Dat nu ook weer niet. De komende vijf jaar verandert er weinig tot niets voor auto’s die vóór 1 januari 2016 zijn geregistreerd. Anders gezegd: de komende vijf jaar worden werkgevers nog steeds geconfronteerd met kosten die flink kunnen afwijken van wat de importeur jubelend belooft. Neem bijvoorbeeld de PHEV’s (hybride voertuigen). De gepresenteerde verleidelijke verbruikscijfers worden bij lange na niet gehaald. Waarom niet? Omdat dit soort voertuigen zelden gebruikt wordt waarvoor ze zijn bedoeld. De bijgeleverde laadkabel blijft bovendien in 20% van de gevallen ongebruikt in de garage liggen. Of kán niet eens worden gebruikt omdat er geen laadmogelijkheid is.
Betreurenswaardige feiten, te meer omdat de overheid de afgelopen jaren een beleid heeft gevoerd en subsidies heeft verstrekt om ‘schone’ voertuigen op (de) weg te helpen. Onnodig te zeggen dat het daarbij om veel geld gaat. Dat VW wat dat betreft een bedenkelijke rol heeft gespeeld zal niemand ontkennen. VW is echter niet de enige; ook andere fabrikanten draaien gebruikers een rad voor de ogen en halen verbruikscijfers aan die mijlenver verwijderd zijn van de realiteit. Kortom, het wordt tijd dat emotie het weer gaat winnen van de bijtelling! Het wordt tijd dat bedrijven een goed mobiliteitsbeleid uitstippelen, waarbij werkelijke kosten en gebruik het uitgangspunt vormen en berijders afgerekend worden op hun rijgedrag. Dit, en niet de bijtelling, bepaalt hoeveel u per maand kwijt bent aan autokosten. En als we met z’n allen weer ons gevoel laten spreken, ziet het er op de weg ook een stuk gevarieerder uit.
Rob Gielens
Riemersma Leasing