Coney Brabant: We willen geen moetje zijn

De mannen van Coney zijn eigenlijk al zo goed als ingeburgerd in Tilburg. Pieter de Kok en Onno Wouters waren al bij Willem II en ze proefden een Broodje Jantje. Beide vielen in de smaak. Ronald Louer, registeraccountant bij Ontdekkracht: ‘Nu nog drie dagen carnavallen en dan zijn we er wel, denk ik.’


Uitgave: Sept-Okt 2018
Thema’s: Accountancy Administratie Samenwerking

Op het kantoor van Ontdekkracht in Goirle zitten we met vier man om tafel. Namens Coney: Pieter de Kok, partner en medeoprichter en Onno Wouters, partner van Coney Business Analytics. Namens Ontdekkracht de partners Olaf van Hoek en Ronald Louer. Hier borrelt iets. Per 31 augustus is de Brabantse vestiging van Coney bij Ontdekkracht ingetrokken. De komende tijd komen Pieter en Onno regelmatig langs om kennis en  inspiratie te delen met de medewerkers van Ontdekkracht. Daarnaast wordt er nieuw personeel geworven dat de mindset van Coney kan uitdragen in Brabant.

Betere beslissingen
Pieter de Kok startte het bedrijf een slordige vijftien jaar geleden in Rotterdam. Later volgde Amsterdam. Inmiddels werken er zo’n 25 mensen. Coney profileert zich als advies- en accountantskantoor 3.0. Dat wil zeggen dat ze enerzijds aan de slag gaan met data driven audits. Dat gebeurt door de inzet van moderne data-analyse technologie. Daarnaast bieden ze business analytics: het oplossen van ondernemersvraagstukken op basis van dezelfde technologie. De bevindingen worden getoond aan de hand van data-visualisaties. Deze informatieve afbeeldingen worden gepresenteerd in een overzichtelijk dashboard. Zo vertelt Coney samen met de klant het verhaal achter de cijfers. Met deze inzichten kan de ondernemer betere beslissingen nemen. Dat kan gaan over inkoop, productie of verkoopprocessen en alles daar tussenin. De tagline van Coney is niet voor niets: Data Driven. People Minded.

Oogkleppen
Registeraccountant Ronald Louer is enthousiast over de samenwerking. ‘Ik werkte jarenlang bij een groot accountantskantoor. Daar deed ik controles voor beursgenoteerde bedrijven. Dat was niet mijn ding. Je controleert de jaarrekening met oogkleppen op. Het is niet de bedoeling dat je meedenkt met de klant, terwijl dat nu juist de grote meerwaarde is. Ik houd ervan om mijn klant een hand te geven, het gesprek aan te gaan en dan samen iets op te bouwen. In de samenwerking met Coney kan dat. Op basis van de data-analyse bespreken we hoe het bedrijf ervoor staat en waar de groeikansen liggen. Binnen onze regio zie ik veel mogelijkheden.’ Accountant Olaf van Hoek onderschrijft dat. Hij wilde een carrière in de IT, maar toen daar in de jaren ‘90 de klad in kwam, koos hij voor de accountancy. De liefde voor IT bleef. In de samenwerking met Coney kan hij die combineren met accountancy.

Vernieuwing
Olaf vertelt: ‘Pieter en ik leerden elkaar zo’n zeven jaar geleden kennen via Tuacc. Dat was een vernieuwingsbeweging binnen de accountancy. Toen hij aangaf een kantoor te willen beginnen in de regio, hadden Ronald en ik daar meteen oren naar.’ Pieter vertelt dat er in Nederland zo’n 300 accountantskantoren met auditvergunning zijn. Coney noemt hij een niche-bedrijf. Het kenmerkt zich ook door de bijzondere klantbenadering. Pieter: ‘We gaan alleen in zee met klanten die volledig met ons mee willen gaan. We hebben volledige transparantie nodig om vanuit de audit een goede analyse te maken. Dan zien we dus alle cijfers van zo’n klant. Dat is nodig. Hoe beter de informatie is waarover we beschikken, hoe meer inzicht we kunnen verschaffen. En door inzicht kun je groei realiseren. Dat betekent ook dat de financiële administratie helemaal op orde moet zijn. Als we het daar niet over eens worden, nemen we afscheid van elkaar. We kunnen alleen van meerwaarde zijn als de ondernemer dezelfde mindset heeft als wij.’ Hij verzucht: ‘Veel bedrijven zien accountants als moetje. Middelgrote ondernemingen zijn nu eenmaal bij wet verplicht tot een accountantscontrole. Dat kost geld en het levert niks op. Wij doen dat anders. We nemen de tijd om naar de ondernemer te luisteren. We willen uitstralen: ‘Hier zijn we, we komen je helpen’. We willen iets toevoegen.’ 

Dezelfde passie
Onno, verantwoordelijk voor de business analytics dienstverlening binnen Coney, verwacht dat hij zijn energie gemakkelijk kwijt kan in de regio Brabant. Vanwege zijn relatie met Olaf van Hoek was het een logische keus. ‘Ik heb geleerd dat als je actief wilt worden in een nieuwe omgeving, je dat het beste van binnenuit kunt doen. Je moet gevoel hebben voor wat er speelt, je moet een relatie met je klanten hebben. Olaf en ik delen dezelfde passie voor data-analyse, voor business analytics en ondernemersvraagstukken. Met onze technologie kunnen we scherp inzicht bieden in gerealiseerde omzet, marges en andere succesfactoren.’

Willem II
We sluiten af. Eén vraag nog. In hun You-Tube-filmpje stellen de heren dat ondernemers rebellen én dromers zijn. Waar dromen zij eigenlijk over. Pieter: ‘Dat we na Rotterdam en Amsterdam in Goirle een goede samenwerking hebben met een leuk team en waanzinnige ondernemers die dat positief waarderen.’ En zijn er privé nog wensen? Ronald Louer lacht: ‘Dat Willem II nog een keer kampioen wordt.’

Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Ron Peppenster

< Alle thema's