Toen ik in mijn jongere jaren de spreuk ‘Delen is vermenigvuldigen’ hoorde, kon ik deze nog niet op waarde schatten. Inmiddels - wat jaartjes ouder - snap ik de onderliggende betekenis steeds beter. Zeker wanneer het gaat om het delen van kennis. In de Productie Special in deze editie staan mooie voorbeelden van hoe geslaagde innovatie mogelijk werd door het delen van kennis.
Broodnodig
Uit onder meer de ‘Industrie Update’ van juni 2018 van de Rabobank volgt dat het voor het mkb broodnodig is om de aanwezige kennis te delen met andere partijen. Gebleken is dat het mkbsegment de aansluiting dreigt te verliezen met de nieuwste digitale technologieën, zoals digital manufacturing en artificial intelligence. Het mkb-segment is echter een essentieel onderdeel van de productieketen en heeft daarin een toegevoegde waarde. Mijn advies is dan ook om over en weer kennis- en samenwerkingspartners aan jouw onderneming te binden. Dit geldt zowel voor het mkb als het groot bedrijf.
Innovatief en concurrerend
Samen sterk, om de productie in Nederland te behouden en de (inter)nationale marktpositie uit te breiden. Dit zorgt niet alleen voor innovatie, maar zeker ook voor werkgelegenheid. Laten we dus vooral veel (kennis) met elkaar delen om ervoor te zorgen dat innovatie wordt gestimuleerd en er nog meer en beter geïnnoveerd kan worden. Zo behoudt het mkb de aansluiting ten aanzien van digitalisering en behoudt Nederland haar innovatieve en concurrerende productieketen en marktpositie.
Win-winsituatie
Ik deel ook graag kennis met u. Ik breng bedrijven uit mijn netwerk graag met elkaar in contact als ik denk dat er mogelijk een winwinsituatie uit het contact voortvloeit. Kijk dus vooral eens op onze website in welke branches we actief zijn en durf te vragen. Wie weet kan ik, samen met u en anderen, kennis en netwerk vermenigvuldigen voor een (nog) betere toekomst van de productieketen in Nederland.