Ericsson Telecommunicatie: Op zoek naar de zin van technologie

Nog heel even geduld. Het 5G netwerk wordt binnen een kleine twee jaar verwacht. Daarmee kunnen we nog sneller en efficiënter communiceren. Ericsson verkent de mogelijkheden.


Uitgave: Sept-Okt 2017
Thema’s: Mobiliteit Mobiele applicatie (App) Netwerkbeheer Transport Transport & Logistiek

Met de komst van het 5G netwerk wordt ons leven nog gemakkelijker. Steeds meer taken kunnen we overdragen aan de techniek. Onze zelfrijdende auto brengt ons waar we maar willen en de vaatwasser springt aan als de energie het goedkoopst is. Worden we niet ontzettend lui? Rob Wolters, managing director van Ericsson Nederland glimlacht: ‘Misschien wel. Belangrijker is dat je er meer kwaliteit van leven voor terugkrijgt. Daarbij kun je misschien wel een betere boterham verdienen dankzij technologie of langer doorgaan met werken. Je moet er wel altijd bij blijven nadenken. Je kunt tenslotte ook niet blind vertrouwen op het navigatiesysteem van je auto. Sommige plaatsnamen komen nu eenmaal vaker voor.’

Houten telefoontoestellen
Ericsson bestaat al sinds 1876. Het begon allemaal toen Lars Magnus Ericsson met zijn vrouw een reparatiebedrijf voor houten telefoontoestellen startte. In 1920 vestigde het Zweedse telecombedrijf zich in Rijen. Door de jaren heen kreeg Ericsson met vele ontwikkelingen te maken. Draadverbindingen werden vervangen door mechanische systemen. In de jaren ‘70 moesten die weer het veld ruimen voor verbindingen aangestuurd door software. In de vroege jaren ‘80 ontstonden de eerste mobiele netwerken. ‘Mobiele telefoons waren toen nog erg groot en ze wogen een kilo. Met de komst van 2G in de jaren ‘90 heeft mobiele telefonie een vlucht genomen. Lange tijd waren die netwerken niet globaal gestandaardiseerd. Als je naar Amerika ging, moest je je telefoon omruilen, anders kon je daar niet bellen’, weet Rob.

Infrastructuur
De grootste klanten zijn VodafoneZiggo en KPN. Ericsson levert technische infrastructuur waarmee het netwerk wordt gebouwd, zoals zendmasten en bijbehorende hardware en software. Daarnaast levert het zogenaamde operating en business support systems. Die zorgen ervoor dat de diverse verbindingen goed werken en dat klanten kunnen betalen voor afgenomen diensten. Ericsson ondersteunt bovendien bij de bouw en het beheer van die netwerken.

OV-chipkaart
Rob: ‘Zo’n vijf jaar geleden zijn we verder gaan kijken. Wat kunnen we doen om onze klanten succesvol te laten blijven? We kunnen van alles bedenken op het technologische vlak, maar het moet wel zin hebben. We hebben onderzoek verricht bij nutsbedrijven, de transportsector en productiebedrijven. Inmiddels hebben we ook al een aantal successen geboekt. Zo implementeerde Ericsson het bestel- en betalingssysteem achter de OV-chipkaart. Dit biedt reizigers de mogelijkheid hun vervoersticket gemakkelijk en flexibel te betalen. Dat vereenvoudigt het forenzen binnen Nederland. Het systeem is gebaseerd op het klantensysteem dat telecombedrijven al gebruiken. Bellen van A naar B, is technologisch gezien niet veel anders dan reizen van A naar B.’

Tijd kost geld
Daarnaast heeft Ericsson een communicatiesysteem ontwikkeld voor een containerterminal in de haven van Rotterdam. ‘Er werd gecommuniceerd via wifi. Daarvoor gebruikten ze enkele tientallen masten. Nu communiceren ze dankzij twee 4G masten. Het mooie is dat dit een gestandaardiseerd systeem is. Als je de containers van sensoren voorziet, kunnen ze die bijvoorbeeld ook in China herkennen. De transportsector is gebaat bij betrouwbaarheid van communicatie. Zo kun je efficiency creëren. Als je de productie stil moet leggen omdat er niet op tijd wordt geleverd, kost dat geld. Hetzelfde geldt voor het opslaan van goederen.’ 

Platooning
Ericsson doet meer op het gebied van mobiliteit. Zo zijn er samenwerkingsverbanden met Volvo en Scania. Het bedrijf maakt bovendien deel uit van het initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu dat innovatieve applicaties op verkeersgebied ontwikkelt. Rob: ‘Hierbinnen kijken we hoe verkeerssystemen en de transportsector interacteren. Als we verkeersinformatie tussen voertuigen en IT-infrastructuur op verkeersgebied uitwisselen, kunnen we transport-ecosystemen ontwikkelen die veiliger, efficiënter en duurzamer zijn.’ Rob geeft een voorbeeld: ‘Vrachtwagens kunnen ruimte besparen door ‘platooning’. Trucks rijden dan als een treintje achter elkaar. Alleen de eerste geeft richting. Je begrijpt dat communicatie daarbij belangrijk is. Als je die trucks laat communiceren met stoplichten, ben je nog duurzamer bezig. Afremmen en optrekken kost immers veel energie.’

Oneindige mogelijkheden
De mogelijkheden zijn oneindig. Naar welke technologische verbetering kijkt Rob zelf eigenlijk uit? ‘Het lijkt me heerlijk om straks vervoerd te worden op het moment dat ik daar behoefte aan heb. Ik meld hoe laat ik waar moet zijn. Een systeem stuurt tijdig een vervoermiddel en rekent af. Ik hoef alleen maar in te stappen en te ontspannen. Daarop moet ik nog wel een paar decennia wachten.’

Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Raldo Neven

< Alle thema's