Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken: Passies verwezenlijken

Wat de baan van Erik Dobbelsteen als senior Vermogensmanager bij Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken zo leuk maakt? In gesprek zijn met klanten. Over wat hen drijft en bezighoudt. ‘als vermogensmanager denk je niet in producten, maar in persoonlijke ambities en doelen, idealen en het realiseren van passies.’


Uitgave: Jan-Feb 2014
Thema’s: Financieel management Banken

Erik houdt zich al twintig jaar bezig met klantadvisering bij Rabobank, waarvan de afgelopen vijf jaar binnen de afdeling Private Banking van Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken. Begin 2012 is deze afdeling een speciale dienstverlening gestart voor de toprelaties van de bank: Rabo Vermogensmanagement. Erik: ‘De aanleiding hiervoor is de enorme groei van onze afdeling Private Banking sinds 2008. De onzekerheden in de financiële sector hebben ertoe geleid dat Rabobank de afgelopen vijf jaar klanten met een aanzienlijk vermogen heeft aangetrokken, die op zoek waren naar een gedegen partner. Daarnaast speelt mee dat wij onze relaties een aantal unieke dienstverlenende proposities kunnen bieden.

Persoonlijke klik
Voor particulieren en ondernemers met grote vermogens (vanaf 1 miljoen euro vrij belegbaar vermogen) en/of complexere financiële situaties wordt een team van specialisten samengesteld dat nauw betrokken is bij het structureren en managen van deze middelen. Als vermogensmanager voert Erik de regie over het team en is hij vaak het eerste aanspreekpunt. ‘Afhankelijk van de behoeftes van onze relaties betrek ik specialisten vanuit onze organisatie. Hierbij let ik tevens op de persoonlijke klik tussen de klant en onze deskundigen.’ De meeste klanten hebben binnen het team een vermogensbeheerder voor het inrichten van een individuele beleggingsportefeuille en een vermogensstructureerder voor inkomensen vermogensplanning. Waar nodig betrekt Erik andere specialisten voor specifieke vraagstukken, zoals een bedrijfsoverdracht, charity management of een nalatenschap. Vaak zoek ik afstemming met de accountant, notaris of fiscalist van de klant. Het is een samenspel van alle adviseurs om de juiste invulling en oplossing te bieden’, aldus de vermogensmanager.

Groter doel
Het vermogen van de klant wordt bij Rabobank niet alleen met kennis en ervaring omringd, maar ook met de nodige zorg en aandacht. Erik gaat regelmatig met zijn klanten in gesprek om zo meer te weten te komen over hun doelstellingen en drijfveren. ‘Geld is slechts een middel om de passies van klanten te verwezenlijken. Daarom probeer ik deze altijd eerst te achterhalen. Het gesprek met een relatie gaat dan ook over veel meer zaken dan cijfertjes alleen. Daarbij is het de kunst om goed naar de klant te luisteren. Wat vindt hij nu echt belangrijk in het leven? Vermogen heeft immers een groter doel dan zoveel mogelijk rendement behalen: wil men blijven ondernemen, iets leuks gaan doen, investeren of een groot gedeelte besteden aan een goed doel? Samen gaan we op zoek naar de manier waarop de klant zijn vermogen betekenis wil geven.’

Kennis delen
In zijn gesprekken met ondernemers valt het Erik op dat de focus van de meeste van hen hoofdzakelijk ligt bij het runnen van het eigen bedrijf. ‘Alle aandacht gaat uit naar ‘hun kindje’. Andere wezenlijke zaken waaronder het testament, afspraken met compagnons en partners na overlijden, overdracht van vermogen aan de kinderen zijn minder goed of zelfs helemaal niet geregeld. Daar probeer ik als vermogensmanager op te wijzen.’ Om klanten beter te informeren over belangrijke thema’s zoals charity, bedrijfsverkoop en overdrachtssituaties organiseert Rabobank diverse programma’s. ‘Als coöperatieve bank weten we dat je samen meer bereikt dan alleen. Daarom delen we niet alleen onze kennis met onze klanten, maar ook onze rvaringen. Ook voor de naaste omgeving van de klant stellen we speciale programma’s op, zoals het omgaan met vermogen voor kinderen en voor partners van vermogende ondernemers. Voor hen heeft het verkrijgen of delen van vermogen immers ook wettelijke, financiële en emotionele gevolgen.’

Informal bijeenkomsten
Naast kennis en ervaring wil Rabobank ook haar netwerk delen. Dit doet zij onder meer door het organiseren van regionale informal investing bijeenkomsten, zoals de bijeenkomst op 27 november in het Museumkwartier in ‘s-Hertogenbosch. ‘Tijdens deze bijeenkomsten stellen we private investeerders voor aan jonge en innovatieve ondernemers, die in een pitch hun businessplan mogen presenteren. De haalbaarheid van dit plan is van tevoren uitvoerig getoetst door een onafhankelijk bureau. Vervolgens gaan meerdere investeerders met elkaar in gesprek over hoe ze de jonge ondernemer verder kunnen helpen op financieel en/of advies gebied. Dit heeft al vaker tot succesvolle startups geleid.’ Voor Erik zijn deze bijeenkomsten de kers op de taart: ‘Het is ontzettend leuk om mensen met dezelfde drijfveren en interesses aan elkaar te verbinden, zodat er toegevoegde waarde en zinvolle contacten ontstaan. Daar ligt mijn passie’, besluit de vermogensmanager.

www.rabobank.nl/s-hertogenbosch

< Alle thema's