De transportwereld is een klein wereldje; de meeste gasten van dit BOB Debat kennen elkaar of doen zaken met elkaar. De begroetingen zijn amicaal. Opvallend in deze mannenwereld is de aanwezigheid van twee vrouwelijke transportondernemers. Dat zij hun mannetje staan, zal blijken tijdens dit debat. Klaas Hobo, van Hooft bedrijfswagen in ‘s-Hertogenbosch, is vandaag onze gastheer en gespreksleider Huub van Mackelenbergh geeft hem dan ook als eerste het woord om zich te introduceren. 'Een truckdealer is het verlengstuk van iedere vervoerder. U kunt niet om ons heen en dat maakt het interessant dat jullie hier vandaag zijn', lacht deze markante persoon. Klaas is bijna twee jaar werkzaam bij van Hooft als commercieel directeur. Het bedrijf bestaat 80 jaar waarvan 50 als officiële DAF dealer. Van Hooft bedrijfswagen is een begrip in de transportwereld. Vanuit drie vestigingen, Den Bosch, Veghel en Boxtel, wordt de transportsector in de regio bediend. 'Wij zijn echt een bedrijf waar klanten nog belangrijk zijn, onze klanten tevreden houden is dan ook ons motto voor 2011', aldus Klaas Hobo. Harriëtte van Oers, directeur en mede-eigenaar van Transportbedrijf René Lammers draait al 20 jaar mee in de wereld van het bijzonder vervoer en hoe gek het in deze tijd ook klinkt, het blijft lastig voor een vrouw. 'Nog steeds moet ik me bewijzen. Wat me wel een beetje zorgen baart, is de vergrijzing in de sector. Dus meer jonge vrouwen zijn van harte welkom in de branche. René Lammers Transport heeft hele goede jaren gedraaid. Wij werken met name voor de spoorwegen, zeven dagen in de week, en beschikken over laad- en loskranen voor het transport van bijvoorbeeld zware containers. Heel iets anders dan een pakketdienstverlener', lacht Harriette naar haar buurman.
Simpel en snel
Robert van Straaten is verantwoordelijk voor de marketing en sales activiteiten bij
DPD Nederland. 'Ondanks de crisis heeft de (inter)nationale express- en pakketdienstverlener het erg goed gedaan door het constant leveren van een zeer hoge operationele kwaliteit. '2010 was our best year ever! Door de snel stijgende internetaankopen verwachten wij ook de komende jaren sterk te blijven groeien. Geregelde en snelle looptijden, eenvoudige verwerking zonder poespas, het dicht-bij-de-klant-staan en een sterke lokale service zijn slechts een paar van de voordelen die DPD klanten genieten. Wij hebben voor ieder segment een oplossing en passen ons aan de eisen van de klant aan', aldus de enthousiaste Robert. Marc Poelenjee, die al 25 jaar werkzaam is binnen de transportsector, zag het inkooplandschap veranderen. 'Het is erg onoverzichtelijk geworden en daarbij komt nog eens dat het MKB geen verstand heeft van transport. Conclusie: hoe eenvoudiger hoe beter. CheapCargo speelt daar sinds anderhalf jaar op in door op een nieuwe, digitale manier naar de markt te kijken. Wij hebben andere ideeën dan de klassieke vervoerders en brengen vraag en aanbod bij elkaar door in een aantal klikken een pakje door de wereld te sturen.' Gespreksleider Huub zet zijn vraagtekens bij de naam. 'Is de naam CheapCargo niet een beetje goedkoop?' Marc lacht. 'Wij zijn een zusje van CheapTickets, vandaar. Wij hoeven onze naam niet meer op te bouwen. Bereik de wereld in enkele klikken: 1-2-3, zip! Simpel, snel en betrouwbaar', aldus de energieke Marc Poelenjee.
