Renova: Collectief verliefd

‘Onlangs was ik al vroeg aan het werk en zag ik dat de krantenjongen foto’s maakte van een auto. Daarin herken ik mezelf.’ Remy Cramer (33) is de jongste vestigingsdirecteur van BMW binnen Nederland en bezig met zijn vijfde jaar in deze functie. ‘Toen ik elf was werd ik voor het eerst verliefd op een BMW. Terwijl ik achterin de Nissan Micra van mijn moeder zat.’


Uitgave: Sept-Okt 2015
Thema’s: Autobedrijf Ondernemen Opleidingen Dealerbedrijf

Als ik binnenkom bij Renova Waalwijk, valt het me op dat iedereen binnen mijn blikveld opkijkt en me vriendelijk goedemorgen wenst. Receptioniste Wendy brengt Remy op de hoogte van mijn komst en biedt me en passant koffie aan. ‘We hebben hier echt lékkere koffie’, zegt ze. ‘Zal ik een cappuccino voor je maken?’ Later vertrouwt ze me toe dat ook zij blij wordt van een BMW. ‘Het is een gevoel. Wij kijken hier allemaal een beetje door een roze bril naar die auto’s.’ Of, zoals Remy het uitdrukt: ‘Als hier een M5 staat en hij start, dan hoor je iedereen zuchten. Wauw!’ 

Frietfabriek
Achterin de auto van ma is het dus begonnen. Remy en zijn broer keken in de binnenspiegel en raadden van welk merk de koplampen waren die ze zagen. Die van de Bayerische Motoren Werke sprongen er toen al uit. ‘Op school deed ik niet veel en na de mavo ging ik maar werken. Op de vorkheftruck, in een frietfabriek en zelfs een paar maanden in het leger. Toen kocht mijn moeder een nieuwe auto. Een blauwe Peugeot Partner. Ik raakte in gesprek met de verkoper en ik wist wat ik wilde: de IVA in Driebergen. Een particuliere tweejarige opleiding tot autoverkoper. Mijn ouders vonden het wel duur. Als ik het niet zou halen, moest ik alles zelf betalen. Maar ik slaagde met vlag en wimpel.’

Het Walhalla
‘Tijdens school liep ik stage bij een Volvodealer. Een kleine, grijze, stijlvolle man met een pak, een zakhorloge en een leren agenda. Bij mijn eerste kennismaking kreeg ik de sleutel van een auto van 60.000 euro, om een proefritje te maken. Hij heeft me veel geleerd. Mijn eerste echte baan was bij de Peugeotdealer van mijn moeders auto. Drie jaar later bezocht ik Renova Breda tijdens een open dag. Ik voelde me in het Walhalla, als een kind in een snoepwinkel! Dat gevoel is nooit overgegaan. Toen directeur Peter van der Horst vroeg wat mijn ambitie was, zei ik beslist: ‘Ik wil doen wat jij doet’. Ik werd aangenomen als verkoper en heb ongelooflijk veel van hem geleerd. Ik vroeg honderduit. Ik was 23 jaar, woog 115 kilo en mijn leven bestond alleen uit werken. Ik wist dat dit het was.’ Wanneer ik opmerk dat hij er niet dikker op geworden is, lacht hij dat hij gelukkig ook een voorliefde voor het geven van spinningles heeft ontdekt.

Uitstapje
‘Ik ben bij dezelfde IVA een vierjarige hbo-avondopleiding gaan doen. Super gemotiveerd kon ik alle theorie direct toepassen.’ Remy maakte een uitstapje naar een leasemaatschappij en keerde uiteindelijk als verkoper terug op het Renova-nest. ‘In 2010 kondigde Peter van der Horst zijn vertrek aan. Op een donderdagavond in januari werd ik uitgenodigd door Jan Hein Alkemade, algemeen directeur Renova Group. Hij gaf invulling aan mijn droom: hij vertrouwde mij de positie van vestigingsdirecteur Renova Waalwijk toe. Directeur én de jongste op de payroll. Even wennen inderdaad, maar vooral enthousiast!’

Bemoeizuchtig
Remy heeft het MT veranderd door mensen op andere posities te zetten en nieuwe mensen met frisse energie aan te nemen. Hoewel hij bemoeizuchtig is, is hij niet de hele dag corrigerend. ‘Iedereen is zelf verantwoordelijk. Daardoor staan de mensen in hun kracht.’ In mei 2014 is het pand verbouwd naar de nieuwste standaard van BMW: Future Retail. ‘Vroeger was alles Duits ‘gründlich’ en alle BMW-bedrijfsprocessen zijn nog steeds tot op de punt en de komma beschreven. Wij geven er onze eigen draai aan. We tutoyeren, zijn laagdrempelig, dragen geen stropdas. Iedereen hier is oprecht gepassioneerd door BMW. Dat is hetgeen ons verbindt.’ Collega vestigingsdirecteuren Steven Hamers (‘een echte autogek’), Louis van Rooij (‘Mr. BMW himself’) en Remy hebben samen een goede dynamiek. Inmiddels zijn er bij Renova Waalwijk, Breda en Tilburg 120 personen werkzaam.

Geheim wapen
‘Onze klanten komen uit alle lagen van de bevolking en zijn trouw aan het merk. BMW heeft inmiddels 37 modellen. Behalve de elektrische BMW i, gemaakt van het lichte
carbonmateriaal, hebben we sinds vorig jaar ook een auto met voorwielaandrijving uit de 2-serie! Wordt veel verkocht. Ons geheime wapen hier is de zogenaamde Product Genius; Robin. Een jongeman die niet rond loopt om te verkopen, maar om alles te vertellen over de auto waar hij idolaat van is.’ Of het zo is afgesproken wordt er op de deur geklopt. Daar staat Robin. Met een zelfgebakken BMW-taart! Het moet niet gekker worden. ‘Een weddenschap’, roept hij. ‘Wil je ook een stukje?’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's