Error loading MacroEngine script (file: AdsSky.cshtml)

Bourgondisch 's-Hertogenbosch: Een lust voor alle zintuigen

De relatieavond is al maanden uitverkocht en wie de vorige edities meemaakte, weet hoe dat komt. Dit jaar vormt kunst van galerie Mark Peet Visser een extra trekker naast de bestaande.


Uitgave: Aug-Sept 2010
Thema’s: Businessevent Kunst

Het is gezellig druk in Grand Café Silva Ducis als we aanschuiven voor een gesprek met Pieter Bak, Bernard Kuenen en Mark Peet Visser. Bak is voorzitter van Bourgondisch ’s-Hertogenbosch, Kuenen penningmeester en Visser verrijkt dit jaar het vierdaagse evenement met kunst in en uit zijn galerie. Het is even wachten op Mark Peet want hij legt de laatste hand aan een expositie die een paar dagen later van start moet gaan.

Gastronomie & kunst
Bezoekers van Bourgondisch ’s-Hertogenbosch zullen deze keer niet alleen kunnen genieten van verrukkelijke hapjes en parelende drankjes maar zullen zich ook kunnen laven aan de schoonheid van kunst. Galerie Mark Peet Visser heeft immers samen met de organisatie besloten om zijn galerie en de beelden uit zijn collectie te integreren in het evenement. Hebben kunst en gastronomie dan toch raakvlakken? 'Absoluut', antwoordt Mark Peet, 'eten is een vorm van kunst en al helemaal als het door goede koks wordt klaargemaakt. Wie naar Bourgondisch ‘s-Hertogenbosch komt, heeft oog voor de dingen die het leven aangenaam maken; kunst hoort daar onmiskenbaar bij.' 'Twee jaar geleden had Mark voor de viering van de ‘Bourgondiër van het jaar’ al een paar beelden neergezet in het stadhuis en ook de Parade was opgeleukt met een paar werken uit zijn collectie. Dat viel duidelijk erg in de smaak bij de aanwezigen. Wij kregen dusdanig veel positieve en geïnteresseerde reacties dat we besloten om het dit jaar op een meer structurele manier op te nemen in het evenement', vult Pieter aan, 'met als resultaat dat er een rode loper wordt uitgelegd van de Parade naar Marks galerie aan de overkant. In de galerie zelf zal trouwens ook gelegenheid zijn om te eten.' Waarop Bernard eraan toevoegt dat Bourgondisch ’s-Hertogenbosch het publiek méér wil bieden dan louter het genot van eten en drinken. 'Door ook kunst op het programma te hebben staan, zorgen we voor een duidelijke meerwaarde van het evenement. Bovendien is het een laagdrempelige manier om mensen te laten kennismaken met kunst en misschien bereiken we mensen die anders afgeschrikt worden door het onterecht elitaire imago van galerieën.'

                                           Bourgondisch 's-Hertogenbosch 2

Liefde & ondernemen
Mark Peet Visser vertelt dat hij kunst met de paplepel kreeg ingegeven. Zijn vader handelde in zeventiende-eeuwse kunst en verzamelde zelf moderne kunst. 'Als kleine jongen ging ik aan zijn hand mee naar beurzen en veilingen, dat was spannend om mee te maken. Thuis slingerden ook altijd wel catalogi rond en elke vakantie werd een flink aantal dagen ‘opgeofferd’ aan het bezoeken van musea. Zelf heb ik geen specifieke kunstopleiding gevolgd, ik heb alles van mijn ouders meegekregen. Het feit dat ik opgegroeid ben met Oude Meesters zorgt echter wel dat ik een stevige basis heb.' Bij het aankopen van kunst gaat Visser vooral af op zijn intuïtie. 'Ik kijk met een technische blik naar het werk – het mag hoe dan ook geen storingselementen bevatten – maar toch koop ik het vooral vanuit het buikgevoel. Ik moet achter een schilderij of beeld kunnen staan, anders kan ik het niet overbrengen aan iemand anders. Ik ben met mijn galerie begonnen om tweeërlei redenen: 50% uit liefde voor kunst, 50% omdat ik ondernemer wilde zijn en een bedrijf wilde voeren. Meestal prevaleert de liefde; 70% van mijn collectie kocht ik omdat ik die werken écht wilde hebben; 30% kwam er op verzoek van klanten of omdat ik wist dat er een markt voor was.'

Succesformule & verbeterpuntjes
Terugkomend op Bourgondisch ’s-Hertogenbosch vragen we aan Pieter en Bernard naar de succesformule van met name de Bourgondische relatieavond. 'De bedrijvenavond is ongetwijfeld het populairste netwerkevenement in de regio', stelt
Pieter Bak. 'Ondernemers zien elkaar voor het eerst terug na de vakantie en dat in een prachtig kader aan de voet van de Sint-Jan. Bovendien onderscheidt deze bijeenkomst zich door de veelheid aan zakelijke contacten; het zijn vooral ‘decision makers’ die op deze avond aanwezig zijn, samen met hun toprelaties. Als je daarbovenop nog lekker eten, drinken en een sprankelend evenement krijgt, begrijp je waarom iedereen er elk jaar opnieuw graag bij is.' 'We proberen elk jaar de lat toch weer wat hoger te leggen', neemt Bernard Kuenen het van hem over, 'we hadden bijvoorbeeld op zondagmiddag al een kinderprogramma met ballonvouwen en proeverijen, maar dit jaar wordt het programma flink uitgebreid zodat ouders relaxed over de Parade kunnen struinen.' Tot slot willen de heren ook meegeven dat Bourgondisch ’s-Hertogenbosch dit jaar in het teken staat van ‘Hoofdstad van de Smaak’. Alle restaurateurs zullen minimaal één streekgerecht op het menu zetten en één paviljoen zal ingericht zijn als ‘Kas van de Smaak’. Het loont beslist weer de moeite om medio september de Parade op te zoeken.

< Alle thema's