De noodzaak van een goed geventileerde ruimte wordt niet altijd ten volle onderkend. Toch blijkt dat schone lucht de prestaties verhoogt en zelfs het ziekteverzuim verlaagt. Een prettige werk- en leefomgeving zorgt immers voor gemotiveerde medewerkers en tevreden gasten.
Toegang tot schone lucht
'Als een klant ons contacteert - of hij nu een hotel runt, een restaurant uitbaat, een appartementencomplex beheert of een zakelijke onderneming runt - betekent het vaak dat hij te maken heeft met een klacht. Wellicht zal die klacht gaan over geïrriteerde ogen of luchtwegen, stankoverlast of verminderde afzuigcapaciteit (horeca). Als die klant bijvoorbeeld een horecazaak heeft, had hij zich een hoop geld kunnen besparen door eerder een beroep op ons te doen', stelt Jeanne Vermeulen, directeur van G.I.S./VTO. 'Vet is namelijk een groot probleem en bovendien brandgevaarlijk. Idealiter vertrekken wij van een acceptabele nullijn en bieden we daaropvolgend een onderhoudscontract aan. Als het ventilatiesysteem niet op de juiste manier onderhouden wordt, kost het immers een hoop tijd om het te reinigen. Dat betekent dus ook: een hoger kostenplaatje, hoger ziekteverzuim en meer prestatieverlies.'
Focus en expertise
'Al onze jongens zijn gecertificeerde monteurs. Hun jarenlange ervaring staat garant voor een enorme vakkennis en expertise, zij weten wat ze doen. Daarnaast zijn wij 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar; wij kunnen dus snel reageren indien nodig. Bovendien zijn wij uitsluitend met ventilatie- en luchtsystematiek bezig; in tegenstelling tot veel concurrenten hebben wij geen nevenactiviteiten zoals schoonmaken of glazenwassen. Een extra erkenning van de kwaliteit die wij bieden, is het ISO-certificaat 9001 dat wij in januari 2009 behaalden. Kortom, bedrijven of instellingen die begaan zijn met de gezondheid van hun mensen, zijn bij ons aan het juiste adres. Toch blijft het een kwestie van gunnen. De concurrentie is groot en soms gaat men erg ver om contracten of opdrachten binnen te halen. Persoonlijk contact met de klant is daarom van essentieel belang. Je moet zichtbaar zijn en blijven. Doelgericht netwerken is de boodschap en die boodschap neem ik erg ter harte.'