Dat koffie verbindt, leerde hij al als kleine jongen. ‘Mijn ouders hadden altijd verse koffie klaarstaan. Iedereen dronk het, ook de kinderen.’ Koffie draait om beleving, om samenzijn. ‘Toen een van mijn monteurs laatst bij de brandweer in Breda kwam, werd hij als een held onthaald. Ze riepen: ‘Daar is onze redder in nood. De koffie en de gesprekken bij de automaat is wat mensen missen als een automaat het even niet doet.’ Hij vindt dat je in Nederland niet meer aan kunt komen met slechte koffie. ‘Op Scandinaviërs na drinken wij de meeste koffie. Het zit in onze cultuur gebrand.’ Over branden gesproken; Andrew brandt zijn eigen koffie. De exclusieve Van Krieken blend is verkrijgbaar in verschillende melanges.
Hoezo zakelijk niet slim?
In februari 2020 bestond Van Krieken Koffieservice 20 jaar. Corona zorgde voor een tijdelijk dipje. ‘Maar we zijn ook verhuisd naar een groter pand en hebben net ons beste half jaar ooit achter de rug.’ Hij benutte de rustiger periode om zijn bedrijf met de hulp van een businesscoach naar een hoger level te tillen. ‘Als team zijn we gegroeid. En sinds corona realiseer ik me nog beter dat in Brabant volop kansen liggen. Ik wil de footprint van mijn bedrijf zo klein mogelijk houden.’
Andrews team telt veertien man. ‘We zijn Erkend Leerbedrijf en leiden onze eigen monteurs op. Sinds we aan onze zichtbaarheid werken, weten stagiairs ons zelf te vinden. Dat scheelt een hoop zoekwerk.’ Ruim 1.400 bedrijven, instellingen en verenigingen zoals RKC Waalwijk hebben automaten van Van Krieken staan. ‘Ondernemers schenken graag goede koffie, maar ze zijn ook prijsbewust. We rekenen niets voor preventief onderhoud bij klanten die ook ingrediënten afnemen. Dat lijkt zakelijk misschien niet slim, maar het levert ons tevreden klanten op die als ambassadeurs fungeren.’
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Jules van Iperen