De dochteronderneming van het beursgenoteerde Ahold heeft maar liefst 100.000
m² grond gekocht. Die transactie is daarmee één van de grootste grondverkopen in
de Waalwijkse geschiedenis. Maar alleen een bedrijventerrein verkopen waarop een mooi nieuw bedrijf zich vestigt, is volgens Bakker niet zaligmakend. De wethouder heeft ook Sociale Zaken en Werkgelegenheid in zijn portefeuille. Daarmee is het combineren van die twee de komende 1,5 jaar voor hem een uitdaging.
Fulfillment
Bol.com kent een specifieke logistiek waarbij veel handelingen nodig zijn om een bestelling succesvol af te ronden. ‘Deze hoge arbeidsintensieve vorm van logistiek, die ze bij Bol.com zelf fulfi l-ment noemen, is goed voor ruim 1.500 arbeidsplaatsen’, zegt Bakker. De internetgigant onderscheidt zich niet alleen door de diversiteit aan producten en de leversnelheid, maar ook door de hoeveelheid medewerkers per vierkante meter. ‘De komst van Bol.com naar Waalwijk is natuurlijk een boost voor onze gemeente in economische zin, maar zeker ook voor de werkgelegenheid.’
Mooiste scenario
Bakker: ‘Dat deze twee zaken samengaan is natuurlijk prachtig, maar niet zo eenvoudig
als het lijkt. We richten ons vooral op de sociale kant en willen hier stevig op inzetten.
We vinden het belangrijk mensen uit een werkeloosheidssituatie en arbeidsgehandicapten
aan het werk te krijgen. Ik schat in dat we circa een kwart van het totaal aan arbeidsplaatsen met deze doelgroepen kunnen invullen. Iedere 100 mensen die we terugleiden naar werk leveren een schadelastbeperking van twee miljoen euro per jaar op. Om deze mensen klaar te stomen voor het arbeidsproces zetten we het mobiliteitsbureau van Baanbrekers in. Dit betreft een samenwerkingsverband van Sociale Dienst en Werkvoorziening Midden-Langstraat dat mensen volwaardig wil laten meedoen aan werk en de maatschappij. In het kader van de nieuwe participatiewet gaan we mensen met een uitkering of met een grote afstand naar het arbeidsproces opleiden en arbeidsfit maken. Daar ligt zeker een uitdaging. Het mooiste scenario is dat we alle werkzoekenden aan het werk kunnen krijgen. We realiseren ons dat het consumentengedrag van Bol.com zich vooral concentreert in de avond- en nachturen en dat het een strak logistiek proces vereist. Voor deze werkzaamheden is dus niet iedereen geschikt. Vandaar dat we er waarschijnlijk niet aan ontkomen ook arbeid te blijven importeren. Maar de kansen liggen voor open doel en de kunst is nu om in te koppen.’
Ambitie
Waalwijk heeft ambities en wil de komende jaren doorstomen naar de eerste plaats
op het lijstje met logistieke hotspots in Nederland. ‘De komst van Bol.com draagt
hier natuurlijk positief aan bij. We hebben een nauwe samenwerking met de gemeente
Tilburg en verantwoordelijk wethouder Erik de Ridder. Samen maken we deel uit
van het algemeen bestuur van Logistiek Midden-Brabant. In maart opende het bedrijf
Coolblue in Tilburg een witgoedmagazijn. Dit is, net als Bol.com, een bedrijf met een aanzuigende werking voor andere ondernemingen.’ Daarnaast liggen er nog grote kansen voor Waalwijk door de komst van de insteekhaven. De raad is in juli akkoord gegaan met het aan bestedingstraject. ‘Deze buitendijkse container terminal aan de Bergsche Maas is uniek en kan in de toekomst grotere schepen dan nu afhandelen. Dit biedt veel mogelijkheden voor watergebonden bedrijven en is dus van grote betekenis voor onze regio.’
Grote kavels
Genoeg redenen waarom Waalwijk volgens Bakker een ideale plek is om te vestigen.
‘Er is nog veel uitbreidingsruimte richting het oosten, Haven Acht. Daar liggen grote
kavels voor logistieke dienstverleners, technische bedrijven en de maakindustrie. Maar ook bedrijven van ander pluimage zijn van harte welkom.’ Uit onderzoek van economisch advies- en onderzoeksbureau Stec Groep blijkt dat Waalwijk hoog scoort als het gaat om de aantrekkelijkheid van de bedrijvenparken. ‘We hebben nog voldoende mogelijkheden aan de prachtige zichtlocatie langs de A59’, stelt Bakker.
Gastvrij
Bakker, zelf oud-ondernemer, heeft ruim twintig jaar aan het roer gestaan van een
logistieke fi rma in Nederland en Duitsland. Hij is ervan overtuigd dat economische ontwikkeling en werkgelegenheid een levensader zijn voor een gemeente. ‘Anders wordt Waalwijk een sociaal vervallen stad en dat moeten we zien te voorkomen. We willen een stad zijn waar het prettig wonen is. Met dynamiek, ook als het gaat om de bedrijvigheid. Hiervoor heb je geen dure campagnes en grote krantenadvertenties nodig. Om je te profileren dien je als gemeenschap dynamisch en gastvrij te zijn. Daarbij pleit
ik ervoor dat ondernemers de gemeente niet als obstakel zien, maar als helpende
hand; als partner. Zo stellen wij ons ook op. Dat is onze strategie. Denk mee en werk
samen, want dat levert op de lange termijn veel meer op. We doen er alles aan om
het betere jongetje van de klas te zijn.’
Tekst: Mireille Kleijngeld
Fotografie: Raldo Neven