Zo introduceerde Roel (41) zichzelf ook bij de president van het bedrijf, vier jaar geleden. Bij zijn presentatie toonde hij de directie foto’s van zijn gezin tijdens een BBQ in de tuin. ‘Ik ben een familieman’, legt de Tukker uit, eveneens in ‘zijn’ Twente wonend. ‘Ik houd ervan om tijd door te brengen met familie en vrienden.’
Mega-uitdaging
Hij schroomde niet om dat Balluff meteen te laten weten. Goed gedaan, want twee weken later kreeg hij een telefoontje. Of hij interesse had in de functie van directeur. Roel greep de kans. Een mega uitdagende klus lag op hem te wachten: de samenvoeging van de vestigingen Nederland, België en Luxemburg, de verhuizing van Den Bosch naar Rosmalen en het neerzetten van een ijzersterk Benelux team. De directie beloofde dat Roel voldoende ruimte kreeg om vanuit huis te werken. ‘Daar hebben ze zich aan gehouden’, glimlacht Roel terwijl we taart eten, want hij is pas jarig geweest. ‘Ik ben druk bezig mijn doelen te behalen. Dat is ook mijn drive: doelen behalen, excelleren, samen met anderen.’
Spaetzle pers
Familiebedrijf Balluff, verwijzend naar een Duitse familienaam, biedt sensoroplossingen voor automatisering in de industriële techniek. Ze heeft verkooporganisaties in bijna zeventig landen en de productie in eigen beheer. Gebharb Balluff begon in 1921 een repairshop voor fi etsen en motoren en in 1952 werd door Balluff de eerste spaetzle pers op de markt gebracht; een soort knoflookpers voor pasta. Intussen is de derde generatie binnen Balluff aan zet. De Beneluxvertegenwoordiging bestaat uit ruim twintig medewerkers, waarvan er negen actief zijn op het nieuwe kantoor in Rosmalen.
Kennis en knowhow
Voor o.a. een inductieve sensor die metaal detecteert, een sensor die voor de juiste draaiing bij de wieken van windmolens zorgt en een sensor die camerasystemen voor productieprocessen ondersteunt, moet je bij Balluff zijn. ‘Onze hoge kwaliteitsproducten gecombineerd met veel kennis en knowhow, maakt dat we precies weten wat de klant nodig heeft’, verklaart Roel het succes van dit bedrijf. ‘We bieden snelle oplossingen en hoogwaardig advies en bedienen klanten uit alle branches binnen de industriële wereld waar sensortechniek nodig is.’
‘Recept’ voor leiderschap
Simpel was het niet om de eervolle klus intern te klaren. Roel had volop ervaring in sales en techniek, maar mensen aansturen en motiveren was andere koek. Hij volgde een opleiding in leiderschap op Nyenrode en kwam daar als herboren uit. ‘Die heeft me veel gebracht’, vertelt hij enthousiast. ‘Leren voelen, kwetsbaar durven zijn. Pas als je jezelf laat zien, kunnen mensen in je geloven. Ik heb vooral geleerd dat je altijd moet sturen vanuit jezelf. Het recept staat nergens beschreven, maar moet je zelf ontdekken. Dan kun je leidinggeven op een authentieke manier.’
Staat als een huis
Nu het hem gelukt is om een stabiel ‘huis met bijbehorend team’ neer te zetten, bevindt Balluff Benelux zich weer in rustiger vaarwater. Dit geeft Roel de ruimte om binnen zijn team een verbeterslag te maken. Onderling sparren en discussiëren ze, bedenken ze nieuwe oplossingen en dagen ze elkaar uit hun talenten in te zetten. Vertrouwen is daarin key. Gaat het goed, dan fi jn. Zo niet, dan een beetje bijsturen. Roel, die industriële elektronica studeerde, omschrijft zichzelf als rechtvaardig, nuchter, met een gezonde dosis humor.
Twents-Bourgondisch
Roel: ‘Op maandagochtend beginnen we luchtig. Ik houd niet van dat starre, doe mij maar gezellig. Trouwens, ik was de eerste die zijn stropdas afwierp toen het niet meer hoefde. Doe maar gewoon, dan kom je veel verder. Dat is de Twentse nuchterheid.’ En die gaat heel goed samen met de Brabantse gemoedelijkheid, wat Roel betreft. ‘Daar waar het bij mij al snel ja of nee is, wil de Brabander er nog wel eens omheen draaien. Ik merk dat ik daardoor meer ruimte leer geven om samen tot iets te komen. Wat we vooral gemeen hebben? Nou, dat Bourgondische natuurlijk. Ben zelf bijvoorbeeld dol op speciaalbieren.’
Nieuwe markten bestormen
Balluff Benelux is in de persoon van Roel Olde Monnickhoff en zijn team op dreef. Binnen vijf jaar wil ze van twintig naar dertig medewerkers groeien. Ook rolt ze nieuwe klantbenaderingen uit. ‘Corona leerde ons dat digitale meetings aanzienlijke voordelen hebben’, ervoer Roel. ‘Zo blijft er o.a. voldoende ruimte voor klanten die onze fysieke aandacht net iets harder nodig hebben.’ Verder komt er een tweede inside accountmanager bij en wordt er driftig gewerkt aan een plan om nieuwe markten te bestormen.
Doen, doen, doen
‘Ik hoop dat mijn groeiplannen succesvol zullen zijn’, zegt Roel optimistisch. ‘In de praktijk zijn dingen altijd anders dan op papier, maar daarom moet je het gewoon dóen. Ik ben niet bang om op mijn bek te gaan, van fouten leer je.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN