Ondernemen met Visie: Roland Roolvink

‘Wanneer je spullen netjes georganiseerd zijn geeft dat letterlijk een opgeruimd gevoel. Met die gedachte ontwikkelen we onze concepten. Van kerstballenboxen tot de bekende vouwkrat. Wat in België overigens een ‘plooibox’ wordt genoemd.’


Uitgave: Sept-Okt 2020
Thema’s: Industrie Kunststoffen Made in Brabant

Roland Roolvink (57) is commercieel directeur bij Sunware en vormt samen met André Jacobs (productie) en Leon Kuypers (financieel) de directie. De mannen waren al collega’s bij het bedrijf voor ze het in 1995 overnamen.

Alleen huishoudelijk
‘In het verleden produceerde Sunware producten voor zowel huishouden als tuin. Die laatste categorie hebben we laten varen. Waarom? Tuinartikelen zijn trendgevoeliger, worden seizoensmatig verkocht en vereisen een heel andere marketing. Toen we kozen voor alleen huishoudelijke artikelen (storage, food storage en afval), ontstond daardoor focus, meer tijd en niet te vergeten budget. Per jaar worden er tientallen nieuwe productlijnen ontworpen en ontwikkeld door onze eigen afdeling R&D, wat als voordeel heeft dat de technologie binnen het bedrijf blijft. We produceren alleen in series dus geen single producten. Voor elke nieuwe productlijn zijn er nieuwe matrijzen benodigd plus de juiste machinerie en robots. Grote investeringen; van gemiddeld 250.000 tot wel 800.000 euro per serie.’

Weinig nadelen
‘Ook de productie hebben we in eigen hand, sinds we negen jaar geleden een spuitgietbedrijf in Waalwijk overnamen. Een aparte tak van sport; het vereist een combinatie van gespecialiseerde mensen in dag- en nachtploegen en robotisering die 24/7 doorgaat. Alleen de mallen laten we in Portugal maken en het inpakken besteden we deels uit aan sociale werkplaatsen. Verder doet Sunware alles zelf. Omdat we niet outsourcen zijn er korte aanvoerlijnen, houden we grip op kwaliteit en blijven we flexibel; we kunnen snel inspelen op vraag, actuele situatie en trends. Dankzij onze lokale productie hebben we tot nog toe zakelijk weinig nadeel van corona ondervonden. Integendeel zelfs. Een aantal van onze vaste afnemers kwam zonder aanvoer van goederen uit het verre oosten en locked down Europese landen te zitten. Die konden we nu helpen. Bovendien kwam er extra veel vraag naar onze producten, omdat iedereen zijn zolder en garage ging opruimen.’

Vergelijkbare smaak
Ook klanten zoekt Sunware niet al te ver van huis. Roland: ‘Onze afnemers, grootwinkelbedrijven in de food- en non-foodbranche, bevinden zich binnen een straal van (pak hem beet) 800 km rond Tilburg, in West-Europa. Landen met een vergelijkbare smaak als die van ons, waarnaar het transport rendabel blijft.’ Sunware is volop bezig met duurzaamheid. ‘Een groot aantal klanten heeft een verpakkingsconvenant getekend, waarin als eis wordt gesteld dat er alleen nog regeneraat als grondstof wordt gebruikt. Vanaf januari 2021 introduceren we een aantal nieuwe non-foodproductlijnen waarbij geen virgin kunststof meer gebruikt wordt. In de food industrie ligt dat ingewikkelder, vershouddozen en dergelijke worden van transparant materiaal gemaakt, waar nog geen alternatief voor is. Het is een uitdaging om ons daarin vast te bijten.’

Vrije geest
‘Een andere discipline is het ontwikkelen van aanvullende e-commerce-diensten die we als extra service aanbieden. Voor veel prospects een extra reden om voor Sunware te kiezen. Wanneer producten online goed verkopen is het gemakkelijker ze ook in de winkels op het schap te krijgen.’ Roland heeft persoonlijk de drive om zelfs na 34 jaar werkervaring in deze branche, open te blijven staan voor nieuwe ideeën van zijn personeel. ‘Ik ben er trots op niet blasé (‘seen that, done that’) te zijn geworden. Elke ochtend loop ik een rondje en maak ik een praatje. Er werken hier mooie mensen. Zowel hoogopgeleid als met een afstand tot de arbeidsmarkt en van allerlei leeftijden. Het bruist. Ik hou van de vrije geest van creatieve, dappere, ambitieuze mensen en probeer daar van te leren.’

Roland over personeel
Hoewel steeds meer processen geautomatiseerd worden, hebben we door onze groei nog steeds behoefte aan mensen op zowel productieniveau als speciale vakgebieden. Denk aan machineoperators en -stellers, ploegbazen in een productieploeg, maar ook goed geschoolde IT-specialisten en warehouse managers.’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's