Aarts Packaging: Hoe gekker, hoe mooier

Je moet niet raar opkijken als je Rob Geurtz bij het schap met de make-up ziet staan in de drogisterij. Lipgloss, nagellak, oogschaduw, parfum; het is allemaal even interessant. Net als puddingbekers in de supermarkt. Of de pillenpotjes en muggensticks bij de apotheek.


Uitgave: Sept-Okt 2018
Thema’s: De Leukste Werkgever Industrie Kunststoffen Productie Producties

Rob Geurtz is directeur/eigenaar van Aarts Plastics in Waalwijk. En natuurlijk heeft hij last van beroepsdeformatie. Want als hij die nagellak staat te bewonderen, kijkt hij heus niet naar de nieuwste fashionable kleurtjes en hoe long-lasting het lakje is. Nee, hij kijkt naar de doppen. Grote kans dat die uit zijn fabriek zijn gerold namelijk.

Weekend weg
Rob: ‘We hebben inmiddels veel ervaring in productontwikkeling, het construeren en bouwen van matrijzen en uiteraard het spuitgieten en nabewerken van de producten. Dit jaar bestaan we 75 jaar. Wat ooit begon als een fabriek die houten hakken voor schoenen maakte, is uitgegroeid tot een modern spuitgietbedrijf. Zelf heb ik geen familieband met de oorspronkelijke oprichters. Ik zag zo’n twaalf jaar geleden een vacature, de kans om te participeren hier. Ik kom eigenlijk uit de pompenindustrie, maar deze uitdaging kon ik niet aan me voorbij laten gaan. Samen met een compagnon heb ik tot vorig jaar het bedrijf gerund. Hij is vertrokken en ik ben alleen verder gegaan. Met al mijn fantastische collega’s natuurlijk. Om het 75-jarige bestaan te vieren, gaan we met alle medewerkers en partners een weekend weg. Dat typeert meteen hoe we elkaar waarderen en dat we een informeel bedrijf zijn.’

First time right
‘Het valt niet mee om internationaal klanten te werven. In Nederland zijn we een redelijk grote speler in de markt, internationaal gezien zijn we relatief klein. Ik ben dan ook ontzettend trots dat we mooie opdrachten binnenhalen. Internationale bedrijven werken met ons samen, omdat we door slimme matrijstechnieken en slimme automatisering korte levertijden en goede kwaliteit tegen een concurrerende prijs kunnen bieden. In de industrie geldt de standaard ‘first time right’. Er is weinig ruimte voor fouten. Natuurlijk gaat het bij ons ook weleens mis, maar over het algemeen leveren we snel en goed en daardoor zitten we aan tafel bij de middelgrote bedrijven en multinationals. Daar ben ik trots op, maar ook dankbaar voor. En ik weet dat mijn collega’s dat ook zo voelen. Dat moet ook, want dat zorgt ervoor dat we constant het beste uit onszelf halen. Net als de uitdagingen die die bedrijven op ons bordje leggen. Een schijnbaar onmogelijke parfumdop of andersoortige verpakking, daar gaan we graag mee aan de slag. We denken mee: hoe gekker, hoe mooier!’

Statushouders
Rob: ‘Jaren geleden hadden we een Zweedse klant die ons uitdaagde op het gebied van duurzaamheid. Daar gingen we nog serieuzer mee aan de slag. Die klant beoordeelt alle toeleveranciers en we behoren nu tot de 5 procent best presterende bedrijven op het gebied van duurzaamheid. Naast allerlei duurzame energiemaatregelen en het recyclen van afval, zorgen we goed voor onze mensen. Werkomstandigheden zijn belangrijk. Een gekoelde werkplaats en gekoelde productieruimtes bijvoorbeeld, zeker met zo’n warme zomer erg fijn. We hebben mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst, maar ook Syrische statushouders. Ik kan elke ondernemer aanraden dat ook te doen. Het zijn ontzettend goede en gemotiveerde medewerkers. En ja, de taal is soms een probleem. Het kan zijn dat ze de spuitgietcursus de tweede keer goed afsluiten, in plaats van de eerste keer. Maar zij en wij hebben de wil om het te laten slagen en dan lukt dat ook.’

Sfeer
‘Onze industrie, en zeker de manier waarop wij werken met vergaande automatisering, is kapitaalintensief. De investeringen zijn groot en noodzakelijk. Het vinden van fiancieringsoplossingen blijft dan ook steeds een uitdaging. Ook worden er in de huidige internationale omgeving steeds meer eisen gesteld, dat houdt me zeker bezig. Ik lig er niet  wakker van, maar toch. Het betekent automatisch dat onze mensen mee moeten met de veranderingen. Ze moeten zich blijven ontwikkelen en dat is niet voor iedereen even makkelijk. De sfeer moet natuurlijk ook goed blijven, als mensen blij zijn met hun werk, is dat voor iedereen goed. Gelukkig hebben we weinig verloop en heb ik goede mensen om me heen op de juiste plekken. Daarnaast hebben de mensen vrijheid in hun werk en willen we werken aan de ontwikkeling van medewerkers. Eigenlijk ben je altijd met de toekomst bezig.’

Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's