Column Pim de Vries: Meer is niet altijd beter


Uitgave: Maart-April 2010
Thema’s: Column Banken

De financiële markt is behoorlijk in beweging. Banken worden verkocht, zijn in handen van de overheid of trekken weg. Dat geeft een heleboel onzekerheid. Ondernemers hebben nu vooral behoefte aan antwoorden op vragen als: 'Op welke bank kan ik rekenen?' en 'Wat mag ik van mijn bank verwachten?'

Als bank zijn we de Haarlemmerolie die de economische raderen moet laat draaien. We zijn een faciliterende bedrijfstak, brengen geld van A naar B. We moeten dáár zijn waar de plannen zijn, waar de ideeën geboren worden. Initiatieven mee ontwikkelen en uiteindelijk ook financieren. Ondernemers door de moeilijke tijd heen loodsen. Kansen aan de horizon ontdekken en daarover praten. Onze taak is datgene te doen wat de business - en daarmee onze welvaart - op lange termijn verder brengt. Met een belangrijke focus op duurzame ontwikkeling.

Tijdens onze voorjaarsbijeenkomst op 19 april gaan we de lange termijn effecten van de crisis op de economie in brede zin bekijken. Hoe gaat het nieuwe economische model eruit zien? Hoe moeten we omgaan met groei? Hoe komen we tot duurzame ontwikkeling? We hebben nu ervaren dat meer niet altijd beter is. bovendien dwingt de schaarse hoeveelheid grond- en brandstoffen ons om het de komende decennia anders te gaan doen. Het zal weer gaan om vakmanschap, kwaliteit en oog hebben voor de omgeving. Dat vraagt een investering van ons allemaal. Ik ben erg benieuwd naar de ongetwijfeld inspirerende verhalen van Herman Wijffels, voormalig bestuurder van de Rabobank Groep en oud-voorzitter van de SER, en Mark Eyskens, oud-premier van belgië, hierover. Het programma geeft in elk geval genoeg stof tot napraten. En daar verheug ik me nu al op.

In mijn vorige functie was ik veelal in gesprek met multinationals en dan blijf je ‘op afstand’. In mijn nieuwe functie als manager Zakelijke Relaties bij de Rabobank ben ik direct in gesprek met de ondernemers zelf. Wat beweegt hun? Hoe denken zij om te gaan met de uitdagingen die de toekomst brengt. En met een veranderende economische realiteit? Spannende vragen!

Die persoonlijke betrokkenheid spreekt mij erg aan en is iets wat mij ook drijft in het leven. verwacht van mij dan ook niet dat ik langskom voor een kop koffie met de vraag: 'Hoe is het met u? Nee, ik zal me vooraf verdiepen in de onderneming. Een scan maken van relevante bedrijfsinformatie en praten over visie en strategie. Met de bedoeling om u als ondernemer verder op weg te helpen in uitdagende tijden. Ik kijk er naar uit veel mensen te mogen gaan ontmoeten.'

Pim de Vries, per 1 maart 2010 manager Zakelijke Relaties bij Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken. Voorheen onder meer actief als Vice-President Corporate Cliënts bij Rabobank Nederland en de laatste drie jaren als Vice-President/Director Global Cliënts bij ING Amsterdam

< Alle thema's