Rüttchen Automotive: Rook bij oplevering

Een klant die voor een Vito komt, verwacht een andere dynamiek en setting dan de toekomstige bezitter van een A-Klasse. In het nieuwe pand van Rüttchen Den Bosch staan specialisatie en klantbeleving dan ook centraal.


Uitgave: Sept-Okt 2018
Thema’s: Autobedrijf Dealerbedrijf

Vestigingsmanager Tommy Derks is stellig: ‘We hebben onszelf een harde belofte gedaan. Op 14 december geven we een mooi, groot feest. Dan presenteren we onze nieuwe showroom en vernieuwde werkplaats aan bestaande en potentiële relaties. Op dit moment is 70 procent van de bouw klaar. Het wordt nipt, maar het moet lukken.’

Knap gedaan
‘Het is een lang traject geweest. Tien jaar geleden riepen we al dat we gingen verbouwen. Maar de economische recessie en de overname door Louwman Group zorgden voor vertraging. In december 2017 was het zover en begonnen de fysieke werkzaamheden.’ ‘Ik vind het bijzonder knap hoe Tommy en zijn team het afgelopen jaar hebben gepresteerd. Wat zij met een tijdelijke showroom en dito kantoor hebben gerealiseerd, is ongelooflijk’, zegt Marc Spijker, verkoopdirecteur personenauto’s Rüttchen Automotive. ‘Ondanks het ongemak, bleven ze hoog scoren wat betreft omzet, klantenbinding en klanttevredenheid.’

Legio kansen
‘Een lang voortraject heeft ook voordelen’, meent Tommy. ‘Je hebt de tijd om goed na te denken. Hoe wil je de organisatie hebben? Hoe kun je nog meer van toegevoegde waarde zijn voor de klant? Welke teams hebben uitbreiding nodig? Of moeten een stapje zetten wat betreft het leveren van kwaliteit? We kwamen onder meer tot de conclusie dat we het assortiment (jong) gebruikte auto’s meer onder de aandacht wilden brengen. Daarnaast wilden we nog meer focussen op het topsegment. Het laatste anderhalf jaar scoren we daarin erg goed, maar we misten de uitstraling die bij dat segment past. Met de nieuwe showroom profileren we ons opnieuw als een prominente premium Mercedes-Benz-dealer.
Verder krijgen ook lichte bestelwagens een plaats in de showroom. Dat was eerder niet het geval terwijl het toch een belangrijk onderdeel van Rüttchen Den Bosch is. Ze worden - net als in de werkplaats - duidelijk gescheiden van de personenauto’s. Beide doelgroepen worden zo maximaal bediend in een setting die lichte bestelwagens of personenwagens ademt.’

Hete adem
‘De klant van vandaag is goed geïnformeerd. Hij komt minder vaak naar de showroom. Configureert online de auto van zijn keuze. En komt bij ons langs voor enerzijds advies op maat, anderzijds de beleving. Wat dat laatste betreft, zet onze nieuwe showroom zeer zeker de toon. Er komen beamer rooms met grote schermen, een multimedia wand, de auto wordt in rook gehuld bij de oplevering.’ Over de adviserende rol van Rüttchen zegt Marc: ‘We komen met een nieuw concept. Klanten worden op een warme manier en vanuit hun eigen behoeften geholpen. Zonder de hete adem van de verkoper in hun nek te voelen. Natuurlijk willen we graag verkopen, maar het accent ligt in de eerste plaats op adviesverlening’, benadrukt hij. ‘Dat zie je ook terug in onze organisatie’, beaamt Tommy. ‘Sinds vorig jaar hebben we een productexpert in huis. Judith Reijnders informeert klanten, helpt hen bij de configuratie van hun auto, regelt proefritten, zorgt voor de aflevering. Ze doet alles behalve hard selling.’

EQ Boost
Gevraagd naar nieuwe ontwikkelingen, antwoordt Marc: ‘Naast de particuliere klant heeft Rüttchen Automotive volop aandacht voor de zakelijke rijder. In dat opzicht is ons team uitgebreid met vier accountmanagers: twee voor Smart en twee voor Mercedes- Benz. Zij gaan zich meer toeleggen op elektrisch rijden. Vanaf januari 2019 krijgen al onze vestigingen een EQ-dealercontract. Mercedes-Benz zet in op elektrische en plug-in hybride wagens. Die zijn niet alleen milieuvriendelijk, maar door de lagere bpm ook financieel aantrekkelijk. Met name de plug-in EQ Boost modellen zijn erg interessant voor de zakelijke rijder. Ons assortiment is dermate breed dat we voor elke klant - particulier en zakelijk - een model op maat hebben.’ ‘Dat geldt al helemaal voor Rüttchen Den Bosch’, glimlacht Tommy. ‘Want naast nieuwe modellen, hebben we ook een breed gamma gebruikte auto’s.’

Mobiele iPhone
‘Verder gaat Mercedes-Benz zich de komende jaren sterk richten op new generation compact cars. Met deze producten spelen we in op de jongere generatie die gek is op multimedia en de auto ziet als een mobiele iPhone. De nieuwe A-Klasse gaf al een staaltje van de innovatieve en hoogstaande technologie aan boord. Je kunt de auto bijvoorbeeld opdrachten geven als ‘Zet de stoelverwarming op stand 2.’ Die technologie wordt verder ontwikkeld. Dat zal ook blijken als de komende twaalf maanden de nieuwe A-Klasse sedan, B-Klasse en CLA worden gepresenteerd.’

Nummer 1
‘We hebben een ambitieuze uitdaging voor ogen’, besluit Marc. ‘In 2020 willen we de absolute nummer 1 in premium brands zijn. Voor Nederland betekent dit dat we Audi willen inhalen (staat momenteel op de tweede plaats) en BMW van de troon willen stoten. Als ik kijk naar Rüttchen Den Bosch kan ik alleen maar zeggen dat Tommy en zijn team hard op weg zijn iedereen in dit verzorgingsgebied voorbij te streven.’ 

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's