‘Heb je even?’, luidt het antwoord van Joris als we hem de vraag stellen wat hem de afgelopen drie jaar is overkomen. Om daarna te vervolgen: ‘Toen ik in het najaar van 2012 een start maakte met het fiscale team binnen ons kantoor, wisten we één ding zeker: er liggen volop mogelijkheden.’ Achteraf blijkt dat een understatement. Het fiscale team is binnen die periode gegroeid naar ruim vier adviseurs. Een immense groei die veel zegt over de behoefte van de cliënten van Van Boekel. Ondanks het feit dat het snel is gegaan, heeft de opbouw van het team toch op een gebalanceerde wijze plaatsgevonden. Joris vervolgt: ‘Fiscalisten in de mkb-praktijk worden gekenmerkt door een breed perspectief. Het zijn geen pure specialisten, maar juist meer generalisten. Al deze generalisten moeten op hun beurt wel weer ergens min of meer in gespecialiseerd zijn. Ook dat vereist afstemming. Het heeft immers weinig zin om met alleen fiscalisten te werken met een voorliefde voor bijvoorbeeld omzetbelasting, terwijl de klant behoefte heeft aan advies op het gebied van estate planning. Alle ‘smaken’ moeten dus vertegenwoordigd zijn. En tegelijkertijd moet een team een goede opbouw hebben qua ervaringsjaren. Kortom, een hele puzzel. Maar we zijn erin geslaagd en daar zijn we reuzetrots op!’
Wensen
Natuurlijk blijven er wensen voor de toekomst. Stilstand is immers achteruitgang. Maar ook in de toekomst zal hierbij op een weloverwogen manier te werk worden gegaan. Geen overhaaste beslissingen, niet schieten met hagel, maar doelgericht zoeken naar die ene adviseur die niet alleen met zijn of haar expertise van toegevoegde waarde is voor het team, maar ook perfect past binnen de cultuur van het kantoor én naadloos aansluit bij de behoefte van de klant. ‘Een speld in een hooiberg’, beaamt Joris. ‘Maar met minder nemen we geen genoegen.’
Overvolle showrooms
Eén van de mooiste ervaringen in de afgelopen jaren waren de verschillende presentaties
die Joris heeft mogen verzorgen over de fiscale voordelen van de Volvo V60 Plug-in-Hybrid. ‘Inmiddels zijn de fiscale voordelen nagenoeg verdwenen, maar in de ‘gouden’ jaren 2012 en 2013 waren die enorm!’ Overvolle showrooms met bijna 200 geïnteresseerden, herinnert hij zich de mooie avonden waarin hij op enthousiaste wijze de diverse voordelen in jip-en-janneketaal aan de vele aanwezige ondernemers presenteerde. ‘Fantastisch om te doen. Fiscaliteit is voor de meeste mensen natuurlijk een ver-van-mijn-bed-show. De presentaties gaven mij de kans om de fiscaliteit even dichtbij te brengen. In normale taal, geen complexe bruto-netto verhalen, maar gewoon aangeven wat er onderin de portemonnee over blijft. Dat is ook de manier waarop wij als kantoor graag werken. We schrijven geen ellenlange memo’s zonder daarin een keuze te durven maken, maar geven de ondernemer juist richting. En dat alles op een heldere en no nonsense wijze.’
Veranderende buitenwereld
Deze werkwijze legt Van Boekel geen windeieren. In de voorbije jaren is het kantoor in staat geweest om te groeien. In de huidige accountancymarkt is dat eerder uitzondering dan regel: omzetten staan onder druk, boekhoudsoftware wordt steeds slimmer en ook de ondernemer is steeds vaker en beter in control. ‘Het is juist de kunst om de bedreigingen als uitdagingen te zien’, voegt Joris toe. ‘Denken in kansen, dat is onze kracht. Daar waar veel kantoren moeite hebben om te veranderen, zijn wij goed in staat om in te spelen op een veranderende buitenwereld. Wij zijn geen log apparaat met diverse vestigingen en een hoofdkantoor op afstand. Door bewust te kiezen voor één vestiging aan de Ringbaan West waken wij over onze flexibiliteit.’
Geen eind
Aan de groei lijkt vooralsnog geen eind te komen. ‘In de loop der jaren is ons kantoor uitgegroeid van een klassiek boekhoudkantoor naar een full service adviesorganisatie’, legt Joris uit. ‘Die transformatie zie je terug in het aantal adviseurs.’ Overigens niet alleen in het aantal belastingadviseurs. Ook het aantal adviseurs op het gebied van onder meer HRM en fusies en overnames laat een forse groei zien. Goed voorbeeld van de veranderende dienstverlening is de financieringsoplossing die Van Boekel sinds dit voorjaar aan bedrijven biedt door middel van een Credion vestiging. ‘Ook dat is weer een nieuwe vorm van dienstverlening die ons in staat stelt om onze klanten nog beter van dienst te zijn’, aldus Joris.
De klant als vertrekpunt
‘Mijn ervaring is dat men zich in de praktijk vaak blindstaart op het nóg efficiënter inrichten van werkprocessen, maar daarbij voorbij gaat aan het meest essentiële onderdeel van de dienstverlening: de klant. Banken, verzekeraars, maar ook collegakantoren verschuilen zich bijvoorbeeld steeds vaker in online omgevingen met de klant, zonder zich daarbij ooit de vraag te hebben gesteld of de klant daar ook echt gelukkig van wordt. Waarom een klant een bepaalde richting in dwingen, terwijl je weet dat die daar geen behoefte aan heeft. Eenvoudige basisvoorwaarden als aandacht en persoonlijk contact lijken steeds meer uit beeld te raken. Dodelijk, als je het mij vraagt. In onze filosofie draait het ook om de bundeling van krachten en vernieuwing, maar we verliezen ons vertrekpunt - de klant - daarbij nooit uit het oog.’
Fotografie: Ron Peppenster