‘De grotere installateurs hebben doorgaans mensen en middelen om de klimaatambitie aan te vliegen; de kleinere installateurs niet. Het valt niet mee om met hen het gesprek te openen en te voeren over het verduurzamen van gebouwen in particulier bezit. Ik ben al sinds 2016 met dit thema bezig.’
Kortzichtig
‘Als installatiebranche hebben we de sleutel om installaties in gebouwen te verduurzamen in eigen hand’, gaat Paul enthousiast verder. ‘Nieuwbouw is niet zo moeilijk: daar wordt al vaak gasloos gebouwd en in veel gevallen ook al energieneutraal. De uitdaging zit ‘m in bestaande gebouwen die ook verduurzaamd moeten worden. Dit levert veel stof tot nadenken en discussie op.’ Zoals: moeten we dit überhaupt nog wel doen? En: wie dan leeft, wie dan zorgt. De manager van het verkoopkantoor op bedrijvenpark Het Laar loopt tegen allerlei tegenargumenten aan. Kortzichtig, noemt hij die: ‘Sowieso moeten we iets aan het klimaat doen, maar de vraag is hoe.’
Stoute schoenen
Als vervolg op het klimaatdebat in 2018 organiseerde Paul drie inspiratiebijeenkomsten in het Koning Willem II Stadion. De vierde komt eraan. Aanleiding voor hem was de VNG-aanpak Hart van Brabant in 2016 met o.a. gemeente Tilburg over de vraag hoe de gebouwde omgeving in particulier bezit verduurzaamd moet worden. Interessant en inspirerend, maar volgens Paul nogal wollig. Dus trok hij de stoute schoenen aan, deed wat kleine projecten hier en daar en opende een tijdelijk winkeltje in duurzame materialen voor de particulier. ‘De afstand tussen overheid en de kleine installateur moet kleiner’, vindt hij. ‘Daarin ben ik een soort bruggenbouwer.’
Breek een lans
Technische Unie, een Nederlandse groothandel in technische installatiematerialen, is opgericht in 1880 en heeft 27 collega’s in dienst in Tilburg en ruim 2.000 landelijk. Twee distributiecentra bevinden zich in Alphen aan de Rijn en Strijen. Het derde distributiecentrum in Alphen aan de Rijn wordt op dit moment in gebruik genomen. Vandaag besteld, morgen geleverd; dat typeert de grossier. En vooral meedenken. Dit laatste is Paul niet vreemd. Actief in de regio en binnen zijn netwerken wil hij een lans breken voor de kleinere installateur op het vlak van energietransitie. De thema’s van de eerste drie inspiratiebijeenkomsten waren bewustwording, uitdagingen en problemen, en oplossingen. ‘We moeten installateurs bewust maken van de uitdaging waar ze voor staan’, zegt Paul. ‘Niet vanuit bedreiging, maar vanuit kansen. Vervolgens moeten we hun zorgen weghalen. Over geld, beschikbaarheid van materialen en de soms onvoldoende kennis en kunde van monteurs.’
‘Tijd voor een green deal’
Oplossingen ziet hij in het verbeteren van het imago rondom techniek en een betere samenwerking in de keten. Het opleidingsniveau sluit namelijk niet aan bij de behoeftes vanuit de installatiebranche. Een andere oplossing is bijvoorbeeld een digitaal dashboard waarop consument en installateur verduurzamende opties kunnen toevoegen aan een gedigitaliseerde woning. Op de vierde inspiratiebijeenkomst hoopt hij in samenwerking met o.a. gemeente Tilburg en Midpoint Brabant een concreet plan te kunnen presenteren. Paul: ‘Er is vanuit de installateursbranche grote behoefte aan duidelijkheid. Over de hoeveelheid te plaatsen zonnepanelen, warmtepompen en laadpalen. Over het aantal bedrijven dat straks label C in hun pocket moet hebben. Kortom: concrete afspraken zijn nodig. Het is tijd voor een green deal.’
Krachten bundelen
De schroom doorbreken bij kleine installateurs ziet hij als een belangrijke taak binnen de ketensamenwerking. ‘Schroom’ als angst voor het onbekende. Paul is optimistisch en gedreven. ‘Ik heb geen letters gegeten, maar onderschrijf het klimaatprobleem’, zegt de verkoopmanager die elektrotechniek aan de MTS deed en tekenaar/werkvoorbereider en projectleider wilde worden. Maar hij begon zijn werkervaring als magazijnmeester en rolde zo de handel in. ‘Alleen in samenwerking met o.a. de overheid, lobbyclubs, opleidingen en partijen uit de installatiebranche kunnen we hierin slagen. Hoe mooi zou het zijn als de energie-adviseur van gemeente Tilburg een advies uitbrengt en de installatiebranche daarvoor de juiste oplossingen mag wegleggen zodat de consument weet waar hij aan toe is. We moeten actie ondernemen, de temperatuur stijgt hard. Laten we krachten bundelen en het verschil gaan maken.’
Vertrouwen door lobbyen
Het is met recht een enorme klus: stapje voor stapje bewegen naar een beter klimaat. En dat in een deel van de branche dat daar nog niet helemaal klaar voor is. ‘Maar wél een leuke’, reageert Paul. Met plezier onderhoudt hij contact met het Koning Willem II Stadion waar zijn inspiratiebijeenkomsten altijd plaatsvinden. Net als zijn sponsorlunch afgelopen april. Niet alleen omdat Willem II zijn club is, maar ook omdat de club het stadion wil kopen en verduurzamen. Technische Unie en andere partners mogen hierin meedenken. ‘Hopelijk komen de kleine installateurs uit hun comfortzone en zijn ze bereid te vertrouwen op die gehele ketensamenwerking’, rondt hij het gesprek af. ‘Om dat vertrouwen te winnen zullen we veel moeten lobbyen. Als we de motor zo al op gang kunnen brengen, is dat een heel mooi begin.’
TEKST: JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE: KEES BENNEMA