Deze positieve instelling is kenmerkend voor de zeven succesvolle ondernemers
die door Regio Business zijn uitgenodigd om deel te nemen aan het BOB Debat. Allen maken binnen hun branche een flinke groeisprong door. Wat is het geheim dat hen zo succesvol maakt in een tijd dat veel bedrijven de broekriem moeten aanhalen, met moeite het hoofd boven water houden of zelfs omvallen? En waar loop je als groeiende ondernemer zoal tegenaan? Deze vragen en meer worden hen voorgelegd door gespreksleider, bedrijfssocioloog en communicatiespecialist Bert Damen.
Wat is groei?
Het BOB Debat vindt dit keer plaats bij BDO Accountants & Adviseurs dat eind
vorig jaar samen met Ctac een gloednieuw kantoorpand in het Pettelaarpark in Den Bosch betrok. Dit imposante gebouw is één van de grootste bouwprojecten binnen de Nederlandse private sector van de afgelopen jaren. Nadat gastheer Jaap van Wijlen van BDO een welkomstwoord heeft uitgesproken en er een korte introductieronde heeft plaatsgevonden, vraagt gespreksleider Bert zich af of de debatdeelnemers hun groei is overkomen of dat het vooraf was gepland. Anita Maas van Massets, exclusieve vermogensbegeleider van succesvolle ondernemers, vertelt: ‘Bij mijn klanten zie ik beide situaties voorkomen. De één dwingt het af, bij de ander komt het op zijn pad. Het gaat er voornamelijk om hoe je er vervolgens mee omgaat.’ Wim Schuurmans van Experientis merkt op: ‘Maar wat is groei eigenlijk? Is dat groei in kwaliteit, verdieping, omvang of omzetcijfers?’ Experientis biedt onder meer via Lerenenmotiveren.nl creatieve concepten aan op het gebied van training en motivatie. ‘Voor mij betekende groei het afgelopen jaar ook steeds beter worden. Groei is voor mij dan ook meer dan alleen stijgende omzetcijfers.’
FD Gazellen
Onder de deelnemers zijn er twee die behoren tot de FD Gazellen, de snelst groeiende ondernemingen van Nederland. In de landelijke lijst die is samengesteld door het Financieel Dagblad staat Experientis op een 40e plek. Ook Jorg Zwaans, met zijn 29 jaar de jongste ondernemer aan tafel, was genomineerd voor een FD Gazellen Award. Zijn bedrijf Begra Trading is gespecialiseerd in magazijnstellingen en levert jaarlijks aan ruim 8.000 afnemers in Nederland en België. Wat is het geheim van zijn succes? ‘Door kansen te zoeken, te zien en te pakken, kritisch te blijven naar jezelf in alles wat je doet, doorzettingsvermogen en flink gas te geven zijn we gegroeid. Daarnaast moet je niet bang zijn om anders te denken en te handelen dan van je verwacht wordt. Soms ben ik ook eigenwijs: dan luister ik niet naar mijn accountant, maar naar mijn buikgevoel. Vaak blijkt dat gevoel te kloppen.’ Ook de locatie van het bedrijf speelt voor Jorg een belangrijke rol. ‘Wij hebben er bewust voor gekozen om ons bedrijf in Oss te houden, één van de logistieke hotspots van Nederland. In deze regio zitten dan ook veel van onze klanten.’
Innovatie
Innovatie is één van de factoren die bij de meeste ondernemers een belangrijke rol speelt. Zo heeft Frank Bakker met zijn bedrijf Contronics Engineering een mistmachine voor supermarkten ontwikkeld, waarmee groenten en fruit bevochtigd worden. Hierdoor blijven de producten langer vers en houdbaar. Als marktleider levert Frank’s bedrijf machines aan ruim 13.000 supermarkten in 25 landen. ‘Naast dat ons product een beter rendement voor supermarkten oplevert, wordt ook de afvalstroom gehalveerd. Duurzaamheid is voor ons bedrijf dan ook een belangrijke drijfveer. We willen liever niet recycelen, maar cycelen. In onze visie hebben we de aarde in bruikleen en moeten we zowel nemen als geven. Ook voor onze klanten en hun consumenten speelt duurzaamheid een steeds grotere rol.’ Pionieren doet ook Huub van den Bosch. Met zijn bedrijf Quinfox was hij pionier op het gebied van online werkplekken. Toen het Bossche bedrijf zich vanaf 2004 ging richten op een alternatieve manier van het aanbieden van software bestond Cloud Computing niet eens. Huub: ‘Omdat destijds de prijzen van verbindingen zoals glasvezel en ADSL daalden en de beschikbaarheid steeg, hadden wij in het kader van kostenbeheersing en efficiency het idee opgepakt om de servers van klanten bij ons te gaan plaatsen. Bij eventuele storingen kunnen we hierdoor snel ingrijpen. Door een centraal platform te creëren wordt niet alleen de klant ontzorgd, maar kunnen we ook onze medewerkers grotere en complexere uitdagingen bieden. Onze specialisten kunnen zich helemaal hierop uitleven. Het resultaat? Zowel tevreden klanten als medewerkers.’ Volgens Huub is bij vernieuwing meer dan alleen een vooruitziende blik nodig. ‘Voor innovatie is ook zeggenschap en daadkracht vereist om het op tijd en in de praktijk uit te kunnen voeren.’
Natuurlijk plafond
Innovatie vraagt ook om de nodige investeringen. De gespreksleider is benieuwd
hoe je als ondernemer het geld daarvoor bijeen krijgt. Anita: ‘Allereerst kun je naar het eigen vermogen kijken. Daarnaast zijn verschillende regelingen voor innovatie waar je aanspraak op kunt maken, maar dat kan per branche en product verschillen. Mocht de bank geen krediet willen verstrekken of het eigen kapitaal niet toereikend zijn, dan zijn informal investors wellicht een goede optie. Ik merk dat ondernemers in deze tijden steeds vaker bereid zijn om elkaar te helpen. Dikwijls hebben zijzelf in het verleden ook voor financieringsproblemen gestaan. Hierdoor zijn zij eerder geneigd om anderen te helpen hun droom te realiseren.’ Gian Ploegmakers van Regio Business vraagt zich af of het eigenlijk niet terecht is dat banken tegenwoordig niet meer met een zak geld klaarstaan. Volgens Frank bots je als groeiende ondernemer al snel tegen een natuurlijk plafond aan. ‘Om groei te realiseren heb ik mijn huis als onderpand bij de bank. Aangezien de orders binnenstromen, moet ik zelf veel voorfinancieren. Wanneer er een grote bestelling binnenkomt, heb ik geld nodig om te kunnen inkopen en uitleveren. En een krediet is momenteel lastig te krijgen bij de bank. Ook al laat ik stijgende omzetcijfers zien, dan krijg ik vaak nog te horen dat ik hoge ontwikkelingskosten heb. Maar onze innovatie is juist de belangrijkste oorzaak van onze stijgende omzet. We moeten dus blijven investeren in ontwikkeling.’ Anita, die voorheen werkzaam was binnen het bankwezen, beaamt dat het lastiger is geworden om een krediet te krijgen. ‘Bij het beoordelen van het verstrekken van de kredieten speelden de persoonlijke relatie en het opgebouwde vertrouwen een grote rol. Dat is inmiddels wel anders.’
Durven kiezen
De bouw en automotive zijn sectoren die het momenteel extra zwaar te verduren hebben. Toch zijn er in elke branche een aantal ondernemingen die wel succesvol zijn. Volgens Jaap kun je als ondernemer van deze pareltjes leren: ‘Wat doen deze ondernemers anders? En hoe kun je daar als bedrijf op inspelen?’ Volgens de belastingadviseur is het vooral een kwestie van durven kiezen. ‘Een onderneming bestaat uit relaties, vaktechniek en processen. Als ondernemer kun je nu eenmaal niet in alles excelleren dus je moet kiezen waar je op focust. Welk aspect je ook kiest, zorg er voor dat je de andere zaken op een goed niveau houdt. Wim heeft het na de crisis over een heel andere boeg gegooid. ‘Voorheen deden we in zakelijke evenementen. Het gaat er in de huidige economie echter niet meer om wat je doet, het gaat erom wáárom je het doet! Klanten worden gelukkig van bevlogen, gemotiveerde en klantgerichte medewerkers. Van klanten fans maken. Die bevlogenheid en die klantbeleving.’
Een broodje eten
Niet iedere branche is even conjunctuurgevoelig. Holla Advocaten heeft bijvoorbeeld weinig last van de crisis gehad. Advocaat Maarten Letschert: ‘In ons werk vinden wel veel verschuivingen plaats. Er zijn bijvoorbeeld aanzienlijk minder echtscheidingen. Dat heeft kennelijk iets te maken met het feit dat de huizenmarkt op slot zit. Ook merk je dat door de crisis minder wordt ‘ondernomen’, waardoor er minder reguliere ondernemersvragen over contracten en dergelijke worden gesteld. Daarentegen zijn er veel meer faillissementen en reorganisaties. Als advocaat hebben wij een andere rol gekregen, mede
dankzij een toenemende regeldruk. In plaats van een conflictoplosser zijn we meer een sparringpartner geworden. Soms moeten we ondernemers aan de hand vasthouden om langs het wak te kunnen schaatsen.’ Ook Jaap merkt als belastingadviseur en accountant dat ondernemers steeds vaker vooraf advies willen inwinnen: ‘Wij helpen met het inschatten van de slagingskans van bepaalde plannen. Ondernemers willen meer en meer de managementinformatie goed op orde hebben, zodat men de ‘what if’ scenario’s beter kan doorrekenen.’ Bert wil van Maarten weten hoe je als advocaat op deze rolverschuiving kan inspelen. ‘We gaan regelmatig met onze grote klanten een broodje eten zonder dat de meter loopt. Gewoon omdat wij willen weten wat er bij hen leeft en speelt. Hierdoor kunnen wij ondernemers waar nodig bijsturen. Voorkomen is immers beter dan genezen.’ Dichter bij de klant staan, is volgens de debatdeelnemers een trend die
doorzet. ‘Door simpelweg een broodje samen te eten laat je de klant zien dat hij
belangrijk voor je is. Met bevlogenheid en klantgerichtheid creëer je de gunfactor.
Die wordt steeds belangrijker.’ Wim haakt daar op in: ‘De prijs speelt zeker een rol
bij business-to-business, maar de emotie nog meer. Oprechtheid daarin is belangrijk, anders prikken mensen daar al snel doorheen. Je verkoopt niet wat je doet, maar waarom je het doet.’ Als voorbeeld haalt de Experientis-directeur de Apple Store aan. ‘Vanuit Apple hebben de werknemers één belangrijke taak: de klanten het naar de zin maken. Het is het best verdienende winkelconcept per vierkante meter in een tijd waarin winkels sluiten. HEMA heeft als belangrijkste missie om het mensen leuker en makkelijker te maken. Deze instelling werpt zeker zijn vruchten af.’ Volgens Jaap is het essentieel om als ondernemer
je positieve houding en enthousiasme over te brengen binnen je organisatie, zodat je medewerkers dit ook gaan uitstralen. ‘Je doet geen zaken met een klagende verkoper. Een positieve instelling is sterk bepalend. Hiermee trek je klanten over de streep.’
Kaf van het koren
Mariëlle Ploegmakers van Regio Business vraagt zich af of de crisis ook voordelen
met zich meebrengt. Mariëlle: ‘Wordt het kaf nu eigenlijk niet van het koren gescheiden? Niet iedereen is immers voor het ondernemerschap in de wieg gelegd.’ Maarten signaleert een positieve ontwikkeling: ‘Je ziet ondernemers vaak creatiever worden bij een doorstart. De ballast is weggevallen, waardoor er meer ruimte is voor frisse ideeën.’ Volgens Wim betekenen de woorden crisis en innovatie eigenlijk hetzelfde: verandering. ‘En hier is op zich niets mis mee. Je moet hier alleen wel voor openstaan en breder willen denken.’ Gian voegt daaraan toe: ‘Wij hebben een aantal jaren geleden er bewust voor gekozen om ons niet alleen op print te richten. We stelden onszelf de vraag: waar zijn wij goed in? Dat is ondernemers met elkaar in contact brengen. Dat kan via ons magazine, maar ook door middel van evenementen en onze website. Die combinatie maakt onze formule sterk.’ De ondernemers zijn inmiddels de negatieve tendens en berichtgeving over de economie beu. Frank: ‘Goed nieuws haalt vaak de krant niet eens. En daarbij komt: wat je denkt te zijn, word je uiteindelijk ook. Als de BV Nederland de hand op de knip blijft houden, dan komen we nooit uit deze situatie.’ Wim sluit zich daar volledig bij aan: ‘Juist. We zijn uit de crisis. Schrijf dat maar op.’