In juli 2010 zijn we een fusie aangegaan die zich na een half jaar ontwikkelde als een overname. Spannende tijden, maar mooie stappen, want door de groei kunnen we nog meer kwaliteit in huis halen. We groeien als organisatie met als afgeleide meer omzet. natuurlijk, deze stappen zorgen voor meer risico. Wat te doen als de omzet ineens terugvalt of er komen lijken uit de kast? Allemaal scenario’s waar je vooraf rekening mee moet houden. En dat allemaal in een periode waarin de economie onder druk staat en ons marktsegment krimpt. Toch hebben wij de stap bewust gezet. sterker nog, we sluiten niet uit dat we een dergelijke stap in de toekomst nog een keer doen.
Aan ondernemen kleven altijd risico’s, daarom kijken we goed naar de voorwaarden. Het begint met een duidelijke en zichtbare visie. Wij willen al jaren het mooiste bedrijf van de regio worden. Ambitieus? Dat klopt. Maar de weg ernaar toe is ook helder. Groei, meer aandacht voor onze relaties en medewerkers en middenin de maatschappij staan. Daar ligt de basis. Afgelopen jaren zijn we hierdoor ook zichtbaar geworden in de markt.
Op het moment dat deze kans zich aandiende, hadden we al goede adviseurs die we meer dan 100% vertrouwden en was de ambitie al bij de diverse banken bekend. Want ook hier geldt dat je niet op één paard kunt wedden. Uiteindelijk zijn we met de ING verder gegaan. Zij geloofden in ons. Belangrijk is dat het financiële plan realistisch is, want een relatie ga je voor een lange periode aan. Tijdens het proces zijn er altijd tegenvallers en hickups, houd daar rekening mee. Zorg dat je een plan B en C achter de hand hebt.
Dit is eigenlijk allemaal logisch. Echter, ondernemen doe je toch ook op je onderbuikgevoel. Je weet nooit zeker of alles goed gaat, terwijl je wel
verantwoordelijkheid draagt voor 200 medewerkers. Dat lijkt haaks op elkaar te staan; dat doet het echter niet. Veel kun je voorbereiden en belangrijke informatie krijg je van je adviseurs. En je kunt je spiegelen aan je netwerk. Voorwaarde is wel dat je open bent. Daarnaast is een kritische partner thuis die je vertrouwt, erg belangrijk. Ondernemen is namelijk altijd gebaseerd op vertrouwen.
Gaby Westelaken, GWS dé Schoonmaker.