Iris: ‘En dat is ook meteen onze grootste uitdaging: de juiste mensen vinden die hier willen werken. We zitten natuurlijk in een logistieke regio en dat heeft heel veel voordelen. Het nadeel is ook dat alle bedrijven azen op die medewerkers. En eerlijk is eerlijk, wij vragen nogal wat van onze mensen. Maar daar krijgen ze ook wat voor terug natuurlijk.’
Monsters
En als je een blik werpt op de mensen die in de zes enorme hallen aan het werk zijn, snap je dat meteen. In de kraakheldere ruimtes staat en zit iedereen heel geconcentreerd te werken. Ze laten zich geen seconde aflfleiden door bezoekers en collega’s. De blauwe en witte vaten met gevaarlijke producten staan opgeslagen in veilige ruimtes. Arjan: ‘En dan zie je meteen wat we bedoelen. We zijn marktleider op het gebied van monsterafhandeling en logistieke dienstverlening, we zorgen voor het verpakken en transport van monsters voor producenten in voornamelijk de chemie. Je snapt dat het werken met de gevaarlijke stoffen, ook met de niet-gevaarlijke trouwens, goed en accuraat werken vereist. We leiden mensen intern op, dat zijn behoorlijke trajecten van een paar jaar.’
Shampoo
Maar wacht even, een stapje terug. Waar gaan al die monsters dan naar toe? Iris: ‘Het is voor fabrikanten belangrijk om kleinere monsters naar klanten te kunnen sturen. Stel je bent een shampoo aan het ontwikkelen. Dan heb je uiteraard grondstoffen nodig. Dan vraag je een monster bij de fabrikant op. Wat wij doen is het uit handen nemen van het verpakken en verzenden van dat monster. Dat moet natuurlijk veilig gebeuren en aan alle nationale en internationale wet- en regelgeving voldoen. We verzenden over land, zee en door de lucht naar alle uithoeken van de wereld. Dat pakketje met het monster is voor de klant vaak de eerste kennismaking met die fabrikant. We moeten er dus voor zorgen dat het er picobello uitziet en dat alles klopt. Het moet er representatief uitzien, precies zoals onze klant, de fabrikant, zich wil profileren bij zijn klant.’
Ideaal
En er zijn niet veel bedrijven die dat ook als hun corebusiness hebben. Niet gek dat Chemical Marketing Concepts wereldleider is. Er zijn vier vestigingen, twee in Amerika, een in China en dus ook in Waalwijk. Aparte keus? Arjan lachend: ‘Misschien wel. Maar zoals het wel vaker gaat, was dat ooit een toevallige keus. De toenmalige directeur had een vriendin in Waalwijk en op een dag reed hij langs het industrieterrein en zag hij dit pand te huur staan. Het voldeed aan alle eisen, dus vandaar de vestiging in Waalwijk. We zijn er blij mee hoor! Omdat hier veel logistieke bedrijven zitten, zijn er veel pick-ups in de buurt en dat is voor ons ideaal.’
Rode draad
Iris en Arjan hebben het bedrijf allebei zien uitgroeien tot wat het nu is. Arjan stapte twintig jaar geleden binnen, toen er vier mensen werkten. Dat zijn er inmiddels al ruim veertig. ‘Ik heb me geen moment verveeld in die jaren. Zoals dat vaker is bij een groeiend bedrijf heb ik allerlei functies vervuld. Supervisor, manager, noem maar op. Nu hou ik me vooral bezig met strategie en verbetertrajecten. De rode draad voor mij is altijd het team geweest. Samen maken we het werk beter, leuker en effectiever. Op een pragmatische manier, ik zit niet de hele dag op kantoor dingen uit te denken die in de praktijk niet blijken te werken. We hebben echt aandacht voor onze medewerkers, hier is niemand een nummer. We hebben een informele en respectvolle werksfeer en voor logistieke begrippen is er veel afwisselend werk.’
Pluspunt
Iris kan niet anders dan dat beamen. Zij is inmiddels zestien jaar in dienst. ‘Ik kan nog steeds heel blij worden van een leuk gesprek met een klant. Het is mooi om bij te dragen aan de marketing van onze klanten voor hun klanten. Ik heb ook diverse functies gehad, nu ben ik medeverantwoordelijk voor de interne implementatie van strategische trajecten, voor de inkoop en voor de performance follow up. De lange relatie die we met onze klanten hebben, is voor mij echt een pluspunt in het werk. Alles draait om chemie, niet alleen qua producten, maar ook in het menselijk contact. Of dat nu klanten of collega’s zijn, we proberen altijd problemen op te lossen. Een nee krijg je niet zomaar, die moet dan wel erg goed onderbouwd zijn. Dat kenmerkt ons en onze manier van werken.’
Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema