Column Bert van Rooij: Je gezicht laten zien


Uitgave: Aug-Sept 2010
Thema’s: Column Banken

Als bank hechten we aan fysieke netwerken. We maken zelf onderdeel uit van het lokale ondernemersklimaat en voelen ons daardoor mede verantwoordelijk. Bijkomend voordeel van een coöperatieve bank is dat we daarnaast ook in staat zijn om er een positieve invloed op uit te oefenen. met geld, maar ook met de inzet van mensen en expertise.

Zo vervul ik namens de Rabobank een bestuursfunctie in de Vughtse Ondernemers Kamer. mijn collega bezoekt en ondersteunt de activiteiten van het Rosmalens Ondernemers Contact. De directie kom je ‘overal’ tegen en ook ondernemend Heusden-Vlijmen heeft haar zakelijke aanspreekpunten. Een leuk voorbeeld van wat ik voor de Ondernemers Kamer Vught heb kunnen doen, is dat we net na de overwinning van Obama in Amerika, Charles Groenhuijsen op bezoek hadden. In die tijd een echte ‘hotshot’, dagelijks op televisie over de amerikaanse verkiezingen. En een maand na de uitslag als spreker voor ondernemend Vught. maar ook prominente gasten als Herman Wijffels en Mark Eyskens die dit voorjaar voor ruim 500 ondernemers uit ’s-Hertogenbosch en omgeving spraken, staan garant voor een inspirerende avond. daar heb je als ondernemer zo nu en dan gewoon behoefte aan. Met ons Coöperatiefonds dragen we financieel bij aan projecten die bijvoorbeeld het toerisme en de recreatie bevorderen, aan economische initiatieven of centrumplanontwikkelingen. En ook dat heeft een positief effect op het ondernemersklimaat.


Maar als ik nu zelf kijk waar mijn relaties op dit moment de meeste behoefte aan hebben, dan is het toch wel het vertrouwde gezicht van de bankier die achter je blijft staan. die een luisterend oor biedt en je door deze moeilijke tijd heen helpt. met uitstel van aflossing of een bijfinanciering, als het echt nodig is. verder telt volgens mij vooral het gevoel dat je er samen voor staat en dat je vertrouwen in elkaar hebt. dichtbij blijven dus, misschien klinkt dat wat ‘soft’ maar ik vertaal het met: open kaart spelen, zaken tijdig met elkaar delen en regelmatig contact onderhouden. dat hoort voor mij bij het opbouwen en onderhouden van een gezonde lange termijn relatie. En ja, ook ik spreek ondernemers die het niet gaan redden. En dan is het zaak om de ‘menselijke’ maat te hanteren en in overleg te bepalen welke stappen gezet moeten worden.


Dat de bank zelf in deze tijd organisatorisch stappen gaat zetten - door met speciale adviesteams nog meer gezicht te geven aan onze betrokkenheid bij de verschillende kernen - sterkt mij alleen maar in de overtuiging dat als wij, bank en ondernemers, nauw met elkaar samenwerken, we er allemaal beter van worden. Daar mag u mij op aanspreken!

Bert van Rooij, senior accountmanager Zakelijke Relaties bij Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken

< Alle thema's