Story ‘s-Hertogenbosch: Vers bloed en een frisse wind

BMW & MINI dealer Story ’s-Hertogenbosch heeft sinds september 2021 een nieuwe directeur. De 32-jarige Rick van Heerebeek nam het stokje over van zijn voorganger Bas van Hout. ‘Ik ben van de oude stempel: ik geloof heilig in netwerken, zowel zakelijk als privé. En dan niet van achter je bureau maar persoonlijk. In de tijd dat ik bij mijn vorige werkgever werkte, heb ik veel contacten opgebouwd in deze regio en daar heb ik nu nog profijt van.’


Uitgave: Jan - Feb 2022
Thema’s: Automotive Autobedrijf

Rick was al op zijn vierde gefascineerd door alles wat wielen heeft. ‘Een opleiding aan het Instituut voor de Autobranche (IVA) zat er echter niet in. Dat was toen nog een prijzige particuliere opleiding. Aangezien mijn twee zussen ook al studeerden, was dat geen optie.’ De opleiding Small Business & Retail Management aan Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch was een goed alternatief. Als 18-jarige begon hij bij Nefkens Peugeot als stagiair en zaterdaghulp. ‘In de loop der tijd groeide ik door naar de functies van respectievelijk verkoopadviseur, accountmanager en salesmanager. Toen ik de kans kreeg om aan de slag te gaan als directeur van NobraCars BMW te Uden heb ik die met beide handen aangegrepen.’

Een geweldige basis
Hij bewees zichzelf de daaropvolgende twee jaar door de Udense vestiging van NobraCars naar een hoger plan te tillen. Tot hij werd gevraagd om te starten als directeur van Story ’s-Hertogenbosch, wat voor hem als Vlijmenaar een stuk dichter bij huis is. ‘Een geweldige nieuwe uitdaging; deze vestiging is namelijk de grootste binnen de groep. Story ’s-Hertogenbosch heeft in 2021, ondanks de coronaperikelen, uitstekend gepresteerd. Om wat wapenfeiten te noemen: we hebben meer dan 400 occasions, meer dan 400 nieuwe BMW’s en 200 nieuwe MINI’s verkocht. Meer dan 1.000 in totaal. Ook de werkplaats en magazijn hebben goed gedraaid. De grootste verandering voor onze medewerkers was eigenlijk mijn komst. Natuurlijk moeten we nog aan elkaar wennen maar ik ben ervan overtuigd dat er een geweldige basis is voor nog betere resultaten.’

Flexibiliteit een must
De coronacrisis is uiteraard ook niet voorbij gegaan aan Story ’s-Hertogenbosch. Wat zijn de belangrijkste lessen die zijn geleerd? ‘Vooral dat het essentieel is om flexibiliteit in te bouwen in je organisatie. Zowel qua bedrijfsvoering als qua mentaliteit. Praktisch kun je denken aan het aanleggen van een grotere voorraad auto’s en onderdelen - en het van dienst zijn van klanten buiten de reguliere openingstijden. We zullen met corona moeten leren leven: als het nodig is, trekken we zo een draaiboek uit de kast. Tegelijkertijd heeft de huidige crisis ons er ook bewust van gemaakt dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is, we mogen best wat vaker onze zegeningen tellen.’

Aandacht geeft groei
De jonge directeur benadrukt echter dat hij vooral vooruit wil kijken. ‘De komende tijd wil ik de klantbeleving naar een nog hoger niveau tillen. Niet alleen in de showroom maar ook in de werkplaats en het magazijn. Overal moet je ervaren dat je met een premium product te maken hebt. Zo hebben we onlangs een groot welkomstbord geplaatst aan de voorkant van het pand. Daarnaast streven we ernaar prioriteit te geven aan alle niveaus van communicatie, of dat nu via telefoon of mail is, of ter plekke aan de balie. Om dat te kunnen realiseren, gaan we het personeelsbestand uitbreiden. Om onze 45 huidige medewerkers vast te houden, willen we hen de gelegenheid bieden zich te ontwikkelen en de waardering geven die ze verdienen. Het zit vaak in de kleine dingen. Om die reden breng ik altijd persoonlijk een presentje rond bij onze relaties. En als alternatief voor de kerstborrel had ik een digitale eindejaarspeech en borrelpakket geregeld voor onze medewerkers. Alles wat je aandacht geeft, groeit.’

Meegaan in transitie
Een uitdaging voor de verdere toekomst is de transitie van fossiele naar elektrische auto’s. ‘Die gaat op de middellange termijn effect hebben op de werkplaats: een elektrische auto heeft aanzienlijk minder - circa 40 tot 60 procent - onderhoud nodig. Reden genoeg om daar nu al op voor te sorteren door, onder andere, aan de voorkant onze dienstverlening te verbreden en te verdiepen, bijvoorbeeld door de verzekering en financiering te regelen voor onze klanten. Op die manier creëer je een lange termijn verbintenis. We investeren ook in infrastructuur. Zo hebben we pas een snellader geplaatst en er komen binnenkort acht reguliere laadpunten bij op ons parkeerterrein. Daarnaast zijn we samen met de gemeente bezig om het industrieterrein te vergroenen. Ook in onze showroom komt een mooie groene wand. Sowieso zijn al onze vestigingen bezig met het verduurzamen van de bedrijfsprocessen. Dat neemt overigens niet weg dat we nog steeds genieten van een BMW met een benzine slurpende V8 motor’, grapt Rick, die naast zijn werk helaas nog maar weinig tijd heeft om met auto’s bezig te zijn. ‘Ik heb twee kleine kinderen, Loek van 3 jaar en Sterre van bijna 1 jaar, die hebben net zo goed mijn aandacht nodig!’

Tekst: Astrid Berkhout
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's