De wereld verandert, de verzekeringsmarkt ook. Er zijn veel overnames en fusies, waardoor grote partijen ontstaan. Ook Mutsaerts en VLC & Partners slaan de handen ineen. Voor een mooie toekomst én voor de beste oplossingen voor haar relaties. ‘We hebben een uitstekende culturele match en houden beiden van het ondernemen’, beamen Freek en Lando.
Er zijn voor de mkb’er
‘We lopen er tegenaan dat onze relaties groter en internationaler worden, terwijl het internationale aspect binnen ons kantoor weinig aanwezig is’, trapt Freek Njio, algemeen directeur Mutsaerts, af. ‘Met VLC kunnen we daar extra stappen in zetten. VLC heeft daarnaast klantgroepen die voor Mutsaerts interessant zijn als aanvulling op onze dienstverlening waar we voorheen omheen liepen, bijvoorbeeld op het gebied van medici, transport en bouw.’ Lando te Molder, algemeen directeur VLC & Partners: ‘Mutsaerts is sterk in het mkb segment en net daarboven. Dat is voor ons een toegevoegde waarde, zowel qua doelgroep als klantsegment. Net als Mutsaerts willen wij er ook zijn voor de mkb’er. Door te fuseren worden we echt de risicomanager die relaties zoeken.’
DNA samenvoegen
Volgens de heren is de fusie een logische stap. Lando: ‘Het biedt de kans om twee kwalitatieve, sterke en gezonde organisaties met een vergelijkbaar DNA samen te voegen. Zo kunnen we samen sneller innoveren, meer expertise bieden én een stevige positie innemen richting verzekeraars.’ Freek vult aan: ‘Scherp inkopen blijft ook de komende jaren een belangrijke en kritische succesfactor. De nieuwe samenwerking zorgt voor stevige inkoopkracht richting verzekeraars’. Door het samengaan ontstaat een organisatie met ruim 400 professionals. Lando: ‘Groei is ook essentieel om interessant te blijven voor professionals, talent te behouden en een aantrekkelijke positie in te nemen op de arbeidsmarkt. Hierin versterken we elkaar.’
Culturele match
De neuzen staan qua toekomstvisie en groeiambitie dezelfde kant op. Ook de culturele match van de twee van oorsprong Brabantse familiebedrijven is spot on. In het verleden is er regelmatig personeel uitgewisseld, dus dat de overeenkomsten op dit vlak groot zijn, was al bekend. Maar twee kapiteins die dezelfde koers willen bevaren, kan dat wel? De ondernemers lachen.
Ze zijn elkaar op dit terrein al tegengekomen. ‘Je denkt natuurlijk allebei dat je heel goed bent en probeert elkaar te overtuigen in wat er beter kan, maar we zijn ook realistisch en pragmatisch’, zegt Freek eerlijk. ‘We zijn niet van plan zomaar waarden te vernietigen door snelle oplossingen te kiezen en zaken over elkaar heen te schuiven. We nemen er de tijd voor. Daarnaast kiezen we er bewust voor om zaken decentraal te organiseren om dicht bij de klant te blijven en het ondernemerschap in de organisaties te behouden.’
Meer carrièrekansen
VLC heeft de afgelopen jaren een aantal overnames en samenwerkingen opgestart en weet dat de slagingskans niet altijd 100 procent is. ‘Daarom is het heel belangrijk om goed naar elkaar te kijken en niet te snel conclusies te trekken’, onderstreept Lando. ‘Altijd met een focus op groei en verbetering en niet om met minder mensen hetzelfde te gaan doen.’ Dit laatste gaat ‘m sowieso niet worden. Ook nieuwe zaken als data, artifi cial intelligence en IT zal het team straks aan moeten kunnen. Dit vooruitzicht biedt carrièrekansen voor zowel bestaande medewerkers als voor nieuwkomers. Van student tot de ervaren IT-er; zij kunnen instappen in nieuwe rollen.
Jarenlange rituelen
Het goede behouden en waar mogelijk vernieuwen en verbeteren. Het klinkt safe en sound. Gaat er dan echt niets sneuvelen? Lando wijst naar ‘De Corporate Tribe’ van Jitske Kramer dat op de kast ligt. Het boek gaat over talen. ‘Je verliest voor een deel je eigen taal en ontwikkelt op lange termijn een nieuwe gezamenlijke taal’, legt hij uit. ‘Dat doen Freek en ik ook. Sommige ingebakken rituelen moeten inderdaad sneuvelen wanneer ze niet meer passen.’ Een ritueel waar Lando zelf al jaren trouw aan was, is het begroeten van al zijn medewerkers op kantoor na de zomervakantie. Dat gaat niet meer met vierhonderd man. ‘Toch krijgt iedereen de aandacht die hij verdient’, volgens beiden. ‘We zijn namelijk compact genoeg om persoonlijk te blijven.
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema