Eerlijkmetrecht: Business happiness als missie

Voor ze van start gingen, vroegen mr. Imke Arts en mr. Margot Willems een aantal ondernemers naar hun ervaring met juridische dienstverlening. Traag, hoge kosten, vaak onbegrijpelijk en te weinig sturend was veelal het antwoord. Dat kon anders, vonden ze. Daarom begonnen ze in 2010 met eerlijkmetrecht.


Uitgave: Sept-Okt 2016
Thema’s: Juridisch advies Recht

De missie die ze zich daarbij stellen, is niet gering. Eerlijkmetrecht wil juridisch Nederland veranderen. De juridische dienstverlening uit de ivoren torens halen en naar de ondernemers en de business toe brengen. ‘Begrijpen waar een vraag vandaag komt, daar gaat het om. Recht dient toegankelijk, begrijpelijk en betaalbaar te worden. We zijn aan het bewijzen dat het anders kan’, stelt mr. Willems. ‘Dat het niet meer gaat om uren maken - zoals vroeger jammer genoeg meer regel dan uitzondering was - maar dat het gaat om wat de ondernemer nodig heeft. En ja, de conclusie kan dan zijn dat hij ons niét nodig heeft. Dat moet je dan ook durven zeggen.’

Dikwijls te laat
‘In de praktijk betekent het dat de vorm van onze dienstverlening wordt bepaald door de vraag of behoefte van de klant’, gaat Margot verder. ‘Een ondernemer benadert doorgaans een jurist als hij een juridische vraag heeft of geconfronteerd wordt met een probleemsituatie. Een lang en ingewikkeld proces is vaak het gevolg. De vraag wordt dikwijls te laat gesteld. Soms lijkt het zelfs of de essentie tijdens dat proces steeds meer op de achtergrond raakt. Bij eerlijkmetrecht werken we anders. In plaats van dat de klant naar ons toekomt met een vraag, blijven wij met hem in gesprek. We willen businesspartner zijn. Want als we de klant aan de voorkant kunnen helpen om zijn zaken goed op orde te krijgen, voorkomen we veelal een hoop problemen en dus een hoop kosten. Uiteindelijk wil een ondernemer toch maar één ding: dat zijn business floreert. Door de juridische aspecten in het licht van zijn specifieke business te benaderen, willen we de ondernemer helpen zijn ambitie(s) te realiseren. En daarmee maken we business happiness mogelijk.’

Zwaar tijdens recessie
‘Om een klant goed te kunnen adviseren, moet je de context zien en voelen’, legt Imke uit. ‘Je moet weten wat er speelt. Pas dan kun je breed kijken naar de vraag die wordt voorgelegd. Daarbij is het zaak vooral ook praktisch te denken.’ Ze geeft een voorbeeld. ‘Een detacheerder benaderde ons omdat hij een leasereglement nodig had. Hij had het zwaar tijdens de recessie. Omdat zijn medewerkers nogal wat kilometers maakten, hebben we hem geadviseerd in het leasereglement op te nemen dat er zo min mogelijk op rijkswegen mocht worden getankt. En dat advies heeft hem een hoop kosten bespaard. Uit ervaring weten we bovendien dat de gestelde vraag niet altijd de (enige) echte vraag is. Dus proberen we de latente vraag te achterhalen. Wat is de vraag die de ondernemer niét stelt? Wat is de echte oorzaak van het probleem of de uitdaging? Ligt het aan het beleid? Het antwoord vind je door de vraag achter de vraag te achterhalen. We merken ook dat de klant soms ondersteuning kan gebruiken bij het stellen van de juiste (juridische) vraag. Veel vragen van juridische aard, hebben doorgaans ook een fi nanciële of fi scale component. Wij regisseren de (juridische) vraag van de klant en helpen hem het juiste pad te bewandelen. Eigenlijk fungeren we als juridisch navigatiesysteem’, glimlacht mr. Arts.

Eigentijdser
‘We moeten met onze tijd mee en willen duidelijk herkenbaar zijn binnen de juridische dienstverlening’, stelt Margot. ‘De juridische formulering kan en moet veel eigentijdser. Veel positiever ook. Waarom zou je in een arbeidscontract zetten dat de medewerker geacht wordt overuren te maken als je het ook kunt verwoorden als ‘Je vindt het leuk om wat langer door te werken, omdat je graag iets wil afmaken?’ Natuurlijk moet het juridisch kloppen, maar onze uitdaging is om uit te gaan van een positieve benadering en niet van een dwingende formulering. Onze ambitie is om een duidelijke signatuur in de markt te hebben. Het zou mooi zijn als een overeenkomst meteen herkenbaar is als een contract van eerlijkmetrecht.’

Nog optimaler
‘We leveren onze diensten voor een eerlijk en eenduidig tarief. Dit is voor alle rechtsgebieden € 165,00 per uur exclusief BTW. Maar meestal spreken we met de klant een vast bedrag af zodat hij op voorhand weet wat hij maximaal kwijt is (fixed fee tarief).
Een abonnement behoort eveneens tot de mogelijkheden, maar daarbij gaat het altijd om maatwerk en vormt een eerdere ervaring met de klant het uitgangspunt. Na een referteperiode van zes maanden, maken we een voorstel dat past bij de juridische wens van de klant. Samen met onze opdrachtgevers evalueren we ook regelmatig onze dienstverlening. In alles houden we de lange termijn voor ogen. Transparant, toegankelijk en duurzaam, het zijn niet voor niets onze kernwaarden.’ ‘Om aan de volledige klantvraag te kunnen voldoen, werken we nauw samen met EMR advocaten. Ferdinand Keulen is sinds 2014 onze derde business partner. Hij zorgt er mede voor dat we klanten nog optimaler kunnen bedienen. Desgewenst leveren we ook interimjuristen of -advocaten die bij (het bedrijf van) de klant en de opdracht passen. Ondernemers kunnen dus voor het volledige pakket van juridische dienstverlening bij ons terecht.’ 

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's