Jaguar Land Rover Knook en The Adventure: We winnen nog van het internet

De tijd staat niet stil in de automotive branche, de ene na de andere vernieuwing volgt elkaar in hoog tempo op. Is het geen nieuwe ontwikkeling op het gebied van voertuigtechnologie, zoals de elektrische auto of het autonoom rijden, dan wordt er bij de dealerbedrijven wel een nieuwe stap richting de toekomst gezet.


Uitgave: Sept-Okt 2019
Thema’s: Automotive Autobedrijf Mobiliteit

Zo is het ook bij de officiële Jaguar Land Rover dealer bedrijven in de regio; Knook Breda en The Adventure in Den Bosch. Aan het woord zijn Alexander Dekker, vestigingsmanager bij Knook Breda en Ralph van Meegen, vestigingsmanager van The Adventure in Den Bosch.

Helderheid
De manier van het aanschaffen van een nieuwe auto is veranderd en het contactmoment met de dealer is verschoven. ‘Waar men vroeger eerst naar de dealer ging om informatie in te winnen over de auto waarin interesse is, fungeert tegenwoordig het internet als voornaamste raadgever in de oriënterende fase’, zegt Alexander. Er valt ontzettend veel informatie te vinden op het internet, de gedrukte boekjes zijn momenteel zelfs, uit milieuoverwegingen, verdwenen uit de Jaguar Land Rover showrooms. Klanten doen hun vooronderzoek online en worden hierin bijgestaan door de officiële websites van de merken, de dealerwebsites, maar ook door online automagazines en zelfs praktijktesten van automotive-redacteurs op YouTube en Instagram. Een enorme hoeveelheid aan informatie voor de klant. ‘Dat brengt ook meteen een nieuwe verantwoordelijkheid met zich mee’, vertelt Ralph. ‘Deze overvloed aan informatie kan ook verwarring veroorzaken. Het is de rol van de dealer om de klant hierin te begeleiden en om helderheid te bieden.’

Digitale showroom
Zowel The Adventure als Knook zien deze ontwikkeling zeer positief in. ‘Het internet biedt ons de kans om ons bedrijf aan het grote publiek te presenteren. Een soort digitale showroom van ons bedrijf’, vertelt Alexander. ‘Vindbaarheid is ontzettend belangrijk. Daarnaast is het essentieel dat je als dealer een informerende rol kunt spelen in het oriëntatietraject van de consument, zowel online als offline’, voegt Ralph toe. ‘Ook hier is het belangrijk om te blijven vernieuwen. De consument verrassen en het informatietraject vereenvoudigen.’ Alexander: ‘We bieden de klant tegenwoordig de mogelijkheid om de auto, online, van binnen en buiten in 360 graden te bekijken. Je kunt zelfs achter het stuur gaan zitten!’

De deur platlopen
Je kunt het online vooronderzoek van de klant zien als een soort selectieronde. Wanneer de selectieronde doorstaan is, dan komt de dealer weer in beeld. ‘Je kunt nog zoveel onderzoek doen online, maar geen video kan tippen aan het echte werk’, vindt Ralph. Dit maakt het ook weer uitdagend voor de verkoper, omdat de klant zo goed geïnformeerd is. ‘En daarnaast weet je dat vrijwel iedere persoon die binnenkomt toch een zekere, serieuze interesse heeft in ons product en onze merken.’ De merken van Knook en The Adventure brengen een hoop emotie met zich mee. ‘Voelen, ruiken, zien en natuurlijk even sturen, dat is waar wij het altijd zullen winnen van het internet’, lacht Alexander.

Prikkels
‘Om überhaupt een initiële interesse te wekken en om deze interesse om te zetten in een actie zijn een hoop zogenaamde ‘prikkels’ nodig. Buiten het feit dat onze merken over het algemeen bij een grote doelgroep de zintuigen wel weten te prikkelen, is het ook van belang dat er voor zowel het merk, het model, als de dealer zichtbaarheid gecreëerd wordt’, vertelt Alexander. Ralph: ‘Het voordeel is dat ons product regelmatig op de openbare weg gespot kan worden. Dat kan al een prikkel zijn voor een consument. Daarnaast werkt het wanneer een klant de auto of het merk ook online tegenkomt, zijnde op websites of social mediakanalen. Verder stimuleert het wanneer een potentiële klant de auto of het merk tegenkomt binnen zijn persoonlijke kringen, zoals evenementen, of wanneer een familielid of vriend zo’n auto rijdt.’

Geen zin
Aangezien de oriëntatie met betrekking tot de aanschaf van een nieuwe auto zich al lang niet meer tot de showroom beperkt, worden potentiële klanten tegenwoordig ook actief benaderd. ‘Je moet de klant een complete ervaring bieden in het traject van oriëntatie tot de daadwerkelijke aanschaf van een nieuwe auto. Het is van groot belang dat de klant informatie kan verzamelen op de manier die voor hem of haar het prettigste is’, vertelt Ralph. Beide dealerbedrijven hebben een accountmanager in dienst die de zakelijke markt actief benadert om de consument kennis te laten maken met de merken. Voor The Adventure in Den Bosch is dit Nick van Herpen. Namens Knook Breda is Christian van den Brekel het aanspreekpunt voor de zakelijke markt. Zij ontzorgen de klant die geen tijd heeft om naar de showroom te gaan of geen zin heeft om zich online te oriënteren. ‘Dan brengen wij de showroom gewoon naar de klant toe’, vertelt Ralph enthousiast.’

Op woensdag 9 oktober vindt de BOB Borrel plaats bij Jaguar en Land Rover dealer Knook in Breda. Borrelen en ontmoeten tussen de luxe auto’s en genieten van culinaire verrassingen en lekkere drankjes. Ben erbij en meld je aan op www.regio-business.nl.

< Alle thema's