Appèl: De vrijheid om eigenzinnig te zijn

Appèl groeit als kool, wordt gewaardeerd door medewerkers én klanten en is volgens het Nationaal Catering Onderzoek van Foodstep al jarenlang vice-kampioen onder de bedrijfscateraars. Een uitgekiende strategie? Een doordacht concept? Wat maakt deze Brabantse ‘cateraar met accent’ zo succesvol?


Uitgave: Jan-Feb 2016
Thema’s: Catering Marketing en communicatie Horeca Hospitality Overnames

‘Onze passie voor eten’, antwoorden Hans van Veen, algemeen directeur en John van de Bunt, commercieel directeur unaniem. ‘Een passie die gedeeld wordt door 1200
medewerkers verspreid over 350 locaties. Die bevlogenheid stralen we ook uit. Meer
nog, we zoeken er onze mensen op uit. De ervaring heeft immers geleerd dat wie die
hartstocht mist vroeg of laat toch buiten de boot valt. Natuurlijk kun je een branchevreemd
iemand een cateringbedrijf laten leiden, maar zelfs met de meest fantastische en capabele manager krijg je dan nooit de passie die je wilt zien.’

Foodies
Maar hoe geef je een abstracte succesfactor zoals passie concreet vorm? ‘Door op een
creatieve en eigen(wijze) manier, samen met klanten en partners, voortdurend op zoek te gaan naar vernieuwende concepten’, luidt het snelle antwoord. ‘We laten ons graag inspireren. Die inspiratie kan zowel van een foodtruck op een festival, een bloggende foodie, als van het kleine restaurantje op de hoek komen. Vanuit dat denken hebben we de laatste jaren ook enorm geïnvesteerd in het aantrekken van jonge dynamische krachten met ambitie. Jonge mensen die food als een hobby en niet als een baan zien. Zij stimuleren ons om nieuwe dingen te ontwerpen of op een andere manier naar het bestaande te kijken. Inspireren ons om continu te vernieuwen. Je ziet bijvoorbeeld dat catering steeds meer tegen horeca aanleunt. Bedrijfsrestaurants worden het centrum van de organisatie, een plek waar je samenkomt met collega’s en klanten. Net als in een gewoon restaurant zoeken gasten er dus ook steeds meer beleving. Ze willen verrast worden door het aanbod, de service en de setting. Wij trekken geen kant-en-klaar concept van de plank, maar zorgen voor maatwerk. We geven een specifieke invulling aan de wensen van de klant en doen dat met duurzame en gezonde voedingsconcepten. Dat maakt klanten enthousiast.’ 

Vrijheid
‘Dat we die passie in alle vrijheid kunnen vormgeven is mede te danken aan het feit dat we een familiebedrijf zijn’, voegt John eraan toe. ‘Het geeft ons de vrijheid eigenzinnig te zijn. We hoeven ons niet te confirmeren aan externe aandeelhouders, worden niet door hen gestuurd. Dat we een landelijk opererende cateraar van een behapbare omvang zijn biedt eveneens voordelen. In tegenstelling tot de grotere jongens die het moeten hebben van hun inkoopvolume, kiezen wij bewust voor een decentrale bevoorrading. We crossen met andere woorden niet het hele land door met eten, maar kiezen weloverwogen voor de lokale bakker, boer en groenteteler. Lokale ondernemers bij het proces betrekken zit in ons dna.’ 

Saxion
Met hogeschool Saxion in Enschede levert Appèl een prachtig visitekaartje af als het gaat om de samenwerking met ambachtelijke foodprofessionals. Een samenwerking die bovendien getuigt van maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘Sinds afgelopen juli mogen wij ons inderdaad de nieuwe cateraar van deze hogeschool (met 28.000 leerlingen en 2800 medewerkers) noemen, vertelt John. ‘Met onze dochteronderneming Markies waren we al actief in de onderwijssector. Saxion is echter onze eerste hogeschool. Het heeft geleid tot een nieuw concept: Xperience. Een concept dat gericht is op creativiteit en zich continu ontwikkelt door de interactie met studenten en medewerkers. Met Saxion willen we vooral het ambachtelijke benadrukken. Een sfeer van nostalgie oproepen. Vandaar de keuze voor een inhouse bakkerij waar broden en andere deegwaren ter plekke worden gebakken. De geur van vers brood komt studenten en medewerkers niet alleen tegemoet, ze kunnen de broden ook kopen en meenemen naar huis. In die zin heeft de bakkerij ook een retailfunctie. Daarnaast wordt de bakkerij gerund door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt en studenten van Saxion, dit past zoals gezegd bij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. De bakkerij op zichzelf is uiteraard niet vernieuwend, de manier waarop ze is geïntegreerd in dit concept is dat wél. Wat telt is
dat je dingen roept waar niemand anders tot dan toe aan heeft gedacht’, meent algemeen 
directeur Van Veen. 

Nieuwe huisstijl

‘In feite komt al het voorgaande samen in de nieuwe huisstijl die we afgelopen september hebben geïntroduceerd’, gaat Van Veen verder. ‘De nieuwe look & feel weerspiegelt perfect hoe we zijn: modern, nuchter, eigenzinnig en betrokken. Daarnaast gaf het ons de mogelijkheid de logo’s van Markies en Appèl meer naar elkaar toe te trekken. In de nieuwe huisstijl is ook een prominente plaats weggelegd voor onze medewerkers. Met hun foto’s willen we Appèl letterlijk een gezicht geven. We hebben geen stenen of gebouwen; onze medewerkers zijn ons kapitaal. Wij hebben de beste mensen in de branche en die willen
we dan ook vol trots presenteren.’ 

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's