Ondernemen met Visie: Arthur Cooijmans

‘Mijn stap naar zelfstandig ondernemerschap komt voort uit een carrière als adviseur in grotere bedrijven, waar ik werkte aan productontwikkelingen en business development. Zo kwam ik ook met Refitech in aanraking. Ik deed dit werk onbewust met een ondernemersmentaliteit, dat voelde voor mij vanzelfsprekend. De stap naar ondernemerschap was daarom een logische.’


Uitgave: Sept-Okt 2015
Thema’s: Industrie Producties Productontwikkeling Ondernemen met visie Ondernemen

Inmiddels is Arthur Cooijmans (54) al zeven jaar directeur/eigenaar van Refitech,
industrieel toeleverancier van hoogwaardige componenten uit composiet materialen,
zoals carbonvezels, glasvezels en aramidevezels. De naam staat voor Reinforced Fibre
Technology. ‘Dat klopt eigenlijk niet’, zegt Arthur. ‘Het zou Fibre Reinforced Technology
moeten zijn. Maar ik heb het zo gelaten.’ De vijftiger komt uit Den Dungen, waar hij opgroeide in een ondernemersgezin. ‘Bij ons aan tafel werd gesproken over nieuwe klanten en technieken.’ Hij is getrouwd met Hélène, houdt van het spelen op zijn tenorsax (‘vooral funk en jazz’) en van tekenen (‘non-figuratief’).

Drijfveren
‘Ik weet niet of ik een goede ondernemer ben. Ik ken ook de definitie niet. De creativiteit
en het doorzettingsvermogen waarmee ik continu op zoek ben naar nieuwe kansen in de markt, werken motiverend voor klanten en medewerkers. Dat lijkt me een goede eigenschap. Mijn drijfveren zijn zelfstandigheid, eigen keuzes maken en onafhankelijkheid.’ Zijn medewerkers zijn belangrijk. ‘Zonder mensen geen onderneming. Ik werk graag samen met mensen die hun verantwoordelijkheid herkennen en nemen. Dat maakt ze zelfstandig en helpt ze in hun taken, op elk niveau.’

Weet wat je kan
Arthur neemt niet alle opdrachten aan. ‘Wanneer een klant innovatief is, zich realiseert
wat het materiaal kost, beseft dat het om een ontwikkeltraject gaat én het materiaal een duidelijk voordeel heeft, dan gaan we met hem in zee. Mits het om een technische toepassing gaat.’ Hij lacht gemoedelijk. ‘Dat is niet arrogant hoor. We weten wat ons specialisme is.’ Arthur is eerlijk over de nadelen van het carbonfi ber dat hij levert: ‘Naast de prijs en bewerkelijkheid, is het oppervlak niet zo slijtvast als metaal. Daarnaast is de recycling nog niet goed ontwikkeld. Omdat het om een samengesteld materiaal gaat, moet dat eerst uit elkaar gehaald worden voordat het verder verwerkt kan worden.’ Er zijn twee proeffabrieken in Europa die een recyclemethode aan het ontwikkelen zijn. ‘Aan de andere kant verbruiken de nieuwe lichte vliegtuigen en auto’s minder brandstof en zijn veel stiller. Milieutechnische plussen en minnen.’

China

In de afgelopen zeven jaar dat Arthur Refitech bestuurt, is er gewerkt vanuit een
commercieel plan, is er veel aan productontwikkeling gedaan en is de productiecapaciteit
verhoogd. ‘In 2013 zijn we in China een fabriek gestart waar puur productie gedraaid wordt. Het Nederlands-Chinese EWD in Oosterhout doet de backoffice zodat wij ons helemaal kunnen richten op ons werk.’ Sinds januari participeert technische man Marcel Gillis in Refi tech. Hiermee heeft Arthur de technische knowhow die Marcel bezit ‘geborgd’ en geeft hij een stukje technisch management uit handen.

Ondersteunend
Je stapt niet zomaar de werkplaats van Refitech binnen. ‘Onze klanten willen hun
innovaties voor zichzelf houden, vandaar het geheimzinnige zweem dat vaak om onze fabricaten hangt.’ Arthur verwacht dat Refitech over vijf jaar onder leiding van Marcel zelfstandig kan opereren. ‘Dan ga ik van sturend naar ondersteunend. Als bestuurder heb ik invloed op alle keuzes en ben ik overal bij betrokken. Het zal wat tijd kosten om dit los te laten. Net als het wennen aan minder reizen, wat ik altijd als bijzonder productief heb ervaren, omdat het je tijd geeft om zaken te overwegen. Reizen en mensen ontmoeten verrijken je blik en visie.’

Ondernemerstips van Arthur Cooijmans:
• Elk bedrijf heeft producten of diensten die ook door anderen worden aangeboden. Weet waarin je beter bent en zoek er de klanten bij die dit waarderen en kunnen betalen.
• Besteed tijd aan de richting van je bedrijf. Creëer een duidelijke focus, houd je daaraan en zorg dat medewerkers, (potentiële) klanten en leveranciers je focus duidelijk herkennen.

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's