Nieuwkoop Automotive Group heeft in een halve eeuw tijd een regionaal auto imperium opgebouwd als officiële dealer van Alfa Romeo, Fiat, Abarth, Skoda, Suzuki, Saab en Mazda. Omdat er geen opvolging binnen de familie Nieuwkoop was, werd er naar een geschikte overnamekandidaat gezocht. Henk kwam hierdoor in 2012 met de familie in contact. Na een goede match ging hij op zoek naar een bank die hem bij het overnameproces de juiste ondersteuning kon bieden. ‘Op aanraden van een goede vriend klopte ik aan bij Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken, die tevens mijn privébank is en de huisbank van de familie Nieuwkoop. Rabobank adviseerde mij om ook met een andere partij te praten, zodat ik een goede vergelijking kon maken. Maar het vertrouwde gevoel, de openheid en de voorwaarden die zij boden, waren voor mij doorslaggevend.’ Freek is vanaf de eerste gesprekken het vaste aanspreekpunt voor Henk: ‘Als ondernemer krijg je wellicht één of twee keer in je leven met een dergelijke overname te maken. Dan is het prettig om van A tot Z begeleiding te krijgen van een adviseur die vaker met dit bijltje heeft gehakt en je helpt om de stappen in de juiste volgorde te zetten’, aldus Freek.
Frisse wind
Henk wordt binnen zijn bedrijf bijgestaan door zijn zwager en financieel directeur Kees Smeulders. ‘Om een bedrijf gezond te houden moesten er een aantal noodzakelijke stappen worden genomen zoals een reorganisatie, waardoor we van een aantal mensen afscheid hebben moeten nemen. Daarnaast hebben we de afspraken met leveranciers herzien en geïnvesteerd in een nieuwe website, aangezien mensen zich steeds vaker online oriënteren’, vertelt Kees. Freek vult aan: ‘Dankzij een frisse wind en de ingevoerde maatregelen is het bedrijf nu beter op de toekomst voorbereid. Die toekomst is in autoland immers onvoorspelbaar; zo hebben de wetgeving rondom BPM en bijtelling direct invloed op de verkoop van het aantal auto’s. Onze sectorspecialist zit bovenop deze laatste ontwikkelingen, zodat onze klanten hier met ons over kunnen sparren.’
Zwarte cijfers
Het jaar 2014 was een historisch slecht jaar voor de autobranche: er werden zo’n 380.000 auto’s verkocht, een cijfer dat in 1969 voor het laatst werd gehaald. Toch staat Nieuwkoop in de zwarte cijfers. Hoe verklaart Kees dit succes? ‘We zetten onze auto’s scherp in de markt weg. Steeds vaker vergelijken mensen auto’s online en dan speelt prijs meestal een doorslaggevende rol. Door een grote spreiding aan merken staan wij relatief sterk.’ Henk vertelt dat mensen tegenwoordig veelal op basis van CO2 uitstoot een auto kiezen in plaats van emotie. ‘Zo was vorig jaar de Octavia van Skoda vanwege de 14% bijtelling een succes, maar dit kan veranderen nu het voor dit jaar door de overheid is aangepast naar een hoger tarief. In het laatste kwartaal van 2014 werden er daarom nog veel zuinige auto’s besteld.’ Rabobank hielp met de voorfinanciering hiervan. Freek: ‘Onze advisering en financiële afspraken met klanten houden we zeer actueel. Daarbij wordt altijd gedacht vanuit het belang van de klant: is de huidige financiering nog steeds de beste oplossing?’ Henk kan dat zeer waarderen: ‘Het gevoel dat er vanuit de bank echt met je wordt meegedacht, is voor een ondernemer bijzonder prettig.’
Ondernemerstips van Henk van ‘t End:
• Houd je inkoopprocessen regelmatig goed tegen het licht
• Doe het met z’n allen en betrek het hele team erbij
• Loop regelmatig door je bedrijf rond om een praatje te maken
• Ga uit van je eigen kracht
• Los een dispuut met een klant direct op