‘Ondernemers moeten weten dat er altijd mogelijkheden zijn om te groeien of hun bedrijf te optimaliseren, ongeacht in welke sector ze actief zijn’, begint Jochem. ‘Vaak zijn ze ooit begonnen, omdat ze technisch zijn of verkoopgericht. Ze ontwikkelen groei tot een bepaalde scope die ze aankunnen, dan is het mandje gevuld. Maar daar hoeft het niet op te houden.’
Waarde is maakbaar
De Ondernemingswaarde creëert waarde voor familiebedrijven en mkb. Of zoals ze zelf verwoorden: wij creëren waarde. Ze doet alles om de onderneming beter te maken als het gaat om bedrijfsoptimalisatie, HR, finance en bedrijfsovernames. Jochem Langenhuijzen richtte het bedrijf, met 13 medewerkers, vijf jaar geleden op.
Schakel tot verdere groei
‘Het gaat erom dat je op tijd schakelt en overlegt’, gaat de eigenaar verder. ‘In een adviesraad of met vrienden, wat je zelf fijn vindt. Maar laat je daarin goed begeleiden en zorg dat je de juiste mensen om je heen hebt. Mensen met verstand van zaken die jou verder helpen op die weg naar verdere groei. Jezelf veranderen is lastig. Dat is een proces waar je samen aan moet werken. Bij bedrijven die het goed doen wordt vaak gedacht dat het die ondernemer is die zo talentvol is. Zijn talent is in elk geval dat hij het juiste team om zich heen wist te verzamelen zodat hij zelf kan blijven ondernemen en de organisatie de ondernemer kan bijbenen. Wij kunnen daar een schakel in zijn.’
Door het vuur
‘Wij weten wat het is om ondernemer te zijn’, zegt Jochem, die directeur is geweest van Den Ouden Groep. ‘We gaan voor ondernemers door het vuur. Waar anderen vanaf de zijlijn toekijken, staan we dicht bij hen en zijn we bezig om met ze mee te ondernemen.’
Tweede natuur
Natalie, bedrijfsadviseur en drie jaar werkzaam bij De Ondernemingswaarde, heeft altijd in de accountancy gewerkt. Binnen de accountancy miste zij echter het echt kunnen bijstaan en adviseren van de ondernemer. Accountantskantoren zijn namelijk in geen enkel opzicht vergelijkbaar met wat dit kantoor biedt. Samenwerken met ondernemers is haar tweede natuur geworden. De Ondernemingswaarde mag zich terecht een expert noemen voor directie en MT. Ze vliegt alle facetten gezamenlijk aan voor een full service en ondersteuning waardoor de klant op één plek krijgt wat hij nodig heeft.
Onzekerheden
Jochem kent de onzekerheden waar ondernemers mee te maken hebben. ‘Sowieso de onzekerheid van deze tijd’, legt hij uit. ‘Eerst de coronacrisis, daarna de stijging van prijzen, het tekort aan personeel, de hogere rentes. Politieke besluiten die van invloed zijn op de globalisering. Dat is nogal wat. Ondernemers hadden een bepaalde strategie en beleid waar ze zich op richtten. Door veranderingen zijn ze, indien ze verder willen optimaliseren, genoodzaakt om hun strategie te wijzigen of aan te passen. Daar helpen we hen bij.’
Werknemerschap en MVO
De keuze om zich specifiek op familiebedrijven te richten, is niet zomaar. Ook die gaan net als De Ondernemingswaarde voor continuïteit. Ze wil familiebedrijven helpen zodat die langdurig kunnen bouwen aan hun bedrijf ten behoeve van zowel werknemerschap als het MVO binnen hun sector. ‘Dat is het tegenovergestelde van investeringsmaatschappijen die ondernemingen zien als een winstobject’, vult Natalie aan. ‘Wij zien onze core als een methode om continuïteit te waarborgen. Familiebedrijven delen dezelfde visie en passie als wij.’
Passend bij DNA
Ook duurzaam werkgeverschap heeft De Ondernemingswaarde met familiebedrijven gemeen. ‘We zoeken mensen die bij ons DNA passen. Ondernemende mensen die willen infiltreren in een organisatie en die behandelen alsof het hun eigen onderneming is.’ Niet iedereen is zo dedicated en committed, maar hier staat iets tegenover: alle mogelijkheden en faciliteiten om zich te ontwikkelen. De ruimte en het vertrouwen om als strategisch partner naast ondernemers te staan. De zelfstandigheid om hun eigen portefeuille te beheren. Bij De Ondernemingswaarde mogen medewerkers échte waarde voor hun klant creëren.
Nieuwe generaties op weg
De Ondernemingswaarde levert niet alleen een product, maar zorgt ervoor dat dat product doorgevoerd wordt, bijvoorbeeld in de vorm van nazorg tijdens of na een overname. Ze helpt ook nieuwe generaties binnen een bedrijven op weg. Voor bedrijfsopvolgers heeft zij bijvoorbeeld een opleidingsprogramma om hen klaar te stomen voor het ondernemerschap. Bij deze groep is namelijk de kennis en kunde cruciaal voor het voortzetten van de onderneming. Het brede advies leidt ertoe dat zij de gehele organisatie kunnen ondersteunen.
Hecht en gedreven
Kwaliteit bieden is vanzelfsprekend, daar betalen klanten voor. Maar binnen dit kantoor is dat enkel het vertrekpunt. ‘We zijn een hecht en gedreven team’, zeggen beide tot slot. ‘We werken hard en zijn eerlijk naar onze klant, onszelf en elkaar. We doen het met z’n allen.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA