Jos de Kruif: ‘Tilburg is de zevende stad van Nederland. Dan hoor je eigenlijk hoger op de ranglijst te staan. Daarvoor heb je meer inkomsten nodig. Gezien de economie moet er voor Willem II meer te halen zijn. Dat, in combinatie met de verbouwplannen voor het stadion, maakte dat ik niet lang hoefde na te denken over deze baan. Dankzij de transfer van Frenkie de Jong zijn er ook middelen om zaken aan te pakken, dus we kunnen nu ook echt stappen maken en doorpakken. In mei ben ik begonnen. Het is een warm team met enthousiaste mensen. De betrokkenheid is enorm. Dat geldt voor alle partijen die verbonden zijn met Willem II.’
Vol stadion
Jos werkte jarenlang voor de UEFA. De laatste jaren op freelance basis als venue director. In het kort betekent dat dat hij verantwoordelijk was voor de organisatie en optimalisering van de stadionexploitatie. Oftewel: hoe optimaliseren we de inkomsten voor de club en hoe krijgen we het stadion gevuld, rekening houdend met alle fans, sponsoren en andere stakeholders. Hij deed dat voor clubs als Olympiakos, Club Brugge, Fenerbahçe en Dynamo Moskou. Jos: ‘Bij Willem II is het ook mijn taak het stadion vol te krijgen. We zijn goed op weg. Dit jaar verkochten we al een record aantal seizoenkaarten. Daarnaast is het mijn werk de sponsorinkomsten naar een hoger niveau te tillen en de beleving in het stadion te verbeteren.’
Resultaat
‘Joris Mathijsen en zijn team moeten de punten binnenhalen en samen met ons commerciële team ben ik verantwoordelijk voor het binnenhalen van de munten. Het resultaat op het veld hangt nauw samen met de inkomsten. En andersom. Mensen moeten het sowieso leuk vinden om hier te zijn, ongeacht het resultaat van de wedstrijd. Daartoe willen we bijvoorbeeld de horeca rond de supportersvakken verbeteren zodat ze ook daar op hun gemak een biertje kunnen drinken.’ De komende periode houdt Jos zich ook bezig met de sponsoring van de Willem II voetbalacademie op het voormalige RKTVV terrein. ‘We gaan op zoek naar vijf partijen die partner willen worden. Eind september zullen we onze plannen presenteren.’
Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Toine Damen