Dankzij een groeiend aantal medewerkers op de loonlijst en een toenemend scala aan professionele apparatuur voldoet het huidige pand van Stagelight op de Rietvelden niet meer. ‘Het voelt alsof we een paar knellende kinderschoenen dragen. Dat is niet alleen oncomfortabel, het remt onze natuurlijke groei af’, aldus Jacco. De afgelopen jaren heeft het bedrijf een flinke groei doorgemaakt, mede doordat Jacco zijn ambities heeft bijgesteld. ‘Ik wilde niet alleen een boterham verdienen, maar ook een toekomstbestendig bedrijf neerzetten. Daarnaast werd ik me steeds meer bewust van onze kwaliteiten: ons imago was kleiner dan het kwaliteitsniveau dat we boden.’
Blauwe kant
Twee jaar geleden startte de ondernemer met de zoektocht naar een geschikte locatie. In het voormalige pand van Malmberg aan de Beverspijken vond hij zijn droomlocatie. ‘De noodzaak om te verhuizen was er al langer. Maar ik wilde geen genoegen nemen met een ‘minder’ pand, puur omdat er een noodzaak was. Gevoel en verstand moeten samengaan.’ Remco Oostdijk, Accountmanager Grootzakelijk van Rabobank ’s-Hertogenbosch en Omstreken, voorzag de ondernemer van advies. ‘Jacco is erg open in het delen van zijn visie, overwegingen en ambities; zijn bedrijfsmatige keuzes kan hij goed beargumenteren. Dat wordt aangevuld met een gezonde ‘blauwe kant’ van het bedrijf; de cijfermatige onderbouwing is in orde. Dat is een prettige basis voor een goede samenwerking.’ Jacco reageert: ‘Doordat ik Remco direct bij mijn plannen betrok, kon hij mij een doelgericht advies geven. Hierdoor wist ik binnen welke kaders ik kon zoeken naar een geschikt pand. Zo was ik goed voorbereid en wist ik direct toe te slaan toen deze kans voorbijkwam.’
Sexy
Het perceel van het nieuwe onderkomen biedt mogelijkheden tot uitbreiding. Dit past binnen Jacco’s toekomstplannen. ‘De afgelopen jaren heeft Stagelight zich met name op audiogebied flink ontwikkeld. Daarnaast hebben we ons op een andere manier verbreed: we richten ons niet alleen op corporate-events, maar ook op publieksevenementen en theatervoorstellingen.’ Ook hierin speelde gevoel een rol. ‘Bij een evenement als de opening van de nieuwe universitaire opleiding Data Science door koningin Maxima worden de hoogste kwaliteitseisen gesteld. Dat biedt volop technische uitdagingen. Maar een evenement zoals Paaspop of Mysteryland is grootschaliger en meer ‘sexy’ om te doen. Niet alleen een mooie manier om ons als bedrijf op de kaart te zetten, maar ook aantrekkelijk voor onze medewerkers.’
Menselijke factor
Volgens Remco is de omgang met zijn personeel nog iets waarin Jacco zich onderscheidt: ‘De menselijke factor binnen het bedrijf is hoog. Sterker nog: het welzijn van zijn medewerkers is in hoge mate bepalend voor de koers die hij vaart.’ Jacco reageert: ‘Het is belangrijk om je organisatie te betrekken bij beslissingen met impact. Ik heb mijn medewerkers dan ook de vraag gesteld: willen we nog twintig jaar blijven doen wat we al deden of de schouders eronder zetten en een groter deel van de markt veroveren? Groeien doe je immers niet alleen; je moet er samen klaar voor zijn.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel