Avans Hogeschool: Iets doen met social

Online marketing is een jong vakgebied dat volop in beweging is. Trends als usability analyse, lead nurturing en e-commerce optimalisatie volgen elkaar in een rap tempo op. Reden voor Avans Hogeschool Den Bosch om voor de minor online marketing gastdocenten uit het bedrijfsleven en online bureaus te vragen colleges en trainingen te geven.


Uitgave: Jan-Febr 2018
Thema’s: PR Marketing Marketing en communicatie Online promotie Opleidingen

De meeste bedrijven weten wel dat internet een belangrijke factor is in het aankoopproces van hun klanten. Alleen, hoe zij internet moeten inzetten is de grote vraag. Want hoe zorg je ervoor dat je website ook effectief is? Dat je succesvol wordt in de online verkoop van je producten of diensten en meer bezoekers trekt? Daar is een goede online marketingstrategie voor nodig. Volgens Karin Ritsma, coördinator minor online marketing strategie, valt er binnen het mkb op dit gebied nog veel winst te behalen. ‘Veel ondernemers worstelen hiermee. Ze willen bijvoorbeeld graag ‘iets doen met social’. Maar hebben geen idee hoe dit marketinginstrument effectief in te zetten. Zonde, want daar liggen nog veel kansen.’ Er is dan ook een grote vraag naar kennis over online marketing, aldus haar collega-coördinator Hanneke Berghoef: ‘Social media is vaak nog een ondergeschoven kindje. Een medewerker of stagiair die dit ‘er even bij doet’, waardoor een duidelijke lijn, strategie en visie ontbreken. Of ze geven veel geld uit aan het inhuren van een externe partij die bijvoorbeeld Instagram-berichten plaatst, zonder zich kritisch af te vragen of dit echt wel zinvol is.’

Unieke opzet
In de minor online marketing ligt de focus dan ook op onderzoek, analyse en strategie. Per semester kunnen 75 derde- of vierdejaars studenten binnen het economisch domein zich aanmelden voor de verdiepende minor. Deze is populair: elk semester zit vol. ‘Hoewel de laatste tools en technieken studenten in eerste instantie vaak het meest aanspreekt, is strategiebepaling de basis van onze opleiding. Aan de hand van de vraag achter de vraag bepaal je welke communicatieinstrumenten effectief zijn en wat de boodschap wordt’, vertelt Karin. De minor draait sinds een jaar en is uniek qua opzet: per semester geven zo’n 35 gastdocenten colleges en trainingen, bijvoorbeeld op het gebied van conceptontwikkeling, contentmarketing en Google Analytics. Zo stonden er online experts van bedrijven waaronder Ricoh, Happy Leads, BAS Trucks Strategisch Marketingplan.nl en bureaus als RIFF, PauwR en Mark@ting voor een volle collegezaal. ‘Studenten en het bedrijfsleven worden in onze minor samengebracht. Praktijkcases helpen onze studenten aan nieuwe inzichten. Daarnaast gaan ontwikkelingen in ons vakgebied zo razendsnel, dat deze simpelweg niet bij te benen zijn. Door gastdocenten uit de praktijk te vragen, waarborgen we het actuele en relevante kennisniveau van de minor’, aldus Karin.

Profileren
Enerzijds leren de studenten veel van de verschillende praktijkcases en trainingen; ze worden opgeleid om aan de slag te gaan als online marketingexpert bij een reclamebureau, bij de marketingafdeling van een onderneming, hun eigen bedrijfje of in de non-profitsector. Anderzijds biedt het gastdocenten en bedrijven een mooie kans om zich te profileren. ‘Naast dat je laat zien dat je je als professional met MVO bezighoudt, is het een unieke kans om in contact te komen met een nieuwe generatie afstudeerders’, meent Karin. Hanneke vult aan: ‘Het gastdocentschap is onbezoldigd, maar levert zeker ook iets op: waardevolle contacten met potentiële afstudeerstagiairs of medewerkers. En daar is, gezien de grote vraag, een tekort aan.’ Voor beide coördinatoren, online experts die ruime ervaring hebben opgedaan bij IKEA en binnen de muziekindustrie, betekent het dat ze zich voornamelijk toeleggen op coaching. Karin: ‘We begeleiden onze studenten en geven feedback. En doordat we aanwezig zijn bij alle gastcolleges, blijven we zelf ook op de hoogte van de nieuwste technieken en methodes.’

Aan de slag
Naast het volgen van colleges, gaan studenten zelf actief aan de slag; zo richten groepjes studenten een kenniskring op, die kennis ontwikkelt en uitwisselt rondom bepaalde actuele thema’s als automated marketing, trendwatching, branding en experience marketing. ‘De opgedane informatie wordt gedeeld met andere groepen door middel van presentaties, blogs, wiki’s of filmpjes’, licht Hanneke toe. Ook zetten de studenten hun tanden in concrete opdrachten. Karin: ‘In zestien weken gaan studenten in groepjes van vier aan de slag met een online marketingvraagstuk uit het bedrijfsleven. Ze geven ondernemers onder andere een strategisch online marketingadvies, werken een implementatieplan en online marketinganalyses uit, zoals een usability of SEO-analyse.’ Volgens Hanneke kan dat zeer waardevol zijn voor bedrijven. Ze doet dan ook een oproep aan de lezers: ‘Mocht je als mkb-bedrijf nog geen online marketingstrategie hebben of deze eens kritisch tegen het licht willen houden, neem dan contact met ons op. Onze studenten helpen jou graag de online marketing zo optimaal mogelijk in te zetten.’

Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Arnold Reyneveld

< Alle thema's