Inmiddels heeft hij achttien zonnepanelen op het dak. ‘En een hybride warmtepomp (voor 80 procent elektrisch) in plaats van een cv-ketel (gas). Die kwam met bijbehorende lage-temperatuurradiatoren. Ze verwarmen door middel van convectie in plaats van straling, staan mooier en door de luchtcirculatie voelt de warmte aangenamer. Mijn vrouw blij, ik blij.’
Ik snap het
‘Ik heb voor deze investering een Energiebespaar-lening afgesloten bij de Rijksoverheid, tegen een zeer lage rente. Ik financier dat vanuit de energierekening, want die is fors lager waardoor het me per saldo vrijwel niets extra’s per maand kost. Zodra alles over tien jaar is afgelost levert het dus geld op en ons huis heeft nu een gunstiger label. Bovendien dragen we bij aan het goede doel: een gezonder klimaat. Alleen maar positieve ontwikkelingen dus. Desondanks begrijp ik de mensen die een hekel hebben aan verduurzamen wel. Ik ben een eenvoudig mens, zoon van gewone arbeiders. Ik snap dat iets doen ‘omdat de overheid het zegt’ tegen de borst kan stuiten. En voor wat betreft onze branche: ik kan me ook voorstellen dat de verkoop van warmtepompen moeilijker is dan die van, relatief veel goedkopere, cv-ketels.’
Zeepkist
‘De Technische Unie heeft me benoemd tot influencer omdat ik enthousiast op de zeepkist ga om over duurzaamheid te vertellen. Zowel voor wat betreft posts op LinkedIn, waarbij ik relevante artikelen plaats, als in een wekelijkse nieuwsbrief hier intern. Wanneer mijn verkopers duidelijk uitleg kunnen geven over bijvoorbeeld zo’n Energiebespaar-lening, bereikt die voorlichting indirect de eindgebruiker.’ Paul deed mee aan het klimaatdebat van 2018 in het Willem II stadion, waarbij overheid, onderwijs en ondernemers samenkwamen om over de energietransitie op de woningmarkt te praten. Het filmpje dat hij daarover postte had meer dan 10.000 views.
Stadslogistiek
‘De bouw is behalve een traditionele ook een invloedrijke branche. Veranderingen kosten tijd maar kunnen wel degelijk verschil maken. Zware bedrijfsvoertuigen als vrachtwagens en bussen, die we in de bouw veel gebruiken, zijn verantwoordelijk voor ruim 25 procent van de totale CO2-uitstoot in de Europese Unie. Behalve bij de instal- latie van de warmtepompen is het milieu dus gebaat bij emissievrij transport. Met wethouder Oscar Dusschooten heb ik deel- genomen aan een rondetafelgesprek over dit thema, met als uitgangspunt: wat kunnen wij doen om de stadslogistiek te veranderen? De doelstelling is dat in 2025 binnen de ring- banen van Tilburg alleen nog emissievrije vracht- en bestelwagens rijden.’
Met de fiets
‘We verwachten komend jaar een elektrische vrachtwagen in gebruik te nemen. Tot die tijd wilden we alvast met een ander voertuig experimenteren: de fiets! We werken nu samen met fietskoeriersbedrijf Tour de Ville, met wie we verschillende diensten aan kunnen bieden. Als onze klanten een artikel binnen twee uur nodig hebben, kan dat en in de zogenaamde cargo bikes past een heleboel. Toen ik dit idee voorlegde aan onze directie, vond die dat het opschaalbaar moest zijn. Vandaar dat we met Tour de Ville nu zowel in Rotterdam als Tilburg een pilot draaien. Kijk: iedereen vergeet wel eens iets. Voorheen werd er dan heen en weer gescheurd, meestal met dieselbusjes, om de vergeten spullen op te halen.’
Knuffelen
‘Hoewel we onze klanten hier in de shop heel graag zien, ze iets te drinken geven en een knuffel bovendien, scheelt het een hoop tijd en energie wanneer ze hun benodigdheden even doorbellen. Voor ze het weten staat de fietskoerier met onderdelen voor hun neus. Maar liefst 70 procent van onze artikelen past in de bak en in smalle steegjes is de fiets ook nog eens een veel handiger vervoermiddel. Voor grotere lengtes (badkuipen, doucheschermen) moeten er op de langere termijn aangepaste fietsen komen. Daarover zijn we al aan het brainstormen.’
Eén punt
‘We onderzoeken wat we nog meer kunnen doen om de logistiek in de stad te vereenvoudigen en emissieloos te maken. Bijvoorbeeld door met andere bedrijven samen te werken en één overslagpunt te gebruiken om van daaruit de stad te bedienen. Onze vestiging op industrieterrein De Vossenberg zou daar prima voor kunnen dienen. Op die manier reduceren we het aantal vrachtwagens dat de binnenstad inrijdt, wat straks sowieso niet meer mag. Iedereen is daarbij gebaat. Ik vind het fijn om hierin een rol in te spelen. Waarom? Misschien maak ik 2050, het jaar waarin Nederland voor 95 procent CO2-neutraal moet zijn, zelf niet eens meer mee. Maar ik heb drie kinderen. Alleen al aan hen voel ik me verplicht om mijn steentje bij te dragen. Bovendien vind ik het leuk. Ik krijg er energie van.’
Paul over de coronacrisis: ‘De financiële crisis van 2008, gevolgd door de Eurocrisis, had een gigantische impact op de bouw. Nu loopt het vooralsnog aardig door. Er is werk genoeg: we hebben een chronisch tekort aan woningen en er moet volop verduurzaamd worden. Het is afwachten hoe de investeringsbereidheid zich ontwikkelt.‘
Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema