Zijn ouders begonnen met de verkoop van parasols. Inmiddels is BOREK toonaangevend in buitenmeubilair, parasols en accessoires. De verkoop loopt via retailers in diverse Europese landen. ‘We zijn ontwerper, producent en groothandel in buiteninrichtingen en hebben een eigen winkel, pilot store BOGARDEN. Ook voeren we projecten uit in de horeca’, vertelt Frank enthousiast. Iedere meubellijn bestaat uit een complete familie met stoelen, tafel, ligbed, crochette en bijpassende accessoires. ‘Deze compleetheid is samen met onze vlotte levertijden één van onze krachten. We monteren de meubels ter plaatse en richten de ruimten of het terras ook in.’ Frank sjouwt dan gewoon mee. ‘Dat is voor mij het echte werk. Ik voel me ook helemaal geen baas, terwijl ik dat sinds eind jaren ’90 wel ben.’ Het uitvoeren van projecten behoort tot zijn favoriete klussen. ‘Ons buitenmeubilair krijgt steeds vaker een plekje in restaurants en niet meer alleen op het terras.’ Zo zitten veel toeristen in Zeeland op een meubel uit Oisterwijk. Ook de terrassen van Saranne, Moor en De Swaen op De Lind in Oisterwijk, Noble in Den Bosch en Huis ter Duin in Noordwijk zijn ingericht door Frank en zijn team.
Middensegment
Twee jaar geleden lanceerde BOREK een productlijn voor het middensegment, MAX&LUUK. ‘MAX&LUUK moest aan een aantal voorwaarden voldoen: de lijn mocht BOREK niet bijten, van hoge kwaliteit zijn en moest anders zijn dan wat het middensegment al aanbood.’ Inmiddels voeren veel retailers naast BOREK ook MAX&LUUK.
Innovatie
Inspiratie voor nieuwe modellen, kleuren en materialen halen deze ondernemer en
zijn team het liefst uit andere branches. ‘We bezoeken mode- en interieurbeurzen en
de stad Parijs natuurlijk, daar kom ik heel graag.’ BOREK streeft naar originaliteit
en innovativiteit. De eigenaar geeft een voorbeeld: ‘Tien jaar geleden waren we heel groot in meubilair van klassiek vlechtwerk, onder andere toegepast in loungesets.’ Dit materiaal was zo’n hit dat het veelvuldig werd nagemaakt. Dus wat deed BOREK? Innoveren. ‘Van soortgelijk materiaal maken we ropes. Dit is open vlechtwerk dat eruit ziet als touw. Het wordt handgemaakt in Indonesië en is zeer moeilijk na te maken.’
Nooit stilzitten
Dankzij innovaties als ropes kwam de onderneming ongeschonden de crisis door terwijl enkele andere grote namen wel ten onder gingen. Frank leerde veel van de mindere tijden. ‘Dankzij de crisis weet ik dat je echt nooit moet stilzitten. Ik ken ondernemers die nog steeds letterlijk stilstaan, die niet achter hun balie vandaan komen als er mensen binnenstappen. Als ondernemer moet je kansen zien en steeds vooruit willen. Wij zagen kansen in het buitenland. Voor mij hoort deze stap erbij, maar het is wel een stap waar visie en kracht voor nodig zijn.’ Het resultaat is een omzetgroei van 15% dit jaar en een gezonde risicospreiding. Maar enkel rozengeur en maneschijn is de grens overgaan niet. ‘Het eist veel van ons, bijvoorbeeld qua communicatie en transport.’
Nieuwe showroom
Zowel opdrachtgevers als retailers die het Oisterwijkse buitenmeubilair verkopen, komen graag naar de showroom om inspiratie op te doen. ‘Ook consumenten zijn welkom, want onze pilot store BOGARDEN zit hier ook.’ Qua omzet heeft die met 8 tot 9% een bescheiden aandeel. ‘Maar BOGARDEN is voor ons van grote waarde, omdat we hier direct contact hebben met de consument. De kennis die we daarmee opdoen, gebruiken we in nieuwe ontwerpen.’ Nieuwe ontwerpen komen uit eigen koker en uit samenwerkingen met bekende ontwerpers als Eric Kuster en Marcel Wolterinck. ‘En dan heb ik het over echt samenwerken. Aan een stapel onverkoopbare banken in ons magazijn hebben we namelijk niets. Wij zorgen er dan ook voor dat de ontwerpen geschikt zijn voor de markt.’
Dromen?
Zodra de uitbreiding van de showroom is afgerond, vindt de offificiële opening plaats.
‘Deze uitbreiding is echt een droom die is uitgekomen’, vertelt Frank. Hij is blij dat
BOREK in Oisterwijk kon blijven. ‘We hebben in al die jaren nooit overwogen Oisterwijk te verlaten, behalve toen we hier geen uitbreidingsmogelijkheden meer zagen. Terwijl wij voorzichtig elders aan het kijken waren, kwam hier ineens ruimte vrij.’ Hij noemt Oisterwijk een prima plaats om te ondernemen en te wonen. ‘Het is een leuk dorp in de buurt van grote steden en op een uur rijden van Duitsland en België.’ En hij loopt als pauze graag met zijn vrouw even de bossen in. Dat klinkt als een prettig ondernemersbestaan. Heeft hij nog dromen? ‘Jazeker. Echt voet aan de grond krijgen in Duitsland en ons logistieke centrum van Gilze naar Oisterwijk halen.’ Maar hij hoopt vooral dat hij op de huidige manier door kan gaan. ‘Met dezelfde balans tussen werk en gezin.’
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema