‘Bij de koffieautomaat wordt op een informele manier genetwerkt en bijgepraat met collega’s’, gaat de ondernemer verder. ‘Een gepersonaliseerde koffiehoek is dan ook waardevol. Denk bijvoorbeeld aan een bestickerde muur of een leuk barretje. Dat kunnen we allemaal regelen.’ Zelf realiseerde hij ook een wow-factor, met behulp van een rebranding. ‘We hebben nu een baristauitstraling: op onze website, op onze zakken koffie en in andere uitingen.’ Accountmanager Marc Buijs legt uit: ‘Als je bij ons koffie, thee en automaten afneemt dan neem je die af bij de gezelligste Brabantse koffieleverancier, niet bij zomaar ‘een bedrijf’. Onze uitstraling past nu bij wie we al zijn.’
Verse krachten
Per 1 oktober start Monique van Nieuwstadt als accountmanager. Zij vertelt: ‘Voor mij staat koffie voor verbinding. De mooiste gesprekken starten vaak in de koffiehoek.’ Ze werkte in de horeca en als supportmanager koffie en thee bij een groothandel. ‘Het mooie aan Van Krieken Koffie is dat we zoveel meer leveren dan koffie. We nemen ondernemers een last uit handen, ze kunnen bij ons namelijk ook producten zoals blikjes fris en disposable producten krijgen.’
Koffie-eis
Andrew is 22 jaar ondernemer en maakte dan ook meerdere recessies mee. ‘Ditmaal anticipeer ik daarop door te verduurzamen. Onze gasprijs staat tot eind 2023 vast. Daarna schaf ik zonnepanelen aan en wil ik van de gasverwarming af.’ Met zijn wagenpark gaat hij gefaseerd over naar elektrisch. En hij doet meer: werken met leveranciers van biologische producten, het hergebruiken van onderdelen van koffiemachines. ‘En verantwoord omgaan met afval. Koffiedrab kunnen we komen ophalen en aan champignonkwekers leveren. We stimuleren bedrijven om uit kopjes te drinken door hen er per werknemer één cadeau te geven.’ Van Krieken Koffie levert aan allerlei soorten bedrijven en ook particulieren kunnen terecht in de webshop. Andrew: ‘In maakbedrijven is snelheid vaak een eis. Dus dan zorgen wij voor een automaat die bijvoorbeeld twee koppen koffie tegelijk zet. Op kantoren plaatsen we vaker bonenmachines met verse melk.’ Liefst levert hij aan bedrijven in de buurt. ‘In Brabant wordt hard gewerkt, daar zijn we trots op en daarom verdient Brabant goede koffie.’ Elk bedrijf dat naast een koffieautomaat ook de ingrediënten afneemt, ontvangt naast gratis technische service ook jaarlijks preventief onderhoud.’
TEKST: SARA TERBURG