‘GGZ Breburg is een klant van het eerste uur’, vertelt Oscar Oostelbos. ‘Een bijzondere opdrachtgever. Sommige opdrachten vragen om veel en snel schakelen. Dat leidt tot een intensieve samenwerking. Voor ons ligt de uitdaging erin dat we als schoonmaakbedrijf de verwachtingen van elke opdrachtgever willen waarmaken. Dat is onze sport.’ Je zou als schoonmaakbedrijf maar voor ad hoc opdrachten komen te staan die binnen dezelfde dag, soms nog hetzelfde uur, uitgevoerd moeten worden. Situaties waar kwetsbare mensen mee gemoeid zijn.
Denk aan mensen in de wijk met een WMO-indicatie; een indicatie die GGZ Breburg meer budget biedt voor extra ontzorgen of begeleiding. ‘En aan cohortafdelingen in ziekenhuizen voor cliënten die besmet zijn met het coronavirus’, licht Maaike Heeren toe. ‘Schone, gedesinfecteerde ruimtes zijn voor ons een prioriteit. Dit kunnen we met een gerust hart aan Vitron overlaten.’
Betrokken en bevlogen
Vitron bestaat ruim 40 jaar en heeft 220 medewerkers. Ze is een professionele partner als het gaat om schoonmaak en aanverwante dienstverlening voor elke werkomgeving, 24 uur per dag. Vitron heeft langdurige relaties met opdrachtgevers zoals banken, scholen, industriële projecten, overheids- en zorginstellingen. ‘Ik heb het contract met Vitron nu een jaar onder mijn hoede en mijn ervaringen met de organisatie zijn louter positief’, vertelt de hospitality manager enthousiast. ‘Vitron is flexibel, heeft korte lijntjes en de schoonmakers die zij in dienst hebben zijn betrokken en bevlogen.’ Dat moet ook wel bij een organisatie die specialistische hulp biedt aan mensen met psychische problemen. De schoonmakers van Vitron zijn zich te allen tijde van die kwetsbaarheid bewust. Ze weten heel goed hoe ze met onze doelgroep om moeten gaan.’
Opleiding
‘Andere schoonmaakbedrijven roepen dat ze ook ervaring hebben in gezondheidszorg, maar psychiatrie is een vak apart’, legt de operationeel manager van Vitron uit. ‘Een ziekenhuis schoonmaken is anoniem, maar een psychiatrische afdeling waar mensen, soms voor langere tijd, verblijven die geestelijk in de war zijn, is dat niet. Er ontstaat een vertrouwensband tussen cliënt en schoonmaker en uiteraard loopt de schoonmaker soms het risico op incidenten. Cliënten kunnen onvoorspelbaar zijn of agressief. Daarom worden onze schoonmaakmedewerkers door ons deskundig opgeleid en beschermd met DECT telefoons, alarmknoppen.’ Maaike: ‘Je kan niet zo maar een gesloten afdeling oplopen, Vitron weet dat. Mocht zich iets voordoen, dan is er binnen tien seconden versterking. Medewerkers van Vitron staan er ook altijd met z’n tweeën, nooit alleen. Er vindt bovendien weinig wisseling onder het personeel plaats. Cliënten zien steeds dezelfde schoonmakers en dat geeft rust.’
Geen nummer
Vitron slaagt erin haar medewerkers lang bij zich te houden. Dat is knap, want mensen aan je binden is sowieso een uitdaging. Oscar: ‘Klopt, daar investeren we met aandacht in. Voor ons is een schoonmaker geen nummer. We kennen iedereen bij naam, laten vaak ons gezicht zien en tonen interesse. Zij zijn ons goud.’ Sinds een grote groep Oost-Europeanen vertrokken is naar eigen land door corona, zijn de vacatures binnen de branche aanzienlijk toegenomen. Daarnaast vertrouwt Vitron op mond-tot mondreclame. ‘Onze schoonmakers zijn de beste ambassadeurs. Ze weten dat bij ons alles netjes geregeld is en dat hun salaris op tijd wordt uitbetaald. Ook is de werkdruk bij ons minder hoog in vergelijking met andere schoonmaakbedrijven. Arbeid is het enige wat we als organisatie hebben, onze kracht en zwakte zit in de loonlasten. Nog meer reden om zuinig te zijn op onze mensen.’ GGZ Breburg heeft eveneens schoonmakers in dienst. Ook die mag Vitron aansturen, begeleiden en faciliteren. Er is tussen hen sprake van een unieke samenwerking met veel onderlinge uitwisseling en regelmatig overleg.
Hart voor mensen
Oscar en Maaike maken wat mee. Ze kunnen er een bóek over schrijven. Oscar haalt een anekdote aan. ‘We komen veel in woningen van cliënten van GGZ Breburg die zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen woonomgeving. Soms kunnen ze dat niet aan. Onze jongens zaten ooit gehurkt op een berg afval in een woonkamer omdat ze anders met hun hoofd het plafond zouden raken. We hebben met een riek al het vuil weg moeten halen. En soms is er sprake van zelfdoding. Denk eens aan de schoonmaker die niets vermoedend diens kamer oploopt. Ook dan zijn wij er voor onze mensen.’ Vitron is niet zomaar een schoonmaakbedrijf. Ze werkt met betrokken en gemotiveerde specialisten met hart voor het vak én hart voor mensen. Langdurige samenwerkingen bieden Vitron continuïteit en de mogelijkheid om haar dienstverlening uit te bouwen. ‘Mede daarom werken we zo graag met Vitron samen’, zegt Maaike. ‘Ze staat als partner naast ons. Dit levert de beste service en de hoogste kwaliteit op. Dus wat ons betreft graag vijf jaar erbij!’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema