Ondernemen met Visie: Jan Maas

‘Welk soort ondernemer je wilt zijn bepaalt of je bedrijf overeind blijft, uitbreidt of inkrimpt.’ Jan Maas is het soort ondernemer dat resoluut kiest voor uitbreiding. In twintig jaar groeide Maas Coating exponentieel dankzij voortdurend innoveren, de juiste keuzes en doordachte overnames.


Uitgave: Jan-Feb 2017
Thema’s: Familiebedrijf Ondernemen met visie Ondernemen Automatisering Milieucertificering Overnames

Sinds de derde generatie Jan Maas (45) in het gelijknamige familiebedrijf aantrad, is er veel veranderd. Het oorspronkelijke tweekoppige medewerkersbestand is uitgegroeid tot een onderneming met veertig medewerkers. En waar opa en vader Maas vooral meewerkende ondernemers waren, is de huidige directeur in de eerste plaats manager. Een managend ondernemer met helicopterview.

Voortdurend voorop
‘De klant van vandaag is in niets te vergelijken met die van twintig jaar geleden’, begint Jan. ‘Automatisering en robotisering hebben gezorgd voor een andere klant, een ander bedrijf, een ander level van dienstverlening. Ons bedrijf is lang het beste kindje van de klas geweest. Als we omkeken, zagen we de concurrenten ver achter ons. Maar in de crisistijd, toen de vechtmarkt volop heerste en de koek te klein was om er met z’n allen van te eten, voelden we soms de hete adem van de concurrentie in onze nek. De kunst is dus om constant voorop te lopen. De concurrentie op elk moment voor te blijven. Dat doe je door te investeren. Niet alleen in producten, maar ook in zaken die er voor anderen misschien minder toe doen. Zo hebben wij als een van de weinigen in de branche de ISO 14001-norm behaald, de standaard op vlak van milieumanagement. Daar zijn we best trots op.’

Goede klanten
De visie die Jan Maas van meet af aan hanteerde heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Het zorgde niet alleen voor een exponentiële groei van het familiebedrijf, maar bracht ook de nodige erkenning. Zo werd Jan in 2006 verkozen tot regionale ‘Ondernemer van het jaar’ en vorig jaar werd Maas Coating uitgeroepen tot branchewinnaar in de verkiezing ‘Nationale Success Award’. ‘Als je goede klanten hebt, kun je groeien en als je groeit kun je letterlijk en figuurlijk verder bouwen’, stelt hij. Maar wat is ‘een goede klant’? ‘Een klant die een partnership met je bedrijf wil aangaan. Die samen met jou zoekt naar mogelijkheden om het beter, efficiënter en sneller te doen. Eenrichtingsverkeer werkt niet’, zegt Jan resoluut. ‘Het moet een win-winsituatie zijn.’

Overnamepad
Naast voortdurend innoveren steunt de groeistrategie van Maas Coating sterk op het doen van de juiste overnames. ‘Een overname is als een vat vol goede productiemiddelen, goede mensen en goede klanten. Een emmer vol kansen die ik naar mijn eigen emmer wil overhevelen. Maar waar de kansen tien jaar geleden in een treintje voorbijkwamen, moet je nu harder werken om ze af te dwingen. Het overnamepad is de laatste jaren flink veranderd. Mensen zijn kritischer, sceptischer en veeleisender geworden. De ‘prooi’ hecht meer waarde aan zijn bedrijf terwijl de jager er juist minder voor wil betalen.’

Trots op
Verschilt de Jan Maas van vijfentwintig jaar geleden sterk van de ondernemer anno nu? ‘Je visie en mentaliteit veranderen niet zo veel in de loop der tijd. Ze worden alleen wat bijgesteld door successen en teleurstellingen die je ervaart. Wat successen betreft ben ik het meest trots op het feit dat ik het bedrijf al die jaren gezond en degelijk heb weten te houden. Ook wij hebben mindere jaren gehad. Maar ik heb mijn betalingsverplichting altijd netjes kunnen nakomen. Ik heb niet hoeven wakker te liggen omdat ik iemand niet kon betalen. Mijn valkuil is dat ik wel eens te veel geld en energie steek in de kansen die zich voordoen. Soms ben ik té enthousiast. Ik ben een rasechte optimist. Het glas is altijd halfvol. Maar het is ook goed om op tijd de rem erop te zetten en te beseffen dat een kans misschien niet meteen een kans is’, besluit Jan. 

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Jan Sprij

< Alle thema's