Schijvens Corporate Fashion: Trek het je wel aan

‘T’riffic is een lijn moderne bedrijfskleding, ontworpen door onze styliste Saskia. Het is mooi, zit lekker én heeft een unieke extra. Zowel op sociaal als milieutechnisch gebied kun je nergens een collectie vinden die duurzamer is.’


Uitgave: Sept-Okt 2020
Thema’s: Made in Brabant Textielindustrie Duurzaam ondernemen Duurzaamheid

De altijd spontane Shirley Schijvens (44), eigenaar van Schijvens Corporate Fashion in Hilvarenbeek, vertelt enthousiast over het eigen merk. ‘Natuurlijk fabriceren we al jaren op maat gemaakte, duurzame kleding voor grote bedrijven. Speciaal voor de wat kleinere ondernemers, voor wie dat net een brug te ver is, hebben we T’riffic.’

Groot verschil
‘Steeds meer ondernemers zijn zich bewust van hun aandeel in (en invloed op) onze planeet. De coronapandemie heeft dat besef alleen maar versterkt. Afval scheiden is net zo normaal geworden als je neus snuiten en bijna niemand gebruikt nog plastic bekertjes in de kantine. Het lijken misschien kleine dingen, maar samen kunnen ze een groot verschil maken. Circulair geproduceerde bedrijfskleding past bij dat bewustzijn, voor het mkb net zo goed als voor multinationals. Alleen werkt de laatste categorie met andere budgetten en een veel grotere groep personeel om in het nieuw te steken. Wij vinden dat hippe, verantwoorde bedrijfskleding binnen ieders bereik moet liggen en maken daarom T’riffic. Het bewijst dat je aan circulair geproduceerde kleding niks geks ziet, voelt of ruikt. Of het zou de liefde moeten zijn waarmee het bedacht is.

Persoonlijke touch
‘De naam, een samenvoeging van terrific en traffic, staat voor een lijn algemene werkkleding die heel geschikt is voor bijvoorbeeld de logistiek, bouw en industrie. We maken dus geen genormeerde kleding die aan veiligheidseisen (reflecterend, brandvertragend) moet voldoen. Onze broeken, blazers, shirts, bodywarmers, polo’s enzovoorts staan leuk stijlvol en eigentijds, gaan lang mee en zitten lekker. Om er een persoonlijk touch aan te geven, komen ze in allerlei kleuren en plaatsen we desgewenst het bedrijfslogo op de kleding.’

Vezels
‘Bovendien bieden we onze klanten, om hen nog gemakkelijker te laten participeren in het circulaire proces, de service om afgedragen kleding op te halen. Bij grote bedrijven plaatsen we rolcontainers, voor de wat kleinere hebben we een retours steem met een koerier. De opgehaalde kleding vermalen we tot vezels. Die worden vermengd met vezels van sportkleding, visnetten en gerecycled PET-materiaal. Dat laatste zorgt voor sterk, kleurvast en slijtvast garen. We besparen daardoor 99 procent op water en verbruiken 40 procent minder CO2, omdat we geen nieuwe grondstoffen meer nodig hebben. Geweldig toch?’

Voetstuk
‘Ook voor de sociale aspecten binnen onze tak van sport sluiten we de ogen niet. Alle fabrieken waar we onze kleding, ook T’riffic, produceren, staan onder toezicht van Fair Wear Foundation; een onafhankelijke organisatie die de werkomstandigheden van fabrieksmedewerkers in de textielindustrie controleert. Dit jaar beoordeelde die ons met een score van 89 procent, de hoogst haalbare categorie. Niet alleen de klant staat bij ons op een voetstuk. Ook de naaister die met een mondkapje in de hitte aan het werk is, mag daarop staan.’

Iedereen doet mee
‘Tel alles wat ik je net verteld heb bij elkaar op en je begrijpt waar het idee dat duurzaam gefabriceerd textiel veel meer zou kosten, vandaan komt. Toch is dat een misverstand. Het vraagt van onze klant een investering van hoogstens 25 cent extra per kledingstuk. Daarom is het helemaal niet zo moeilijk om mee te doen. We staan sterk achter onze visie en willen dat alle klanten deze met ons delen. In die zin is omzet dus ondergeschikt aan ethiek en zijn we best principieel. Wanneer klanten dat kwartje belangrijker vinden dan de toekomst van onze planeet, dan gaan wij de samenwerking niet aan.'

Joekel
‘Niet ondanks maar dankzij deze insteek hebben we inmiddels een prachtig klantportfolio opgebouwd. Schijvens maakt, naast T’riffic, bedrijfskleding op maat voor bedrijven zoals Hema, Kruidvat, CSU en Praxis. En voor Albert Heijn, die onlangs een joekel van een order plaatste: we mochten 100.000 medewerkers aankleden. Uiteindelijk sorteert het in een sneeuwbaleffect wanneer alle partijen dezelfde idealistische insteek hebben en de hele keten van industrie, retail, en eindgebruikers erin betrokken wordt.’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's