Elektrolas: Cobots zijn de toekomst

‘De laswerkplaats van morgen’, daar draait de visie van Joost van den Hooven van Elektrolas Lastechniek om. ‘We helpen bedrijven slimmer, flexibeler, duurzamer en digitaler te werken.’ Hij heeft de kennis en mensen in huis om elk bedrijf waar gelast wordt verder te helpen.


Uitgave: Sept-Okt 2021
Thema’s: Maakindustrie Made in Brabant Innovatie Robotisering

Elektrolas groeit hard sinds de start 21 jaar geleden. ‘Sinds corona gaat de groei nog sneller. In de afgelopen twaalf maanden hebben we zes nieuwe medewerkers aangenomen waaronder drie stagiairs. Deze jonge gasten hebben dezelfde innovatieve drang als wij. Ik zie het als een compliment dat ze nu bij ons werken.’

Zij-aan-zij
De ondernemer stelde teamleiders aan waardoor hij zelf weer meer kan focussen op wat hij leuk vindt. ‘Mijn bedrijf verder ontwikkelen.’ Bij die ontwikkeling hoort een uitbreiding van de Elektrolasvakschool. ‘In september starten we met drie nieuwe theorieopleidingen voor het kaderpersoneel van onze opdrachtgevers. Hiermee voegen we kennis toe.’ Daarnaast zet hij meer in op cobots. ‘Hiermee kunnen bedrijven hun productiviteit verhogen. In tegenstelling tot robots kunnen cobots zij-aan-zij werken met mensen.’

Alles draait om lassen
Hij deelt zijn plannen actief met zijn medewerkers. ‘Daarmee voorkom ik frictie. Iedereen weet wat hij kan bijdragen zodat we nog beter, slimmer en veiliger kunnen werken, intern en bij onze relaties.’ Elektrolas is met verhuur en verkoop van lasbenodigdheden, service en kwaliteitsborging bij lasprojecten en opleiden in lastechniek breed in dienstverlening, maar wel een specialist. ‘Alles draait om lassen. Je zit bij ons goed als je een partij zoekt die meedenkt over jouw project en zorgt dat jij de gevraagde kwaliteit kan leveren. Ik zeg gevraagde kwaliteit, omdat door te hoge kwaliteit te leveren ook geld verloren gaat. Ben je puur gefocust op prijs dan zijn wij niet de beste partij.’

Gevraagd: communicatie
Joost legt uit dat er bij lasprojecten veel winst te behalen valt door verbetering van de communicatie. ‘We zien het op veel plekken mis gaan; engineers zijn geschoold en veelal jonger dan lassers. De engineer komt met een ontwerp, legt dat neer bij de werkplaats zonder te verifi ëren of de lasser ermee uit de voeten kan. Vervolgens doet de lasser waarvan hij denkt dat het goed is. Voldoet dat niet aan de klanteis, dan kost dat veel geld. Het verbeteren van communicatie is eenvoudig; wij hebben er de tools voor.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's