De Mandemakers Groep: Zo creëer je waarde

De Mandemakers Groep is sinds 40 jaar een toonaangevende speler op het gebied van keukens en inmiddels uitgegroeid tot de grootste woonretailer van Nederland. Met scherp oog voor de wensen van de consument, betreedt het ook de zakelijke markt. ‘We zijn altijd op zoek naar waardecreatie, evenals onze opdrachtgevers’, zegt Ronald Verbeek (48). ‘Daarin hebben we elkaar gevonden.’


Uitgave: Sept-Okt 2016
Thema’s: Interieur Interieurbouw

De basis van De Mandemakers Groep ligt van oudsher in het verkopen van keukens, maar haar ambitieniveau is in de tussentijd flink verlegd. Het familiebedrijf met inmiddels ruim 350 winkels op het gebied van keukens, sanitair en tegels én complete woninginrichting deed de afgelopen 40 jaar veel kennis op over zowel producten als consumenten waarmee het dagelijks in verbinding staat. Dit vormt een sterke brug naar de zakelijke markt. ‘We zijn altijd op zoek naar kwaliteit’, zegt Ronald Verbeek, manager bij DMG Projecten. ‘En we zien dat tal van opdrachtgevers in de zakelijke markt deze ambitie met ons delen. Niemand wil immers lelijke dingen maken.’ Over lelijk gesproken: denk aan de nieuwbouwhuizen van ooit, met een standaard keuken of badkamer die weinig aan de verbeelding overliet. Die tijd is voorbij. Projectontwikkelaars zijn nu bezig met een product dat goed verkoopbaar én financierbaar is. ‘En net als wij ook op zoek naar waardecreatie’, licht Ronald toe. ‘Daarin hebben we elkaar gevonden.’ Deze samenwerking werpt duidelijk haar vruchten af. Goede samenwerkingen tussen DMG en ontwikkelaars hebben in de loop van de tijd tot aansprekende resultaten geleid die voldoen aan alle eisen en verwachtingen van deze tijd op het gebied van vormgeving en design.

Voordeel
‘We kunnen gericht schakelen met alle opdrachtgevers op basis van al onze opgebouwde kennis over product en consument’, legt Verbeek uit, nu 26 jaar in dienst bij DMG en nu dus manager van de afdeling Projecten. ‘Dit doen we zowel landelijk als regionaal, voor grotere en kleinere projecten met een divers assortiment.’ Het aanbod is breed: van keukens tot sanitair en zelfs voor projecten waarbij turn-key inrichtingen mogelijk zijn, levert DMG. Denk aan koopwoningen die door ontwikkelaars en aannemers gerealiseerd worden waarbij DMG met haar verschillende winkelformules kan inspelen op elk specifiek project. Dit geldt voor dure en minder dure woningen. Deze samenwerking wordt door de ontwikkelaar of aannemer als een groot voordeel ervaren, want de consument maakt per slot van rekening zijn eigen individuele keuzes. ‘We bedenken voor ontwikkelend Nederland prachtige keukens en badkamers, passend in de huidige tijd bij elk type klant en woning’, aldus Ronald. ‘Daarvoor hebben we verschillende winkelformules in huis.’ DMG streeft er ongeacht het project altijd naar om samen met de opdrachtgever optimale waarde te creëren die bijdraagt aan het succes van die ontwikkelaar. Dit resulteert in alle gevallen in een uniek en perfect afgestemd inrichtingsplan. ‘Op deze manier creëer je waarde’, aldus Ronald. Onze service geldt voor alle doelgroepen, daarin maken we geen onderscheid. De klant ontzorgen kost namelijk geen geld, maar aandacht.’

Volume
DMG bedient naast deze B2C ook de B2B markt. De eindgebruiker is immers divers. Neem de beleggersmarkt waarin huurwoningen voorzien moeten worden van producten als keukens, sanitair en in sommige gevallen zelfs een totale inrichting. Zo valt er niet alleen te denken aan expat-, studenten-, en recreatiewoningen, maar ook aan zorghuisvesting, waarbij sprake is van volume. Door haar sterke inkoop, ruime ervaring en grote betrouwbaarheid toont DMG zich als een uitstekende partner binnen de B2B markt voor grote en kleinere opdrachtgevers binnen én buiten de regio. Een overschot aan kantoorleegstand en eerdere transformaties bieden immers uitkomst in de vorm van aansprekende, compacte wooneenheden en vragen om intelligente oplossingen om het aantal vierkante meters zo creatief en goed mogelijk in te vullen. DMG speelt hier perfect op in. Een andere steeds meer groeiende tak in haar bediening is de totaalinrichting op het vlak van sectoren als horeca, zorg, onderwijs en hospitality. Ook hierin treedt DMG schouder aan schouder op met projectontwikkelaars met wie het als partner binnen het project rechtstreeks communiceert en neemt het alle kennis van producten, eindgebruiker én volume mee.

Monitoring
DMG richt zich op landelijke en regionale opdrachtgevers, bedient grotere en kleinere projecten en is specialist in ieder plan vanwege haar vele disciplines. Ondanks alle ontwikkelingen door de jaren heen, gedragen door een zeer uitgebreid aanbod van diensten, staat het nog steeds dichtbij haar product, klant en medewerker. Het haalt afstanden weg en behoudt de feeling met de werkvloer door continue monitoring. Verbeeks energie in zijn werk onderstreept dit en tekent het typische ‘Mandemakersjasje’ ofwel de Mandemakers-cultuur. ‘Deze cultuur gaat gepaard met betrokkenheid, oprechte interesse voor product, klant en collega en niet te vergeten met passie voor het vak’, zegt hij enthousiast. ‘Gedrevenheid heeft er bij ons altijd ingezeten. In hoogtijdagen zijn we nooit achterover gaan hangen. We hebben ons elke dag opnieuw voor iedere klant ingezet en doen dat nog steeds.’

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's