Rösler Benelux: Vandaag komt de masseuse, morgen hebben we bootcamp

‘Oppervlakten worden nooit perfect gemaakt’, zeggen Gerard Nijhof (57) en Kurt Beyens (47). ‘Er moet altijd iets worden bijgeschaafd.’ Gelukkig is Rösler expert in het verbeteren van oppervlakten. Naast de speciale werkplaats voor uitbesteding, is er nu ook een afdeling waar klanten testen kunnen laten doen, strictly dedicated to process development.


Uitgave: Jan-Feb 2024
Thema’s: Made in Brabant Maakindustrie Techniek

‘Klanten die geen machine willen kopen omdat ze daarvoor te weinig productie hebben of omdat ze het gewoon niet willen of kunnen, besteden het werk graag aan ons uit. Daarvoor is ons Service Finishing Centre (SFC) in Oss.’

 

Stralen tot ontbramen

‘Onlangs hebben we dat uitgebreid met het Process Development Centre (PDC)’, gaan de directeuren enthousiast verder. ‘Een nieuwe afdeling waar we met onze machines testen doen voor onze klanten.’ Slim, want Rösler is namelijk ook kundig in het ontwikkelen van processen. Ze nodigt haar klanten graag uit om verschillende technieken, zoals ontbramen, polijsten of stralen, aan hen te mogen demonstreren: ‘Als we klanten kunnen laten zien waar we zo goed in zijn, behouden we ze sneller en enthousiasmeren we ze bij een eventuele machinekoop of uitbesteding.’

 

Gründlichkeit aus Beieren

Hier is duidelijk over nagedacht en dat past ook bij de ‘Deutsche Gründlichkeit’ van dit familiebedrijf uit 1933. Rösler bouwt met wereldwijd 1.600 mensen machines (o.a. glijslijpmachines, straalmachines en reinigingsmachines) en ontwikkelt processen om oppervlakten van onderdelen uit de maakindustrie te verbeteren, zoals metaal, kunststof, hout en steen. Klanten komen voornamelijk uit de staal- en medische industrie, automotive en aerospace. Het moederbedrijf in Duitsland, met als thuishaven Beieren, ontwikkelt zelf de machines en onderdelen, en heeft wereldwijd in totaal 150 vertegenwoordigingen en 15 eigen verkooplocaties. Dit Benelux verkoopkantoor is daar één van.

 

Servicevloot

In Oss hebben ze alles in huis. Zoals een eigen machinepark dat ruime mogelijkheden biedt voor het ‘echte’ werk en een grote voorraad aan nieuwe machines, reservedelen en media, waardoor nee zeggen bij aanvragen vrijwel ondenkbaar is. En last-but-not-least is er de servicevloot. ‘Elke dag zijn we met onze bussen en wagens onderweg om onze klanten met onderhoud of storingen te helpen’, zegt Kurt, algemeen directeur. ‘Bovendien hebben we een goede dekking in de Benelux en bevinden we ons centraal in Nederland. Daarnaast hebben we ook een verkoopkantoor in België.’ De zaken gaan goed, maar ook Rösler kan niet om de ontwikkelingen in de wereld heen. Zo had het bedrijf te kampen met leveringsproblemen en is de teruggang van klanten uit de automotive als gevolg van de elektrificatie van voertuigen voelbaar.

 

De opmars

‘Elektrische auto’s hebben minder onderdelen die gefinished moeten worden’, legt Gerard uit, commercieel directeur. ‘De elektrificatie is in die zin een bedreiging voor ons. Binnen de automotive worden op dit moment reuzekortingen gegeven omdat dealers moeilijk van hun brandstofauto’s af komen. De consument twijfelt heel erg waarin ze moet investeren. Deze onzekerheid leidt momenteel tot een daling in de verkoop van auto’s. Van deze sector moeten wij in de toekomst wellicht minder verwachten, maar gelukkig zijn we breed gericht.’ Dat is een groot voordeel, aangezien de handel met golfbewegingen gaat. Hier put Rösler dan ook vertrouwen uit. Als de ene sector inzakt, popt de andere op. Een flinke opmars zien de twee nu o.a. in de luchtvaart. Er worden gigantische hoeveelheden nieuwe vliegtuigen besteld en in al die vliegtuigen zitten onderdelen die door hun machines zijn veredeld of verbeterd.

 

Vitale werkgever

Bij Rösler werken mensen graag voor lange tijd. Tot aan het pensioen, als het aan het bedrijf zelf ligt. Enthousiaste vakmensen zijn altijd welkom. ‘Eenmaal hier, wil je niet meer weg’, reageert Kurt, die zelf 25 jaar geleden bij Rösler begon uit nieuwsgierigheid naar de onbekende machines die voor ontelbare toepassingen worden gebruikt. ‘What you see is what you get. We zijn toegankelijk en voeren intern een platte structuur. Aan ivoren torentjes doen we niet.’ Gerard, ruim dertig jaar geleden bij Rösler gestart in de buitendienst, daarna werkzaam in de sales, vervolgens als leidinggevende en nu tien jaar commercieel directeur, legt uit dat er vanuit de directie bewust wordt ingezet op duurzame inzetbaarheid van mensen: ‘Vandaag is de masseuse er, morgen hebben we een bootcamp. Vitaaal management is belangrijk binnen dit kleine clubje. Je kan mensen niet alleen financieel tevreden stellen.’

 

Muntgeldpolijsters

De ene dag spreken ze iemand uit de luchtvaart of ziekenhuiswereld, de andere dag iemand van de Nederlandse munt. Ja, het is Rösler dat ons muntgeld zodanig aantrekkelijk polijst dat je er altijd teveel van uitgeeft. ‘De afwisseling zit ‘m vooral in de aanvragen van klanten. Altijd weer anders, heel verrassend’, zegt Kurt. Techniek bindt hen en techniek is ook wat er door de aderen van Rösler stroomt. Je moet daar ook echt iets mee hebben, wil je je hier als medewerker senang voelen. ‘Als je die affiniteit mist, zelfs binnen commerciële rollen, wordt het lastig’, zegt Gerard tot slot. ‘Niet de mens moet onze oplossingen verkopen, maar de oplossingen zelf. Daarin zit onze grootste kracht.’

 

TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN

< Alle thema's