Over een andere boeg
'Bij ons geen 1-2-3, zip, maar speciale voorbereiding van ieder transport en veel zorg, want ons equipement is de verpakking van het product!' Hans Kanters is commercieel directeur bij Van den Bosch Transporten dat gespecialiseerd is in natte en droge bulktransporten. 'Jullie bulken van de vrachtwagens, wij bulken de ladingen', lacht hij. De logistieke dienstverlener haalt zijn groei uit intermodaal transport en zet zich pro-actief in voor het milieu. 'Met het behoud van onze traditionele wegtransporten en de substantiële groei uit intermodaal vervoer, kunnen we de CO2 uitstoot voor onszelf en onze klanten sterk reduceren. Niet alleen op lange internationale trajecten, maar soms switchen we zelfs op binnenlandse transporten van wegtransport naar binnenvaart of spoor', aldus Hans. Edwin van de Langenberg heeft het persoonlijk vier jaar geleden over een heel andere boeg gegooid. Hij richtte zijn eigen onderneming op na jaren als directeur voor een grote multinational gewerkt te hebben. Edwin vertaalt zijn 25 jaar ervaring in de transportsector naar advies voor logistieke dienstverleners. Volgens hem moet de traditionele logistieke dienstverlening veranderen. De naam op zijn visitekaartje geeft aan op welke manier: New Innovative Competitive Efficient, NICE Logistics. 'Grote goederenstromen die in pieken bij elkaar komen, moeten in goede banen geleid worden. Als neutrale intermediair organiseert NICE Logistics iedere complete goederenstroom, in de breedste zin van het woord. Ik ben geen consultant maar een ‘resultant’, sta voor innovatie, creativiteit en hands on', aldus Edwin gedreven.
Eigenzinnige concullega’s
René Holweg begon 26 jaar geleden zijn eigen transportbedrijf. René Holweg Transport distribueert stukgoed en pallets in Nederland. 'Ik begon met één auto en in het jaar 2000 stonden er dertig. Als DGA zit ik vaak zelf aan tafel bij de klant. Op die manier kunnen we service bieden, zijn we toegankelijker en kunnen we sneller schakelen dan de grote partijen. Daarbij is samenwerken mijn motto. Soms moet je je eigenzinnige concullega de winst gunnen om er zelf beter van te worden', knipoogt René. Tussen al deze transportcoryfeeën zit de nieuwe generatie. Nicole Vos, sinds eind 2010 officieel eigenaar van Euroline, expediteur van spoedvrachten. Vos is een bekende naam in de transportwereld. Familie van? Ongetwijfeld. 'Vrouwen zijn de beste operators. Vrouwen houden de klant en gooien de niet betalende klant de deur uit', stelt Marc Poelenjee.
Kwaliteit als spin-off
De toon is gezet en het lijkt erop dat gespreksleider Huub er niet zoveel moeite
voor hoeft te doen de debaters scherp te houden. 'Eind 2010 is een lichte groei zichtbaar in de transportsector. Wat doen jullie om 2011 een extra duw te geven?' René Holweg waarschuwt voor euforie. 'We moeten erg op onze tellen passen en niet als olifanten tegen heilige huisjes aanschoppen. De kunst is om low budget andere paden te vinden. Bijvoorbeeld zendingen combineren, synergie bij collega’s opzoeken en samen met de klant naar kwalitatieve oplossingen zoeken.' Hans Kanters bekijkt het vanuit de grondstoffen: 'De sector is zo gretig naar omzet, kijk eens naar de kwaliteit van de omzet!' Volgens Edwin van de Langenberg vergeten ze een belangrijk ding: 'De beste kwaliteit mensen bij elkaar krijgen.'
Passie voor transport
'Wanneer kwaliteit de spin-off wordt, heeft dit ongetwijfeld consequenties voor de prijs van jullie dienstverlening?' aldus de gespreksleider vragend. Marc legt uit: 'Iedereen levert kwaliteit, aandacht en service. Dat is de basis. Onze prijzen zullen met name stijgen omdat gekwalificeerd personeel schaarser wordt. Minder schoolverlaters willen ons vak in, transport wordt nu eenmaal niet gezien als sexy. Het imago spreekt niet aan: pa stinkend naar de diesel, hard werken en weinig verdienen.' René knikt bevestigend: 'Mensen kiezen momenteel niet voor de transportsector, je moet een bepaald DNA hebben, het van jongs af aan leuk vinden, transport is een passie. Kijk naar degenen die hier aan tafel zitten, het is onze charme.' Tot drie jaar geleden wilde ook Nicole niet aan de slag in de transportsector. 'Ik kom uit een logistieke familie, het imago stond me tegen alsook de kleine marges en de traditionele denkwijze. Maar ik ben tot inkeer gekomen', lacht ze. 'Zonder transport geen producten of kledingcollectie in de winkel! Momenteel wordt er trouwens door de logistieke sector miljoenen uitgegeven om het imago op te krikken. Een krappe arbeidsmarkt heeft als voordeel dat de lonen stijgen.'
