In 2013 streek het van oorsprong Franse bedrijf ID Logistics neer in Tilburg. De overname van CEPL bracht ook de eerste klant met zich mee: Sony. Niet lang daarna volgde Fujifi lm. In de jaren erna groeide de portfolio. Marco van Walraven trad in 2017 aan als Managing Director Benelux. In de jaren daarvoor zwierf hij spreekwoordelijk over de hele wereld in verschillende internationale functies in de logistieke sector. ‘Een van de kernwaarden van IDL is ondernemersgeest. Vanuit Frankrijk is er een algemeen framework, daarbinnen heb ik veel vrijheid’, vertelt Marco. ‘We begonnen met een strategie voor een jaar, die is inmiddels uitgewerkt naar een vijfjarenplan. En hij is succesvol. Inmiddels zijn we van drie locaties binnen de Benelux gegroeid naar tien.’
Geen verpakte lucht
IDL legt zich toe op warehousing, value added services, retourlogistiek, douane en transportmanagement. Activiteiten waarin, zeker in deze regio, voldoende concurrentie is. Hoe onderscheidt Marco zich? ‘We verplaatsen ons heel goed in de klant. We verdiepen ons onder meer in zijn doelstellingen en zijn processen. Daarnaast is het ons doel om bij elke potentiële klant een stukje innovatie te brengen. Voor de klant, voor de site, voor onze groep of zelfs voor de totale markt. Voor een leverancier in consumentenelektronica hebben we bijvoorbeeld twee volautomatische pakmachines neergezet. Daarmee zijn we acht keer sneller dan met de hand. Zo lossen we de belofte van onze klant in: voor twaalf uur ’s avonds besteld, morgen in huis. En het is duurzaam. De verpakking past precies, we verpakken geen lucht.’
Pick-to-light
‘Voor Fujifi lm bedachten we het pick-to-light-systeem. Een aantal producten van Fujifi lm is moeilijk identificeerbaar omdat ze veel op elkaar lijken. Met dit systeem ziet de orderpicker op zijn display precies welk product hij moet hebben. Zo voorkom je fouten en gaat de snelheid omhoog.’ Innovatie is een groot goed binnen IDL. Op het bureau prijken drie voorname prijzen: de tweede prijs voor meest innovatieve oplossing (2019), de eerste prijs voor het meest innovatieve land en de derde prijs voor de meest innovatieve locatie (2020). ‘De raad van bestuur in Frankrijk schrijft elk jaar de zogenaamde Innovation Games uit. Alle zeventien landen doen eraan mee. Met het pick-to-light-systeem hebben we de tweede prijs gewonnen. Daarna veranderde de telling en kreeg je punten voor alle innovaties binnen je site en land. Toen werden we respectievelijk derde en eerste. Wereldwijd zijn er 340 sites. Mensen denken dat innovatie gaat over mensen op de maan zetten, maar binnen IDL willen we er juist op een laagdrempelige manier mee bezig zijn. Dus kan iedereen eraan meedoen. Dat werkt. Medewerkers dragen hun ideeën aan en zijn ook betrokken bij de implementatie ervan. Zo creëer je empowerment. Op de Fujifi lm site heeft dat in ieder geval geleid tot een grote transformatie. Zo hebben ze hier op eigen initiatief bijvoorbeeld een maquette gemaakt waarmee ze nieuwe medewerkers snel wegwijs kunnen maken. Daar word ik blij van.’
Via spoor en water
Uiteraard richten de innovaties zich ook op duurzaamheid, die andere belangrijke pijler van IDL. Marco: ‘De corporate responsibility wordt centraal aangestuurd, maar per land is er ruimte om initiatieven te ontplooien. We zijn op een vrij laagdrempelige manier begonnen met zonnepanelen op het dak. Nu onderzoeken we in hoeverre we zelfvoorzienend kunnen zijn. De zonnepanelen willen we koppelen aan powerbanks in ons magazijn. Verder proberen we onze verpakkingen steeds duurzamer te maken. En natuurlijk hebben we onze CO2-doelstellingen. Het aantal kilometers over de weg willen we zoveel mogelijk beperken. Daarom werken we nauw samen met GVT. Veel goederen worden aangeleverd over het spoor of via het water. Daarin zijn we ook altijd op zoek naar verbeteringen.’
Buddies
Marco vervolgt: ‘Voor ons gaat duurzaamheid ook over mensen. We zorgen ervoor dat ze hier veilig werken. Nieuwe medewerkers worden gekoppeld aan een buddy die ze alle ins en outs over het bedrijf vertelt. Voor mensen die zich verder willen ontwikkelen zijn we bezig met de oprichting van de IDL Academy. De trajecten die we hier aanbieden zijn goed voor hen, maar ook voor ons bedrijf. Zo denken we ze aan ons te kunnen binden. En daar lijkt het wel op; het verloop is laag. Uit medewerkertevredenheidsonderzoeken blijkt dat meer dan tachtig procent het hier naar zijn zin heeft. Die cijfers koesteren we.’
Sodastream
Marco kijkt met veel voldoening terug op zijn eerste jaren bij IDL. ‘We hebben veel voor elkaar gekregen. Een klant behouden is moeilijker dan een klant winnen. Daarin gaan we best ver. Zo hebben we ons hoofdkantoor opgeofferd, omdat Sodastream meer ruimte nodig had. Binnenkort openen we een nieuw kantoor een stukje verderop.’ Hij besluit: ‘Weet je, mensen vinden het altijd heel vanzelfsprekend dat ze boodschappen kunnen doen en hun bestellingen thuisbezorgd krijgen, maar achter de schermen is het behoorlijk uitdagend. In de logistiek heb je met veel facetten te maken en er is weinig ruimte om fouten te maken. Ik vind het leuk om al die eindjes aan elkaar te knopen en daar een goed lopende motor van te maken.’
Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Jules van Iperen