Maurits Vroombout (36), co-founder van Everbetter, legt uit waarom offertedesign zo leuk is. ‘Alle offertes die ik in mijn eigen leven voorbij heb zien komen, waren slecht ontworpen. Ze gaven mij niet het gevoel dat ik gerust een handtekening kon zetten. Ik kwam er niet achter wat precies de voorwaarden waren. Productcodes en andere cryptische informatie dansten voor mijn ogen. Ik ontdekte dat offertes niet ontworpen waren voor het doel waarvoor ze bestonden: deals tussen bedrijven en hun klanten sluiten. Zo’n belangrijk en tegelijkertijd slecht functionerend communicatiemiddel verbeteren, dat vinden we bij Everbetter spannend.’
Zo veel meer
Tamarind Houghton (34), co-founder van Everbetter, vertelt verder: ‘Onze dienst offertedesign hebben we ontwikkeld na een zoektocht wat design in deze tijd aan waarde kan toevoegen voor onze opdrachtgevers. Designers hebben lang op dezelfde manier gewerkt. Wat voorop stond bij designers waren vormen, kleuren, beelden, lettertypes. Bij Everbetter gaat design om zoveel meer. Met design kunnen we mensen en merken dichter bij elkaar brengen en hen beter in staat stellen hun doelen te bereiken.’
Wetenschap
Tamarind legt dit uit: ‘Een offerte ontwerpen die mooi is, is niet moeilijk. Maar daar draait het niet om. Het gaat om de effectiviteit van het offertedesign. Effectiviteit hebben we centraal gesteld in onze studio. Toen we dat besloten hadden, zijn we op zoek gegaan naar nieuwe ontwerpmethodes. We zijn de wetenschap ingedoken: psychologie, linguïstiek, pedagogiek. We weten nu steeds beter hoe mensen informatie waarnemen, interpreteren en gebruiken. Daarnaast houden we gebruikstests. Daaruit komen inzichten die wij zelf nooit hadden kunnen bedenken.’
Eerder een handtekening
De slimme offertedesigns van Everbetter blijken effectief. Uit resultaatmetingen blijkt dat opdrachtgevers sneller een handtekening krijgen, voor een hoger bedrag. Opties worden sneller afgenomen. Bovendien voorkomt een slimme offerte misverstanden over voorwaarden, uitsluitingen en betalingswijzen. Maurits: ‘We maken van een ondoordacht document een slim document, dat meetbaar bijdraagt aan betere sales voor onze opdrachtgevers.’
Tekst: Jeroen Visser