Thijs Verwijmeren en Giel van Beek steken meteen enthousiast van wal. Hier zitten twee passievolle techneuten met enthousiaste twinkeling in hun ogen te vertellen over luchtdroging. Termen als atmosferisch, filters, perslucht, rotoren en adsorbenten vliegen over tafel. Thijs: ‘Adsorptie is ons specialisme. Niet absorptie met een b, maar adsorptie met een d dus. Naast adsorptiedrogers voor perslucht en atmosferische toepassingen, leveren we ook adsorbenten, spare parts en service. Kort door de bocht gezegd, D&F Techniek lost je vochtproblemen op.’ Lachend vervolgt Thijs: ‘En dan hebben we het niet over vochtproblemen na een gesprongen leiding, dan heb je een dweil nodig.’
Betrokken
Giel is als servicemanager betrokken bij eigenlijk alles. Van voorbereiding en onderhoudscontracten tot inplannen van de monteurs en de facturatie. Giel: ‘Dat is eigenlijk ook het mooie van dit bedrijf. We zijn relatief klein met onze vijftien medewerkers en dat betekent dat je in de breedte je werk kunt doen. Onze monteurs zorgen voor de installatie en inbedrijfstelling van de drogers en ook voor het onderhoud; al dan niet periodiek. En nu in de vakantietijd kan het dus gebeuren dat ook onze directeur de mouwen opstroopt en naar een storingsmelding rijdt. Hij kent de technische kant van het vak. Ik denk dat dat D&F ook typeert, we doen het echt samen.'
Zeldzaam
Zoals bij vele technische bedrijven, valt het ook voor D&F niet mee om goede monteurs te vinden. Een standaard servicemonteur weet waarschijnlijk niet veel van luchtbehandeling en adsorptietechnieken. Daar is geen opleiding voor en omdat het om een nichemarkt gaat, zijn deze krachten heel zeldzaam. Reden genoeg dus om ze zelf op te gaan leiden. ‘De afgelopen jaren hebben we gemerkt dat het moeilijk is om de juiste mensen te vinden en te behouden. We zaten daar best mee in onze maag. Dus hebben we aan onze monteurs gevraagd naar wat voor soort mens we op zoek moesten gaan. Zij lopen al jarenlang rond bij ons en weten alles van het vak, aan wie kun je beter vragen wat er nodig is? Al pratende kwamen we erachter dat het iemand moet zijn die gevoel heeft voor techniek én nieuwsgierig is. Met die twee kwaliteiten hebben we voldoende in handen om de opleiding intern te verzorgen. Cursussen, meelopen en leren van de vaklui die we hebben. Dát bleek voor ons de oplossing, we leiden nu een monteur op en dat ziet er veelbelovend uit.’
Een klein tipje
Het is voor D&F noodzaak om de beperkte servicecapaciteiten efficiënt in te zetten. Elk uur in de auto of servicebezoek wat voorkomen had kunnen worden, gaat ten koste van de waardevolle productieve uren. Om deze reden is D&F op dit moment hard bezig met de ontwikkeling van een nieuw product. Een klein tipje van de sluier mag opgelicht worden, als alles volgens planning verloopt komt het aan het einde van het jaar op de markt. Giel: ‘Kosten zijn belangrijk voor onze klanten, denk bijvoorbeeld aan het energieverbruik en beheerkosten van de drogers. We zijn nu bezig met de ontwikkeling van een product dat de sorptiedrogers op afstand bewaakt. We halen een veelvoud aan gegevens op, die helpen bij het verbeteren van de service efficiëntie en bijkomende kostenvermindering. De werking van de drogers kan dan beter afgesteld worden op de praktijk, waardoor het onderhoud en energieverbruik vermindert. Hoe dat product gaat heten? Nou vooruit, dat kunnen we wel vast verklappen: DF-GUARD. De stagiair die dit ontwikkeld heeft, hebben we na het afronden van zijn hbo-studie meteen in dienst genomen om het verder door te ontwikkelen. Hoe mooi is dat? Ook dat is het voordeel van een klein bedrijf, bij een groot bedrijf krijg je die kans vaak niet.’ Thijs: ‘We zijn er zeker van dat de DF-GUARD een verschil gaat maken voor ons en onze klanten. De testen zijn veelbelovend.’
Persoonlijke band
‘We zijn misschien niet de grootste leverancier van sorptiedrogers in Nederland, maar D&F Techniek maakt het verschil. Niet alleen qua kwaliteit van de machines en producten, maar ook waar het service en klantondersteuning betreft’, zegt Thijs. Giel: ‘De persoonlijke band met onze klanten betekent veel voor ons. Bestaande klanten weten welke monteur er over de vloer komt Ze weten ook dat die monteur altijd het onderhoud doet, dat hij de machine kent. We doen er echt alles aan om iedereen goed en snel te helpen, intern en extern.’
Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema