SocialFind: Sex appeal op de arbeidsmarkt

Een ware verademing, deze jonge honden. Onbevreesd en onbevangen maken ze de meest slagvaardige video’s. In niet meer dan vijftien seconden trek je nieuwe werknemers aan. ‘Bedrijven hebben een hoop te geven, maar weten dit niet uit te stralen’, zeggen de drie van SocialFind. ‘Niet gek dat ze geen mensen vinden. Van saaie vacatures wordt niemand warm. Wij maken jouw bedrijf sexy.’


Uitgave: Sept-Okt 2023
Thema’s: Recruitment Arbeidsmarkt Marketing Marketing en communicatie

‘Bovendien vindt tegenwoordig bijna alles plaats op mobiele apparaten’, opent Joost Boogmans (26), marketeer. ‘Wat wij doen is dan ook helemaal geoptimaliseerd voor mobielgebruik.’ Recruiter Pieter van Dooren (29): ‘Kandidaten krijgen zo een kijkje in de keuken van een bedrijf. In korte tijd weten ze wat hun werkzaamheden zijn, wie hun nieuwe collega’s worden en hoe de sfeer van het bedrijf is. Er komen ook triggerpoints voorbij met de eisen en verwachtingen van de vacature.’

 

Ontwaken

‘In deze tijd van digitalisering en automatisering kun je als bedrijf niet achterblijven’, merkt Joena Ruchtie (25) op, projectmanager. ‘Sollicitatiebrieven en cv’s zijn outdated. Met beeld en geluid schudden we jong en oud wakker en harken we ze binnen.’ Op ‘n presenteerblaadje SocialFind, sinds anderhalf jaar gerund door deze drie ondernemers, neemt het gehele recruitmentproces voor je uit handen. Wat begon als online marketing voor profilering van bedrijven is uitgegroeid naar totale ontzorging op het vlak van online personeelswerving. SocialFind sluit geen enkele branche uit en weet snel in te spelen op reacties van geïnteresseerden. ‘De volgende dag kan iemand al bij jou aan tafel zitten, je krijgt hem of haar gewoon op een presenteerblaadje aangereikt’, zeggen de drie. ‘Belangrijk is dat je als bedrijf snel schakelt, het liefst binnen 24 uur, want anders ben je de kandidaat zo weer kwijt. Bedrijven die pas na een week het contact oppakken, zijn te laat. De spanningsboog van jongeren is kort. Je moet hun enthousiasme snel vangen. Wij weten dat, want wij zíjn die jongeren!’

 

Selfie-generatie

Ondanks de huidige beeldcultuur en een generatie die veel met selfi es bezig is, blijven de founders van het frisse en energieke SocialFind zelf zoveel mogelijk uit beeld. Alle campagnes doen ze in naam van de klant. ‘Wij zijn een verlengstuk van zijn bedrijf dat in al onze campagnes de hoofdrol krijgt. Dat SocialFind achter de campagnes zit, daar voelt de sollicitant niets van.’ Joena, Joost en Pieter vullen elkaar moeiteloos aan en zijn als team prefect op elkaar ingespeeld. Het was eigenlijk toeval dat ze elkaar spraken tijdens het klimmen in Boulderhal Block 013 aan de Kanaaldijk. Hoewel, Joost en Joena hebben al acht jaar een relatie met elkaar, maar de ontmoeting met Pieter maakte het plan om samen te gaan ondernemen rond.

 

Midden in de nacht

‘Joost en ik bleken zowaar overburen te zijn’, vertelt Pieter die veel werkervaring heeft opgebouwd in de HRM. ‘Het duurde niet lang of we werden vrienden. Na een aantal gesprekken ontdekten we dat we met z’n drietjes erg ondernemend zijn. Joost klopte midden in de nacht een keer aan mijn deur met het geniale idee om SocialFind te beginnen.’ Joost grijnst: ‘Ik zit al best lang in de online marketing, maar wist totaal niets van recruitment en de arbeidsmarkt. Pieter heeft daar bakken ervaring in.’ Joena komt oorspronkelijk uit de muziekindustrie, maar zag dat muzikanten daar vooral tot producten werden gekneed. ‘Menselijke creativiteit is zó belangrijk’, benadrukt ze. ‘Bij SocialFind kan ik die helemaal kwijt. Samen met vijf zzp-ers zijn we een hechte, gepassioneerde club. We hebben in korte tijd hele mooie klanten aan ons weten te binden.’

 

Creativiteit moet ráken

Maar ook zij lopen tegen uitdagingen aan. Denk aan complexe functies waarvoor je specifiek opgeleid moet zijn. Zie daar maar eens met een online campagne mensen voor te porren. In dat geval richt SocialFind zich op een medium als LinkedIn waar ze mensen aanspreekt die in het gevraagde profiel passen. ‘Zo zijn er ook functies die niet zo populair zijn, maar waar wel veel vraag naar is’, ervaren ze. ‘Een optie is om samen met het bedrijf intern te analyseren waar dat door komt. In sommige situaties ligt het aan de arbeidsvoorwaarden en in andere situaties moeten we een nieuwe creatieve oplossing vinden om bijvoorbeeld geïnteresseerden zonder ervaring op te leiden.’

 

Vleugels

Creatief zijn vanuit de vrijheid om te ondernemen, geeft het drietal vleugels. ‘Ik heb weinig voorbeelden van succesvolle vrouwen in mijn leven gekend’, zegt Joena. ‘Ik wil dat zelf ook bereiken en een inspirator voor andere jonge vrouwen zijn.’ Joost put inspiratie uit de resultaten die het team boekt en die ze samen vieren: ‘In mijn eerdere werkervaring voelde ik die waardering niet altijd, maar successen delen is juist heel stimulerend. Het geeft je het gevoel dat alles mogelijk is.’ Ook Pieter heeft het nog niet eerder zo naar zijn zin gehad. ‘Mensen blij maken en hen geven wat we hen beloven, dat is de kick.’

 

TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN

< Alle thema's