Ondernemen met Visie: Marc van der Put

De keuze om in Roemenië te gaan produceren, legde Marc van der Put (47) geen windeieren. Het idee erachter was niet om alleen voor de prijzen te gaan, maar om er een productie neer te zetten die stap voor stap naar een hoger plan kon worden getild.


Uitgave: Sept-Okt 2016
Thema’s: Ondernemen Ondernemen met visie

‘Daar is veel geduld voor nodig’, zegt Marc van der Put, eigenaar/oprichter van 2Connect. ‘Je ziet andere bedrijven sneuvelen omdat ze voor het snelle geld gaan, maar dat is korte termijn denken. Vervolgens vertrekken ze naar Oekraïne, Vietnam, Marokko en dat houdt een keer op. Wij wilden juist samen met de mensen door blijven werken, iets moois opbouwen.’ En samen met de mensen houdt in dit geval in dat Marc koos voor een Roemeens management, dicht bij de eigen cultuur. Door het grote succes aldaar volgde recentelijk een tweede fabriek. ‘We zijn voornemens om een vestiging te openen in Amerika’, gaat hij verder. ‘Veel van onze klanten exporteren producten naar dat land. Hierin zien we volop mogelijkheden.’

Dynamiek
2Connect, opgericht in 2000, ontwikkelt en produceert verbindingsoplossingen voor industriële eindgebruikers wat zich kort vertaalt in kabelassemblies. De ontwikkeling en distributie vinden plaats in Waalwijk, de productie zelf in twee fabrieken in Roemenië. Bij de 2Connectvestigingen in Azië worden de specifi eke componenten uitbesteed. ASML, Philips Medical en Caterpillar kunnen tot haar klanten worden gerekend. Het gaat goed met het bedrijf dat in totaal 250 medewerkers kent. ‘Ons recept is de dynamiek en daar ben ik de aanjager van’, legt hij uit. ‘Vooruit denken, altijd twee stappen vooruit. We staan nooit stil. We leggen de lat hoog op technisch gebied. Sterker, we leggen die eigenlijk nét wat hoger zodat we de challenge om kwaliteit te leveren blijven behouden. En dat binnen een kleine ondercapaciteit.’ Hier toont Marc een van zijn andere skills: mensen aan zich binden die zich in zijn aanpak kunnen vinden, waardoor er binnen het bedrijf een gedreven, no nonsense en hands on cultuur heerst. Lees: gewoon doen waar je goed in bent. ‘Onze klanten moeten onze toegevoegde waarde zelf ervaren, we dringen niemand iets op’, benadrukt hij. ‘Alleen wederzijdse tevredenheid leidt tot duurzame relaties. Daar gaan we voor.’

Verdieping
Maar hoe pakt Marc het aan? Wat vraagt deze job van hem als managing director binnen een niche markt die veel concurrentie kent? ‘Je moet je continu verdiepen in de markten’, legt hij uit. ‘Het gaat er niet alleen om dat je het product levert, maar ook dat je het goed levert. Ons systeem werkt nu min of meer feilloos, maar dat kan over een jaar anders zijn. De industriële markt is booming, alles verandert in rap tempo. Nu is de klant blij dat hij binnen twee dagen het product in huis heeft, maar wie weet moet dat straks wel binnen twee uur. Hierop moet je voorbereid zijn. Sowieso geldt dat je van je concurrenten kunt leren. Belangrijk is hierbij dat je kijkt naar de juiste concurrenten. Maar dan nog varen we onze eigen koers. We doen eigenlijk alles wat de groten kunnen, maar met een veel hogere snelheid. Dit betekent dat we elke dag snel oplossingen moeten aanbieden tegen de meest interessante prijs.’

Europa
Bedreigingen vertaalt Marc liever in kansen. ‘Ik ben niet zo’n angsthaas’, weet hij van zichzelf. ‘Ik zie bijvoorbeeld dat de verbinding met Azië afbrokkelt. We zitten daar nu tien jaar, maar bouwen aan lange termijn relaties kennen ze er nog steeds niet. Dat resulteert in minder kwaliteit bij allerlei zaken die in Europa standaard zijn. Daar horen nieuwe keuzes bij. We zullen daar voor de toekomst dus nog wel aanwezig zijn, maar het heeft geen focus meer. Beter is om onze supply chain helemaal naar Europa te trekken.’ Scherp zijn in een dynamische branche vraagt ook om ontspanning. Dat lukt Marc gelukkig goed. Thuis zet hij de knop om. Zo kan hij zijn accu opladen. En dat is wel nodig in deze tak van sport. 

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's