‘Ik fiets heel wat kilometers af voor het goede doel’, zegt Joost die net terug is uit Italië waar hij zich inzette voor het bestrijden van kinderkanker. ‘We zijn tenslotte happy en gezond, maar dit geldt lang niet voor iedereen.’ Wél voor BXS, gespecialiseerd in techniek, constructie en kunststoffen. De trotse eigenaar heeft geen moment spijt van het jarenlange investeren in apparatuur. Alleen een laserbank staat nog op zijn verlanglijstje. Om het helemaal compleet te maken werd toevallig deze week de volledige aankoop van het pand aan de haven afgerond. De professionalisering lijkt af, zeker met de intrede van dochter Bo die voor meer structuur zorgt.
Uitlaatklep
‘Mijn vader is een echte ondernemer, altijd met veel dingen tegelijk bezig’, zegt de jonge marketing- en personeelsmanager. ‘Laat ik dan soms maar een uitlaatklep voor hem zijn. Bij mij hoeft hij zich niet in te houden, mag hij stoom afblazen’, lacht ze. Joost grijnst: ‘Mijn mensen mogen dat ook bij mij hoor, even mopperen als ’t tegenzit. Zolang BXS er maar beter van wordt.’ Joost startte zestien jaar geleden met een technisch adviesbureau dat uitgegroeide tot een stevig productiebedrijf met zo’n 25 medewerkers. BXS levert reclame-, technische-, lasbare-, en heldere kunststoffen in halffabricaat en eindproduct. Tot haar klanten behoren onder meer NS, Fuji, Friesland Campina en Brabant Water. Restkunststoffen vinden hun weg naar de gloednieuwe webshop die door Bo en haar vriend Bob worden beheerd.
Ambacht
Kunststof is booming. Toch is het voor Joost lastig om jong en technisch geschoold personeel te vinden. ‘Het huidige onderwijs is commercieel ingesteld en schenkt te weinig aandacht aan ambacht’, vindt hij. ‘We hopen dat goede samenwerking en het bieden van leerplekken vruchten afwerpt. Bovendien is de kunststofbranche een zeer specialistische waarvoor nog geen degelijke opleidingen zijn. Niet best, want kunststof heeft de toekomst.’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Raldo Neven