Investeer in eigen mensen
Iedereen is ervan overtuigd dat het personeel hét visitekaartje is van je bedrijf, het verlengstuk van datgene wat je verkoopt. Op de Van den Bosch Academy worden eigen medewerkers opgeleid om de dagelijkse kwaliteitsstandaard continu te verbeteren. Ook DPD investeert in haar personeel, het opzetten van een eigen opleidingsinstituut, de DPD Academy, is hier een goed voorbeeld van. 'Bij ons is een trendverschuiving te zien van de achterdeur naar voordeur afleveringen. Dan moet je als chauffeur beleefd zijn, Nederlands spreken en representativiteit uitstralen. Zij fungeren immers als visitekaartje van onze klanten', is Robert van Straaten van mening. Nicole wijst op de herkenbaarheid. 'Uniforme bedrijfskleding straalt kwaliteit uit.' Klaas Hobo stelt een spiegelsessie voor welke men bij van Hooft heeft georganiseerd om hun personeel duidelijk te maken dat tevreden klanten de belangrijkste factor zijn om te overleven in deze tijd. 'We kunnen intern wel heel veel doen, maar we moeten ook naar buiten treden', reageert René. 'Het zijn de grote verladers die arrogant zijn. De chauffeur komt er wel, maar je weet nooit hoe laat hij weg is. Soms moeten ze drie uur wachten voordat ze kunnen lossen en worden als honden behandeld.' Marc wuift de ergernis van René laconiek weg: 'Onmacht. Je moet accepteren dat je onderaan de voedselketen staat, dat is genetisch bepaald. Regionaal traditioneel transport is de gnoe onder de wilde dieren.'
Doen waar je goed in bent
Harriëtte laat de bedreigingen voor wat ze zijn en draait het debat in positieve richting. 'We moeten laten zien waar we goed in zijn. Durf nee te zeggen, durf keuzes te maken. DPD heeft een hele duidelijke stelling: alleen pakjes.' 'Klopt', haakt Marc in. 'Zeker in de uitvoering moet je kiezen om gekozen te worden. Ben je goed in palletdistributie zoals Holweg, vertel dat! Wij hebben ons een keer vergist, nu accepteren we bij CheapCargo niets anders meer dan pakjes, pallets en documenten.' Klaas Hobo geeft aan dat van Hooft geen keuzes maakt. 'Onze verkopers en ik komen bij een grote diversiteit van vervoerders. Wij zijn en blijven een allemansvriend. Het gaat om de dealer en wij zijn dealer van DAF trucks en FIAT en IVECO bestelwagens, maar de poppetjes maken de muziek! Alles is te koop behalve mensen, zij zijn je investering, je winst.' 'Hoe traditioneel is eigenlijk de transportsector?' vraagt Huub. 'Hartstikke traditioneel', roepen de debaters in koor. Edwin: 'NICE! Conclusie: we moeten dus slimmer werken, innovatiever en creatiever zijn. We zoeken het altijd in de prijsopbrengst. Zoek het eens ergens anders, bijvoorbeeld in de organisatie. Creativiteit zorgt voor een explosie bij je mensen. Probeer sectoren te combineren en breng goederenstromen bij elkaar, dan heb je geen dal, maar zit je alleen in de pieken. Vervoer bijvoorbeeld groenten en fruit in de zomer en high tech producten in de winter. Een kwestie van logisch en pragmatisch denken.' Marc noemt aanvullend het voorbeeld van de innovatieve luchtvaart: ‘s zomers vervoer van mensen en koffers en ‘s winters vracht.
Slaan we niet door?
Klaas Hobo wil weten hoe de anderen staan tegenover duurzaamheid. 'De Euro 6 normering die in 2014 van kracht wordt, aardgas, biogas, elektrisch rijden en hybride wagens (die DAF trouwens al kan maken). Ik vind het goed dat we experimenteren, maar slaan we niet door?' Ja, we slaan door, zijn de meesten van mening. Hans zet zijn vraagtekens: 'Als we níet doorslaan, nemen we dan wel voldoende maatschappelijke verantwoordelijkheid voor de toekomst? Wij hebben groen transport hoog in het vaandel en Van den Bosch heeft zelfs een CO2 coach in het leven geroepen die gericht advies geeft en via www.vandenboschco2.com zijn suggesties en ideeën wereldkundig maakt.' Edwin hamert nog eens op samenwerking: 'Hoeveel procent van de auto’s rijdt leeg? Samenwerken is kostenreductie, pieken en dalen opvullen, opleidingen organiseren, elkaar aanvullen; alle initiatieven zijn prima. We moeten in de regio met partners om de tafel om daarmee de efficiency, de kostenreductie en de rentabiliteit een goede impuls te geven.'