Jazz in Duketown: In een Bosch' jasje

Van 13 tot en met 16 mei klopt het jazzhart van Nederland weer in ’s-Hertogenbosch. Dan vindt de 43e editie van Jazz in Duketown plaats. Een van de oudste jazzfestivals van Nederland heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld als een eigenzinnig festival. Jazz in Duketown laat zien dat jazz van alle tijden is en een aantrekkingskracht heeft op alle generaties.


Uitgave: Jan-Feb 2016
Thema’s: Businessevent Evenementen Entertainment

Iedereen kan kennismaken met alle facetten van jazz. Op circa tien podia kan men ruim
zestig concerten beluisteren. Van traditioneel tot experimenteel. Dit leidt tot verrassende
combinaties en spannende invalshoeken. Denk aan bekende popzangers die worden uitgedaagd om jazz te zingen of verrassende combinaties van verschillende artiesten. Het ondersteunen van jong talent is een speerpunt van het festival, bijvoorbeeld via de prestigieuze Conservatorium Talent Award. Ook buiten de podia worden bezoekers uitgedaagd om jazz in alle facetten te beleven. Het is niet alleen een festival dat aantrekkelijk is voor bezoekers, maar ook voor sponsoren en partners die hun strategische doelen via het festival kunnen versterken.

Eigenzinnig
Het eigenzinnige karakter van het festival maakt Jazz in Duketown uniek in Nederland.
Dit bleek onder andere uit het optreden van Typhoon tijdens de editie van 2015. De
Parade stond vol met bezoekers van alle leeftijden. Talloze opnames beheersten social
media. Ook andere grote en kleine optredens zorgden voor een unieke sfeer, die zo kenmerkend is voor Jazz in Duketown. De programmering is een voorbeeld voor veel andere festivals. Niet voor niets wordt Jazz in Duketown in de media ‘de kraamkamer van North Sea Jazz’ genoemd.

Ambitie
De komende jaren wordt een nieuwe muzikale stap vooruit gezet. Op dit moment
wordt het programma samengesteld. Naast nieuwe jazzstromingen is er ook veel aandacht
voor traditionele jazzmuziek. Om de groei van het bezoekersaantal op te vangen
worden nieuwe locaties ontwikkeld. Ieder met een eigen karakter. De nieuwe locaties
zorgen voor een ‘Duketown ontvangst’ van begin tot eind en zorgen voor een optimale
verbinding tussen de verschillende podia. Nieuwe voorzitter Gaby Westelaken is trots
op de ontwikkeling van het festival: ‘We zien dat er steeds meer interesse is voor
het festival. Bezoekers van buiten de stad komen op de unieke Bossche sfeer en de
muziek af. Muzikanten omarmen het festival en zijn er graag te gast. Ook biedt het
festival steeds meer kansen voor bedrijven om zichzelf te profileren.’

Commerciële kansen
Het grote bezoekersaantal (150.000 bezoekers in 2015) en de opzet van Jazz in Duketown is interessant voor bedrijven. Sponsoren kunnen kiezen voor exposure op het festivalterrein, op de website en/of in het programmaboekje. Maar ook het ontvangen van relaties op het VIP deck op de Parade behoort tot de mogelijkheden. In een aantal gevallen worden diensten van leveranciers als sponsoring ingezet. Maar daar blijft het niet bij. Vincent van den Heuvel, verantwoordelijk voor sponsoring: ‘Voor iedere hoofdsponsor creëren we een maatwerk pakket, dat aansluit op de strategische doelen van de betreffende sponsor.’

< Alle thema's