Hij constateert dat het versturen van commerciële fysieke post toeneemt. ‘Steeds meer bedrijven met een webshop verzenden bijvoorbeeld weer papieren catalogi van hoogwaardige kwaliteit en met een hoge attentiewaarde. Zoals in een mooi doosje in plaats van een envelop. Dat is slim, want off- en online marketing kunnen elkaar versterken.’
Deur met print
In die versterkende werking speelt hij graag een rol. Kopak kan alles leveren nadat een reclamebureau of vormgever klaar is. ‘Direct mail, printen, handling, advies over verpakkingen, e-fulfilment en crossmedia’, somt de ondernemer op. ‘Daarnaast
adviseren we over het efficiënter maken van het marketing- en verzendproces.’ Ook voor zeer grote prints kun je bij Kopak terecht. De grootste printer kan papier van 2,5 meter breed van een print voorzien, in alle kleuren van de regenboog. Ook karton en zelfs een deur kunnen ermee bedrukt worden. Maar Kopak doet meer. Het beheren van adressenbestanden en verzorgen van retourverwerking. Het beheren en uitleveren van voorraden voor bijvoorbeeld webshops is als laatste aan het dienstenpallet toegevoegd. Maar Kopak slaat niet alles op. ‘Zo liggen hier wel pluchen knuffels en pannensets, maar geen exclusieve horloges en koelkasten. En we werken voornamelijk B2B.’
Zo houden
Als je hem vraagt naar zijn onderscheidend vermogen dan geeft hij aan dat dit ligt in alles om de diensten en producten heen. ‘Hoe informeren we onze klant, hoe gaan we om met data en de AVG? Zo kan ik nog duizend voorbeelden noemen. Als overzichtelijke, platte organisatie doen we hier veel heel goed van.’ Dat is ook de reden dat hij zijn bedrijf zo wil houden. ‘Natuurlijk wil ik groeien, maar dat betekent niet automatisch dat we groeien in aantal medewerkers.’ Een belangrijke stap naar groei zette hij met de verhuizing afgelopen mei. ‘We zijn van vier kleinere naar één grote hal gegaan, dat werkt veel efficiënter.’ En daar plukken ook zijn klanten de vruchten van.
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Linn de Kort